Recension: Downtown Abbey ”Sagolik”

Downtown Abbey är en engelsk dramakomedi baserad på tv-serien med samma namn. I rollerna ser vi Michelle Dockery, Maggie Smith och Allen Leech. Den har biopremiär den 13 september i Sverige.

Elizabeth McGovern, Laura Carmichael och Michelle Dockery i Downtown Abbey

På Downtown är livet som vanligt – åtminstone fram till ett alldeles särskilt brev levereras. Det visar sig nämligen att inga andra än kungen och drottningen av England själva ska komma på besök till Downtown! Detta kräver självklart en hel massa förberedelser, både externt och internt, och såväl familj som tjänstefolk lever plötsligt under stress. Och det är ju under stress både hemligheter och drama har en tendens att ta sig ut i ljuset.. Kommer Downtown stå pall för ett kungabesök, eller blir det katastrof av det hela?

Det var nu många år sedan jag sist såg ett avsnitt av Downtown Abbey, och jag kliver därmed in i biosalongen utan några som helst förväntningar. Faktum är att jag nästan räds ett långdraget kostymdrama där ögonen trillar ihop, så jag har köpt med mig extra popcorn för energins skull.

Lesley Nicol och Daisy Mason bakar medan Jim Carter och Sophie McShera övervakar

Popcornen förblir orörda men jag det blir inte jag: Downtown Abbeys magiska scenografi och skådespelare drar in mig i sin värld precis som de gjorde för flera år sen. Det går inte att förneka att serie och film utspelar sig i några av de absolut vackraste miljöerna som existerar, och det framhävs på precis rätt sätt. Allt från minsta lilla blomma i rabatterna till spets på klänningarna är perfekta. Detsamma kan sägas om skådespelarna som levererar snabba dialoger med rapp humor, där Maggie Smith i vanlig ordning utmärker sig som den stjärna hon är.

Maggie Smith och Michelle Dockery har ett privat samtal

Skulle jag beskriva Downtown Abbey med ett ord så är det sagolik. Det känns verkligen som en slags moderniserad dåtida saga för vuxna; det finns de självklara klassiska elementen som genomsyrar hela tidsepoken men även stunder av lågmäld revolution från de mest oväntade håll, så som feminism eller HBTQIA. Jag finner mig själv positiv förvånad över den moderna ton som ibland ljuder i filmen; utan att förstöra något av den gammaldags glansen.

Det enda som känns lite intryckt är Toms historia, som inte riktigt får ett sammanhang eller ger tittaren ett viktigt utbyte. Å andra sidan tar den inte något annat än tid och det enda som påverkas är att filmen känns något långdragen. Det drar dock inte ner betyget nämnvärt utan Downtown Abbey står stadigt som en underbart mysig, härlig och rolig film – vare sig du följt serien eller ej.

Jim Carter med vackra Downtown i bakgrunden

Downtown Abbey är en engelsk dramakomedi baserad på tv-serien med samma namn. I rollerna ser vi Michelle Dockery, Maggie Smith och Allen Leech. Den har biopremiär den 13 september i Sverige. Elizabeth McGovern, Laura Carmichael och Michelle Dockery i Downtown Abbey På Downtown är livet som vanligt - åtminstone fram till ett alldeles särskilt brev levereras. Det visar sig nämligen att inga andra än kungen och drottningen av England själva ska komma på besök till Downtown! Detta kräver självklart en hel massa förberedelser, både externt och internt, och såväl familj som tjänstefolk lever plötsligt under stress. Och det är ju…

80