Rage 2

Drygt åtta år har gått sedan Avalanche Studios släppte deras postapokalyptiska spektakel Rage. Nu är uppföljaren här, och den lovar värld fullproppad med aktivitet, även fast man gör väldigt mycket samma.

Jag ljuger inte när jag säger att Red Dead Redemption 2 höjde ribban för mig när det kommer till open world-spel. Det sticker jag inte under stolen med. Jag älskade ettan, innerligt, men tvåan var någonting i hästväg. Stundtals drömmer jag om att ha det ospelat. Hade jag fått tre önskningar hade det varit en av dem. Kanske inte, men ja, ni fattar. Det för, som ingressen skvallrar om, med sig en del biverkningar. Hur kan man uppnå någonting så ofattbart bra (ur mitt tycke) som Red Dead Redemption 2 med sin otroliga story och genomgående omväxlande uppdrag?

Ja, det är väl därför man är aktiv som recensent, att man har förmågan att kunna vara objektiv, även fast den ribban Red Dead Redemption 2 satte alltid kommer surra lite i bakhuvudet. Hur som helst, i Rage 2, som utspelar sig år 2165 (dvs 30 år efter Rage)axlar man rollen som Ranger Walker – en karaktär (kön väljer du själv) som är en av få överlevande efter en attack av Authority ledda av General Cross (som dyker upp i första spelet). Efter attacken färdas man genom vildmarken på jakt efter en gruvlig hämnd med siktet att störta Authority för gott.

Rage 2 dyker in i samma kategori som exempelvis Far Cry och Just Cause. Det är alltså en sandlåda, en ordentlig sådan. Med färdigheterna som kommer till Ranger-dräkten (som man givetvis får låsa upp efter hand) gör det möjligt att busa runt lite extra gentemot exempelvis Red Dead Redemption. Bland annat kan man göra dubbelhopp, låsa sig själv i luften i två sekunder medan man siktar samt skicka iväg fiender med säregen kraft som finns i dräktens handske, och det bidrar ju till att man kan smälla fiender på många roliga sätt. Även spelets vapen faller in här och bidrar till denna njutning. Variationen på vapnen är stor och uppgraderingssystem tillåter dig att låsa upp ett flertalet olika uppgraderingar till dina vapen så du individuellt kan utforma dem så att de passar dig som handen i handsken. Med dig på resan har du en snattrande bil som heter Phoenix som även den bidrar till att sandlådan blir ännu roligare då du använder denna för att meja ner det mesta i dens väg. Senare i spelet låser du även upp Icarus – en gyrokopter som tillåter dig att snabbare färdas i ödemarkerna.

Som jag redan nämnt är Walker ute efter hämnd. Han är sur, vilket man sannerligen förstår, och han vill störta Authority även ifall han skulle stryka med på kuppen. Tre uppdragsgivare finns som alla på något vis kan bidra till att Walker får sin vilja igenom – Loosum, Kvasir och Marshall. Huvuduppdragen kretsar kring dessa karaktärer, och när man gjort en del grejer för dessa får man ge sig efter den förskräcklige generalen. Till spelets nackdel klockar huvudstoryn in på 10-15 timmar, grovt räknat, och det är inte särskilt tilldragande. I storyn finns det dessutom en hel del karaktärer som jag aldrig riktigt fattade tycke för eller lyckades bygga ens en skaplig relation med, så storyn i sig är inte en sådan som jag kommer bära med mig genom åren som en av de som berört mig mest. Lägg därtill att ledordet för Walker är hämnd, inte helt olikt John Rambo. Sidouppdragen blir snabbt repetitiva. Visst, du kan köra race, smälla sönder fiendebaser och stora monster, men det blir snabbt monotont. Kör du slut på storyn omgående och kör enbart sidouppdrag efteråt är risken stor att du kommer tröttna snabbt.

Grafiken är väldigt tilltalande – apokalyptisk smutsig med inslag av rosa och neon. Jag tycker ju vanligtvis om apokalyptiska verk, oavsett om det handlar om film, tv-spel eller böcker, och världen här är inte ett undantag. Risken finns alltid att sådana här världar design- och områdesmässigt kan bli tråkiga och repetitiva, men här går det finna allt från öken till träskmarker.

Sammanfattningsvis är Rage 2 en helt okej postapokalyptisk sandlådehistoria. Storyn är inte dess starkaste kort, inte heller sidouppdragen och liknande då det snabbt blir repetitivt, men att leva rövare i ödemarkerna och smälla fiender på de mest möjliga och omöjliga vis är riktigt roligt. Dock är jag tveksam till ifall jag kommer återvända till Rage 2 om tre år ifall jag då börjar sukta efter ett open world- eller sandlådespel.  

Spelet är testat på Playstation 4

Drygt åtta år har gått sedan Avalanche Studios släppte deras postapokalyptiska spektakel Rage. Nu är uppföljaren här, och den lovar värld fullproppad med aktivitet, även fast man gör väldigt mycket samma. Jag ljuger inte när jag säger att Red Dead Redemption 2 höjde ribban för mig när det kommer till open world-spel. Det sticker jag inte under stolen med. Jag älskade ettan, innerligt, men tvåan var någonting i hästväg. Stundtals drömmer jag om att ha det ospelat. Hade jag fått tre önskningar hade det varit en av dem. Kanske inte, men ja, ni fattar. Det för, som ingressen skvallrar om,…

Review Overview

Betyg

60

About Kenny Nordgren

Kenny Nordgren
En nästan värmlänning som sedan hösten 2014 är bosatt i Kungälv utanför Göteborg. Arbetar till vardags som pedagog på en låg- och mellanstadieskola. I ryggsäcken finns fem år på universitet med studier inom filmvetenskap och historia. Dagdrömmer om att inom en överskådlig framtid få chansen att skriva en doktorsavhandling rörande skräckfilm. Gillar förutom film även fotboll, tv-spel, hårdrock och att laga rolig mat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.