Recension: Jag kommer hem igen till Jul

I Jag kommer hem igen till Jul möter vi bröderna Anders och Simon som inte har mycket gemensamt. Anders bor i ett litet svenskt samhälle med sin fru och två barn, är ledare för kyrkans kör och lever ett lugnt liv. Simon däremot är Hollywoodstjärna och den lilla bygdens stolthet. I år ska Simon, till deras mammas stora glädje, äntligen komma hem över jul och förberedelserna för julfirandet är i full gång när han anländer. Men tyvärr möts han inte bara av julgodis och bjällerklang utan även hemligheter från det förflutna som riskerar att förstöra såväl julefrid som hela familjens sammanhållning.

Peter Jöback och Johannes Kuhnke som bröderna Simon och Anders

Jag kommer hem igen till jul verkar vid första anblick vara en klassisk julfilm: det är snötäckta marker, tindrande ögon hos barnen och en hel massa julmusik. Snart förändras dock tonen till det allvarligare och det hela blir mer drama än komedi, även om den har sina roliga inslag. Tunga ämnen lyfts på flera håll, och den som bara vill njuta av en feel good-film bör nog se något annat. Å andra sidan så bjuder Jag kommer hem igen till jul på betydligt mer substans än de flesta julfilmer brukar göra.

Loa Falkman i Jag kommer hem igen till Jul

Skådespelarna är fantastiska; framför allt bröderna och barnen imponerar stort. Allt som rör produktionen av filmen känns otroligt stabilt, det finns ingen tvekan om att de som arbetat med den vet vad de håller på med. Detsamma gäller musiken som är en röd tråd genom hela filmen. Alla som tar ton sjunger ljuvt och det blir inte ett enda jobbigt, onödigt sångnummer vilket annars är väldigt vanligt i filmer med musikalisk framtoning. Allra bäst är Peter Jöback när han sitter vid ett piano i kyrkan och sjunger ut all sin smärta – rysningar går då genom hela publiken.

Peter Jöback sjunger ut

Jag kommer hem igen till jul har sina finare stunder. Det är en bitvis mysig, bitvis rolig film där Loa Falkman framför allt står för de humoristiska inslagen som farbrorn till de båda bröderna. Men som sagt, missförstå inte att det är en komedi för filmen har ett mörker som visar sig fort. Ämnen som cancer och trauman tas upp, och hur de kan påverka en människa för alltid. Hur man aldrig riktigt kan fly från sitt förflutna, hur mycket man än låtsas att det är bra. Jag ska inte ljuga och säga att jag inte släppte några tårar för det gjorde jag definitivt.

Barnens skådespelarinsatser är en av ljuspunkterna i filmen

Det är en film som vill lite väl mycket ibland och för att bevisa sin värdighet är den något övertydlig. Vi tittare är ju liksom inte dumma i huvudet utan kan faktiskt läs mellan raderna så vissa onödiga repliker hade kunnat omvärderas när de upprepas i en annan form för andra eller tredje gången. För det gör tyvärr att utrymme tas från själva berättelsen som ibland hastas igenom; plats ges till långdragna, dramatiska samtal medan ljuspunkterna i form av humorn och de riktiga dramerna förkortas. Tidvis saknar den helt enkelt det djup som det talas så mycket om av karaktärerna, trots sina starka försök. Jag kan inte låta bli att undra om det hade varit bättre att satsa mer på humorn ELLER dramerna; båda två känns som att det blev ett litet halvfärdigt jobb.

Anja Lundqvist och Rennie Mirro spelar ett mindre lyckligt par

På det stora hela är det dock en väldigt välgjord, svensk julfilm som bottnar i mycket känslor och vacker musik. För den som gillar svenskt drama eller jul är Jag kommer hem igen till jul absolut sevärd även om den inte får full pott betygsmässigt av mig.

I Jag kommer hem igen till Jul möter vi bröderna Anders och Simon som inte har mycket gemensamt. Anders bor i ett litet svenskt samhälle med sin fru och två barn, är ledare för kyrkans kör och lever ett lugnt liv. Simon däremot är Hollywoodstjärna och den lilla bygdens stolthet. I år ska Simon, till deras mammas stora glädje, äntligen komma hem över jul och förberedelserna för julfirandet är i full gång när han anländer. Men tyvärr möts han inte bara av julgodis och bjällerklang utan även hemligheter från det förflutna som riskerar att förstöra såväl julefrid som hela familjens…

80