Recension: Jojo Rabbit (UHD)

Slapstickhumor blandat med viktigt budskap levererar på alla plan!

Jojo (Roman Griffin Davis) har precis kommit in i Hitler Jugend och en stoltare tioåring får man leta efter. Han bor tillsammans med sin mamma Rosie (Scarlett Johansson) och sin låtsaskompis Adolf Hitler (Taika Waititi). Efter en olycka med en handgranat blir han tvungen att hålla sig hemma, där inser han att hans mamma har gömt undan den judiska flickan Elsa (Thomasin McKenzie). Till en början blir han livrädd för den ”ondskefulla” judinnan men sen börjar han mer och mer inse att allt han har lärt sig kan vara fel. Det blir ett uppvaknande med oanade konsekvenser.

Det geniala med Taika Waititis Jojo Rabbit är att den använder satir för att visa Nazi-Tyskland ur ett barns perspektiv. Allt verkar vara skoj och lek till en början, för att för Jojo är det de. Han tror på den nazistiska ideologin, för det är allt han känner till. Satir fungerar som bäst genom inversion – genom att göra det normala onormalt eller det skrämmande absurde för att illustrera sin större poäng. Och ingenting kan vara mer onormalt eller absurt än en lekfarbror i form av Adolf Hitler. Aldrig har väl Hitler och andra världskriget skildrat på så roligt, humoristiskt vis.

Jag faller helt för de tillskruvade karaktärerna. Filmens första hälft är fantastiskt rolig och jag skrattade högt flera gånger. Den förskönar inte sin samtid, ond bråd död lurar bakom varje hörn.

Filmen bygger på boken Caging skies av Christine Leunens. För manus och regi står Taika Waititi som kanske mest är känd som regissören till Thor Ragnarök (2017) och Hunt for the wilderpeople (2016).

Det finns också en enorm bedrift av Waititi i görningen bakom vad som kan tyckas vara en skruvad komedi och det är dramat han flätar samman utan att det skär sig eller känns forcerat. Skildringen av Jojos och Elsas relation är fin. Det är inte varje dag som en film med på gränsen till för överdrivna skämt lyckas underhålla på samma gång som den förmedlar ett viktigt budskap.

Utgåvan: UltraHD-utgåvan från Fox levererar en snygg bild med djup svärta och klara färger. Ljudet är i DTS HD 5.1, med klar och krispig dialog och en dynamisk ljudbild. Som extramaterial finns en drygt halvtimmes lång dokumentär och bortklippta scener. Det absolut bästa med utgåvan är kommentarspåren med regissören Waititi som är både energiskt och väl värt att lyssna på. Under kommentarspåret så ringer han upp flera av skådespelarna på telefon för att kommentera.

Se även Pär Wirdfors recension.

Slapstickhumor blandat med viktigt budskap levererar på alla plan! https://www.youtube.com/watch?v=tL4McUzXfFI Jojo (Roman Griffin Davis) har precis kommit in i Hitler Jugend och en stoltare tioåring får man leta efter. Han bor tillsammans med sin mamma Rosie (Scarlett Johansson) och sin låtsaskompis Adolf Hitler (Taika Waititi). Efter en olycka med en handgranat blir han tvungen att hålla sig hemma, där inser han att hans mamma har gömt undan den judiska flickan Elsa (Thomasin McKenzie). Till en början blir han livrädd för den ”ondskefulla” judinnan men sen börjar han mer och mer inse att allt han har lärt sig kan vara fel.…

Filmen
Utgåvan

75