Recension: High Life

Juliette Binoche, André Benjamin, Robert Pattinson, Agata Buzek m.f i High Life

High Life är en dramafilm från 2019 med Robert Pattinson och Juliette Binoche i huvudrollerna. Den har svensk biopremiär den 9 september.

High Life utspelar sig ombord på en rymdfarkost som befinner sig långt ifrån vår jord. I nutid finns endast två överlevare: Monte och hans dotter, bebisen Willow. Willow var från början ett experiment, skapad av en sinnessjuk läkare som placerats tillsammans med andra kriminella på rymdfarkosten för att sona sina brott genom att göra vetenskapen en stor tjänst. Där fångarna endast försökte överleva ville läkaren skapa liv på en omöjlig plats – och lyckades. Men vägen dit var varken lätt eller vacker, och det är den historien vi får följa genom tillbakablickar.

Robert Pattinson spelar huvudrollen Monte

Att titta på High Life känns lite som att vara hög stundvis; som att befinna sig i en slags alternativ verklighet. Den olycksbådande musiken tillsammans med den kala scenografin gör att High Life känns kryptisk och krypande: som att den dels döljer något, dels närmar sig dig. På ett sätt gör den både och; det uppbådas hemligheter samt sker en karaktärsutveckling som ger en närhet till filmen. Men kommer den så nära att den griper tag i dig?

Robert Pattinson som Monte och Scarlett Lindsey som bebisen Willow

Stundvis. Ibland blir jag berörd och följer fångarnas öden med intresse; under andra scener förlorar High Life greppet och förvandlas till något för abstrakt och långdraget. Det är en historia som är väldigt fascinerande, och att väva in obehagliga och morbida moment i den gör bara High Life bättre. Juliette Binoche en av sina bästa roller någonsin som den galna läkaren Dibs och ger genom sin närvaro filmen ett otroligt lyft. Dessutom är den fantastiskt filmad, fylld av spänning och en av årets absolut mer unika storfilmer.

Juliette Binoche och Robert Pattinson i High Life

Det är minst sagt en ambitiös film, en film så ambitiös att den hade krävt några fler förfiningar. Ett par andra öden för karaktärer, några andra skådespelare, stundtals mer utvecklad dialog. Det må lyftas en hel del av Juliette Binoche och Robert Pattinssons insatser, scenografin och stämningen men det finns fortfarande hål som suger ut syret från High Life vilket stoppar den från toppbetyg. Det är nära, men nära räcker inte ända fram – framför allt inte i rymden.

Alla bilder är från IMDb.

Juliette Binoche, André Benjamin, Robert Pattinson, Agata Buzek m.f i High Life High Life är en dramafilm från 2019 med Robert Pattinson och Juliette Binoche i huvudrollerna. Den har svensk biopremiär den 9 september. High Life utspelar sig ombord på en rymdfarkost som befinner sig långt ifrån vår jord. I nutid finns endast två överlevare: Monte och hans dotter, bebisen Willow. Willow var från början ett experiment, skapad av en sinnessjuk läkare som placerats tillsammans med andra kriminella på rymdfarkosten för att sona sina brott genom att göra vetenskapen en stor tjänst. Där fångarna endast försökte överleva ville läkaren skapa…

70