rain

En regnig natt i en fransk småstad i början av 1900-talet kan tyckas vara det perfekta upplägget för ett romantiskt drama men nu när Sonys Japan Studio satt klorna i temat kommer det att visas prov på en helt annan, mycket mörkare, potential.

rain 02

En liten pojke tittar en regnig natt ut genom sitt sovrumsfönster och får syn på en flicka som vid en första blick tycks vara genomskinlig. Det dröjer inte länge innan han ser en otäck varelse i samma färglösa tillstånd jaga iväg flickan in i mörkret. Snabbt bestämmer sig pojken för att göra detsamma, men med avsikten att rädda henne från det förskräckliga odjuret. Snart går det dock upp för honom att han har fallit in i samma tillstånd som flickan och monstret, och att de inte alls bara var färglösa, utan helt osynliga. Det som fick honom att kunna urskilja den osynliga flickan var regnets droppar som, när de fördelades på hennes kropp, uppenbarade en avbildning av hennes konturer. Detta innebär i förlängningen att hon och han, när de står under tak, kommer att vara helt osynliga och inte bara skyddade från regnet utan även från de mardrömslika vidunder som tycks finnas överallt omkring dem. Spelets huvudsakliga spelmekanik byggs runt denna idé och man får i otaliga scener springa och hoppa från skydd till skydd för att undgå monstrens blickar.

Under spelets gång vävs nya element in i spelmekaniken. Man får snabbt lära sig att grumliga, bruna vattenpölar gör så att ens fötter kommer att fortsätta synas även om du har tagit dig in under tak och att interagera med olika objekt i miljön för att skapa nya regnfria områden i den. Det är ganska få föremål som går att interagera med och här missar spelskaparna chansen att ge lite friare tyglar till spelaren så att det känns enkelt och organiskt när man väl ska göra det. Tyvärr tycker jag att kontrollen i Rain gör det motsatta och det uppstår ofta löjliga situationer när man blir ihjälslagen av ett monster för att man stått lite snett när man försökt öppna en dörr.

rain 01

Förutom detta lilla aber så är det härligt enkla kontroller i spelet med bara tre knappar utöver den vänstra analogspaken. En för att springa, en för att hoppa och en för att interagera med föremål. Man lär sig på några sekunder exakt hur och vad man kan göra. Och för att göra det ännu enklare och mer filmiskt så har spelaren ingen kamerakontroll utan spelet styr kameran exakt som det var tänkt. För vana spelare är dock avsaknaden av kamerakontroll något problematisk. När man är van vid att, med en enkel knyck i den högra analogspaken, kunna göra en bra avståndsbedömning blir resultatet att man ofta är övermodig och faller mot sin, lika onödiga, som oundvikliga död.

Dessvärre är det inte bara i kontrollerna som man kan ana att skaparna är ute efter en yngre och bredare publik, utan även i historieberättandet. Det är ett spel som berättar sin historia på allra bästa spelmanér. Det visar klart och tydligt vad som pågår och vad som är målet med ens äventyr. Rörliga bilder med som är vackert ljudsatta, med dels det konstanta, härliga regnljudet och dels ett underbart soundtrack (som i äkta fransk anda innehåller dragspel). Detta undermineras dock utav att det ständigt ska läggas text på alla händelser. Text som i stort sett bara skriver bokstavligen vad som pågår rakt framför ögonen på en, som om vore det en barnbok man skulle läsa. Förutom att man känner sig smått förödmjukad utav att bli skriven på näsan på detta viset förstör spelskaparna aktivt all den härliga mystiska stämning som skulle ha funnits i spelet bara texten inte hade funnits där

rain 03

Trots att de olika spelelementen är ganska få till antalet så hinner man under den korta speltiden inte tröttna på dem utan hungrar hela tiden efter att se de användas på nya finurliga sätt, och trots att historieberättandet är så gott som saboterat lyckas de med stämningssättande musik, lite ljus och mycket regn ge spelet en perfekt stämning som gör spelet värt att ge en chans.  Alla som uppskattar korta, men matiga upplevelser som är mycket mer än bara sin spelmekanik, passa nu på att gömma er från höstregnet.

 

About Gabriel Hector

Gabriel Hector
Långhårig bagare från de småländska skogarna som allra helst befinner sig i den overklighet som kan intagas från soffans betryggande kuddar. Det kan röra sig om tv-spel, tv-serier, filmer eller kanske helt enkelt en påse overkligt goda chips.

One comment

  1. Bra skrivet!
    verkar vara ett spännande spel

Leave a Reply to Rodde Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.