Ratchet & Clank

När Ratchet & Clank släpptes 2002 hyllades det av kritiker och publik. Det blev startskottet för en spelserie som sedan dess har varit ett starkt säljargument för Sonys stationära konsoler. Nu ska serien, som så mycket annat, rebootas och, dessutom, släppas som långfilm.  

ratchet-and-clank-screenshot-02-psv-us-10jun15

Blargernas hemplanet har sedan länge varit obeboelig på grund av kraftiga luftföroreningar. Men deras älskade diktator, ordförande Drek, har bestämt sig för att ge sitt folk vad de behöver: en ny planet. Den enda utanför hans armé av mördarrobotar som vet om dessa planer är en liten defekt mördarrobot utan namn, en robot som snart kommer att kraschlanda på lombaxen Ratchets hemplanet.

Historien ramas in som en berättelse den namnkunnige kapten Qwark delar med sig av till en av sina medinterner på fängelset som de båda hamnat i. Detta grepp känns nästan helt fel med tanke på att Qwark verkligen är en sidokaraktär i historien som berättas och det verkar nästan helt vara för den komiska effekten som det är fallet. I vilket fall berättar han om hur Ratchet och Clank möttes för första gången och hur Clanks uppdrag att ta sig till Qwarks galaktiska kommandosoldater med uppgifterna om Dreks onda plan sammanföll väl med Ratchets plan att försöka bli en del av Qwarks lilla elittrupp. De två omaka vännernas olika mål blir grunden till en resa som tar dem till en rad olika planeter och det kommer snart visa sig att de två är hjältarna som galaxen verkligen behöver.

ratchet-clank-ps4

För mig som spelat det första spelet i serien är det roligt att se vilka banor Insomniac har valt att spara och vad de har gjort med dem för att göra dem 2016-komatibla. Jag tänker mig att det är samma känsla som uppstår när man besöker en plats som man inte sett sedan sin barndom: det är samma plats men allt är annorlunda. Miljöerna är vackra så det förslår och det syns att dagar och veckor av folks liv har vigts åt att putsa upp varje liten detalj. Självklart är även karaktärer, vapen och fartyg minutiöst upputsade och jag märker hur jag själv bara går omkring och tittar på saker som inte fyller något syfte för berättelsen bara för att alla designers har lyckats göra verkligt intressanta världar och föremål. Om man ser till vad som är skönt att vila ögat på är detta tveklöst ett av de snyggaste Playstation 4 spelen än så länge. Eftersom spelet samsläpps med en animerad film är många cutscenes tagna direkt från filmen men de scener som är gjorda i spelmotorn är så pass detaljerade att det snarare avslöjas på animationernas naturtrogenhet än av ett tydligt lägre polygonantal att de inte är tagna från filmen.

Ratchet-and-Clank-PS4-6-1-1280x720

Sedvanligt för Ratchet & Clank-spelen är att deras tokiga arsenal ska vara ännu tokigare än den någonsin varit men det börjar bli tydligt att det finns en ände på vad Insomniac vill ha in i sina spel. Spelet innehåller femton olika vapen men åtminstone 13 av dem är antingen vapen som varit med i tidigare spel eller samma vapen med ett nytt utseende. Jag vill inte spoliera vilka de nya vapnen är men jag kan avslöja att favoriter som dödsdiscokulan Groovitron och den vitsiga mördarroboten Mr. Zurkon återvänder. Varje vapen kan levlas upp genom frekvent användning och man kan välja att uppgradera sina vapen efter eget tycke och smak i utbyte mot den värdefulla mineralen raritanium. Med det sagt har de lyckats skapa en riktigt bra fördelning så att det alltid finns vapen för situationen man hamnar i och spelmekaniken sätter verkligen kontrollen över situationen hos spelaren. Det är tredjepersons-action med höga mängder skjutande och hoppande. Jag måste ständigt vara beredd på att byta vapen beroende på vilken fiende som kommer mot mig och Ratchets patenterade skiftnyckel går varm när jag omringas av horder av småfiender. Kontrollerna har blivit perfekta. Det finns ett antal olika kortkommandon för vapenbyten, de tidigare lite svåra höga/långa hoppen sitter också på en enda knapp och man kan genom släppa eller hålla inne L2-knappen gå sömlöst från det låsta sikta-och-skjut-läget till ett helt fritt läge som passar när man plötsligt blir attackerad bakifrån. Det är en ren fröjd att röja runt bland galaxens avskum.

ratchet-038-clank-ps4-8211-pokitaru-gameplay-reboot

Jag har med entusiasm följ Ratchet & Clank i över 10 år och jag har gillat nästan alla spel i serien. Men om jag skulle rekommendera ett spel för en oinvigd skulle det absolut bli detta. I stort sett allt klaffar. Det har ett bättre gameplay än någon föregångare, berättelsen är, vissa brister till trots, en långt mer värdig ursprungshistoria än spelet från 2002 någonsin kändes som, det visuella är spektakulärt och ljuddesignen är rakt igenom bra (även om jag personligen gärna hade sluppit höra ett enda dubstep-ljud i soundtracket). Jag vet inte om det från början var en mer affärsmässig än kulturell nödvändighet att börja om från början av historien igen men med facit i hand kan jag säga att jag är glad att detta är Ratchet & Clank-spelet vi fick 2016.

När Ratchet & Clank släpptes 2002 hyllades det av kritiker och publik. Det blev startskottet för en spelserie som sedan dess har varit ett starkt säljargument för Sonys stationära konsoler. Nu ska serien, som så mycket annat, rebootas och, dessutom, släppas som långfilm.   Blargernas hemplanet har sedan länge varit obeboelig på grund av kraftiga luftföroreningar. Men deras älskade diktator, ordförande Drek, har bestämt sig för att ge sitt folk vad de behöver: en ny planet. Den enda utanför hans armé av mördarrobotar som vet om dessa planer är en liten defekt mördarrobot utan namn, en robot som snart kommer…

Review Overview

Betyg

80

About Gabriel Hector

Gabriel Hector
Långhårig bagare från de småländska skogarna som allra helst befinner sig i den overklighet som kan intagas från soffans betryggande kuddar. Det kan röra sig om tv-spel, tv-serier, filmer eller kanske helt enkelt en påse overkligt goda chips.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.