RAD

För ett par veckor sedan dök ett nytt spel upp på min RADar.
Jag såg ett kort klipp med kommande spel i Augusti och såg då detta färgglada äventyrsspel?

Sedan kom logotypen Double Fine upp. Ni vet studion bakom klassiker som Psychoauts och Brutal Legends! Jag kontaktade direkt gänget på Bandai Namco Entertainment och bad om en kopia på det nya spelet RAD.

De hade överlevt 2 apokalypser och stod inför en tredje.

Det börjar med en berättarröst som ger oss backstoryn om en värld som inte bara upplevt en apokalyps utan två. Nu står de inför en tredje då maskinerna som renar luften, ger dem ström och näring till odlingarna behöver nya strömkällor. Som tur är ställer du upp för byn och genomgår en transformation så du inte bara kan överleva den förgiftade miljön där ute, utan även insupa den.

Sedan står jag där i min lilla by utan att riktigt veta vad det är jag skall göra. Jag utforskar lite snabbt och inser att det finns inte något i byn att göra. Det är bara att kasta sig ut i världen.

Kobrahuvud – En av många mutationer.

Jag stiger in i portalen och äventyret börjar.
Direkt möter jag på mutanter som alla har olika egenskaper som man får lära sig om man ska kunna ta ut dem lätt. Under tiden som jag spöar mutanter med mitt baseballrack så ökar min RAD mätare.

Varje gång jag toppar mätaren låser den upp en Exo-mutation på mig och mätaren nollställs. Vilken mutation jag får är helt slumpmässigt. Mutationerna ger dig olika ”superkrafter” t.ex. kan du få ett kobrahuvud som du kan använda för att attackera mutanter på distans. Du kan få en tumörliknande sak på ryggen som skjuter mutanter och mycket annat.

I vissa tunnlar finns det även stationer där du får en Endo-mutation. De fungerar mer som perks t.ex. högre crit chans, ökad längd för dina mutationer som fungerar på distans, resistans mot fiender som skjuter eld/syra/el osv. Dessa är staplingsbara så får du t.ex. ökad crit chans en andra gång så ökar den ytterligare. Har du otur kan du få en negativ perk t.ex. memoryloss där du inte längre kommer ihåg kartan vilket gör det mycket svårare att navigera runt.

Mitt skyddande astroidskepp.

Har du tur kan du springa på en artefakt under spelets gång. De kan dyka upp i shoppar och även i dolda gömmor på kartorna. Artefakterna kan låsa upp hemligheter på kartan, skor som ger dig dubbelhopp eller den roligaste jag hittat hittills är ett rymdskepp som följer med mig och skjuter på mutanterna.

Det finns en uppsjö av mutationer och artefakter. Efter ca 5 timmar har jag endast låst upp 9 av 59 exo-mutationer, 11 av 36 endo-mutationer och 4 av 30 artefakter.

En aktiverad staty lyser mot templet där bossen väntar.

Mitt första mål är att hitta 2-3 statyer som skall aktiveras.
När jag rör mig så fyller kartan i sig så man lätt kan se vart man vart innan. Inte nog med det så växer blommor och gräs upp där du gått. Förutom att du kan se exakt vart du gått med gräset så finns fördelen att du springer snabbare på gräset. Vilket kan underlätta i vissa strider.

Spelets valuta är gamla kassettband. Sånt vi äldre hade musik på förr i tiden. Detta kommer ni hitta i mängder så länge ni använder allt ni hittar som pinatas. Kassetterna används för att köpa potions, disketter och artefakter i de få shoppar som finns på varje bana.

Disketter används för att låsa upp kistor & dörrar. De hittar man inte i samma mängder så de är bra att ta även om de ligger i botten på en sjö av farlig syra. Det finns gott om hemligheter att leta upp och utforska t.ex. svaga väggar i tunnlar, bunkrar och dolda ingångar till grottor.

I tunnlarna finns det ofta en shop.

Efter jag dött ett par gånger blir jag lite konfunderad.
Har jag missat något?
Jag får börja om från början i byn varje gång jag dör. Mutationerna jag hade är borta, kassetter och disketterna är borta och när jag går ut i världen igen får jag börja om på 1:1 trots att jag kanske var på nivå 3 när jag dog.

Här fick jag ta en paus och försöka förstå vad som hände. Svaret är ”Rougelike”. Det är en spelkategori där du får slumpgenererade kartor och där det inte finns extraliv eller sätt att spara sin framgång utan dör du så får du börja om helt från början.

När man dör ser man av vad, hur lång tid man klarade av, samt om man låst upp något.

Då förstod jag helt plötsligt vad jag gett mig in på.
Det finns dock saker som kan hjälpa dig på ditt nästa försök. När du klarat en nivå kan du besöka din by för att sätta in kassettband på din bank, har du lyckats låsa upp ett bättra vapen så finns det att byta till i din by. Vissa artefakter/potions du låst upp kan nu dyka upp i shoppar framöver. Samt om du plockar med dig lite växter du hittar t.ex. chili så kan du plantera det i byn så får du med dig lite heals från start, gratis.

Ett upplåst tempel. Dags för bossfight.

Tillbaka till spelet. När man hittat de där statyerna jag nämnde innan och aktiverat dem, så öppnar man upp ett tempel där det väntar en boss. Svårighetsgraden på bossen är helt upp till vilka mutationer du fått på vägen. Ett par ”går inte” vinna över utan mutation som du kan använda på distans. Jag säger ”går inte” för utvecklarna menar på att spelet går att vinna utan mutationer och enbart med hjälp av sitt slagträ.

Klarar du av bossen kan du välja mellan två portaler.
Vit= Hem till byn (sätta in kassetter, shoppa, byta vapen)
Röd= direkt vidare till nästa nivå.
Så här fortsätter det i några nivåer tills du möter sista bossen. Varje värld erbjuder nya mutanter som blir lite svårare hela tiden. Har du otur får du även oväder på kartan t.ex. blixtar som jagar dig.

De-Made One: Quirk som innebär att du inte får mutationer alls.

Skulle man känna sig allt för bekväm när man klarat en hel runda kan man välja att spela spelet med olika Quirks. Det är olika spellägen. Några exempel:

You can´t absorb rads. Hope you´re good with a bat.
Innebär att du inte får några mutationer som är livsviktiga utan du måste klara av spelet med bara ditt baseballrack.

Half the hearts, double the bat damage.
Som det låter. Halva livet men dubbelt så hög skada med baseballracket.

Run faster, but die if you stop.
Bli supersnabb, men ta skada om du stannar upp.

Dessa quirks och många andra låser man upp när man klarar mainspelet men det finns även en Daily Challange som ger alla med spelet chansen att köra med samma quirk och nivå. Då handlar det om mest poäng och bäst tid (inom 10 min). Gör du ett bra jobb får du skryta med ditt namn på leaderboarden för alla att avundas.

Inte svårt att hamna på plats 1 när man spelar först på det nya dygnet.

Jag var först väldigt besviken att det inte vart något linjärt spel med den spektakulära storyn som Double Fine brukar bjuda på i sina spel.

Fast ju mer jag spelar och funderar på upplägget så ser jag en charm med det. Hade det vart en story så hade jag troligtvis inte spelat det mer efter jag kört igenom det. Nu när det är rougelike och mer en utmaning så blir det som det där mobilspelet man tar fram och nöter när man har lite tråkigt. Perfekt när jag sitter vid datorn och tittar/lyssnar på annat.

Spelet är snyggt och erbjuder bra musik och känsla. Kontrollerna lyder perfekt. Det är ett nöje att fördriva tiden här och hornen växer något mer på mig varje gång jag kommer längre än gången innan. Jag ska helt enkelt ta mig i mål förr eller senare.

För ett par veckor sedan dök ett nytt spel upp på min RADar. Jag såg ett kort klipp med kommande spel i Augusti och såg då detta färgglada äventyrsspel?Sedan kom logotypen Double Fine upp. Ni vet studion bakom klassiker som Psychoauts och Brutal Legends! Jag kontaktade direkt gänget på Bandai Namco Entertainment och bad om en kopia på det nya spelet RAD. De hade överlevt 2 apokalypser och stod inför en tredje. Det börjar med en berättarröst som ger oss backstoryn om en värld som inte bara upplevt en apokalyps utan två. Nu står de inför en tredje då maskinerna…

Review Overview

Betyg

80

About Rickard Eklund

The Cake is a Lie! But i ate it.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.