Problemet med dagens spel

Under vintern bestämde jag mig för att sätta mig ner och spela Far Cry 4 för att ha hunnit spela igenom det innan nästa spel i serien kom. Efter runt 10 timmar så la jag ifrån mig spelet och insåg att jag aldrig kommer att spela klart. Jag insåg också att Far Cry 4 lider av exakt de problemen som jag tycker plågar modern spelutveckling idag, fokus på kvantitet istället för kvalité.

Stora spelvärldar behöver nödvändigtvis inte vara fel. Gör man det rätt kan det höja kvalitén och skapa en känsla som tar spelaren någonstans. Samma sak med öppna spelvärldar. Jag vänder mig inte emot det konceptet. Både Tomb Raider och Batman-spelen de sista åren har visat att det fungerar. Det jag inte gillar är när man inte har något att fylla dessa världar med så spelaren lämnas i ett vakuum. Jag skall utveckla detta.

En gång i tiden var spel inte särskilt långa, de var svåra istället. Du kunde inte på grund av anledningar som hade med minne etc. göra spel som särskilt långa så för att spelarna skulle få ut en tid av dem var de svåra. Denna trend fortsatte även när mediet inte längre satte begränsningar, spel som Ninja Gaiden Black utmanade och krävde att spelare lärde sig kombinationer och fiendens mönster. Till och med de två första Far Cry-spelen var av denna natur. Men i och med den förra generationen av tv-spel hade vi nått så långt och framförallt var mediet, dvd, numera så stort att man kunde fylla en skiva med en större värld. Detta öppnade också spelen för fler spelare då de blev mer lättspelade.

Men för att den genomsnittlige spelaren fortfarande skulle få ut sina timmar av ett spel började Ubisoft fylla sina spel med utfyllnad. Detta är visserligen inget nytt, det har funnits sedan mitten på 80-talet med sidouppdrag eller att samla olika föremål. Men det vi har sett i framförallt Far Cry men även andra spelserier är att man har tagit det hela till en annan nivå.  Det stora problemet jag har med det hela och en av anledningarna till att jag slutade spela var att det inte tar mig någonstans. I Far Cry 4 är större delen av kartan när man börjar spela i dimma, du vet inte vad som finns där och enda sättet att ta reda på det är att klättra upp radiotorn som finns över hela kartan. När du har gjort det ser du allt som finns på den delen av kartan. Men det fyller ingen mer funktion, för det som finns där är bara där för att fylla ut din tid.

Att befria en utpost eller ta över ett område leder ingenstans det är bara tid som spenderas med att göra samma sak om och om igen. Och den artificiella intelligensen är inte tillräckligt bra för att göra det hela utmanande. Det blir bara tid för tidens skull. Det är denna själlöshet i spel idag jag stör mig på. Du får en gigantisk karta med massor att göra men bakom ytan finns inget. Alltför ofta i dagens spelklimat, framför allt ser vi det med Activision, EA och Ubisoft så lägger man ner mycket tid på att göra stora spelvärldar, fyller dem med sidouppdrag, saker att samla och så vidare men inget som gör att jag som spelare bryr mig om vad som händer.

När jag spelade Far Cry 2 hade karaktären malaria och det fanns ingen minikarta. Istället fick man plocka fram karta och GPS för att navigera. Du tålde inte särskilt mycket så man var tvungen att smyga och att tänka igenom varje scenario noga innan man utförde någon handling. I Far Cry 4 satt jag istället på en elefant och hade vapen till tänderna men också betydligt tråkigare.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

3 comments

  1. Förstår dig men jag har samtidigt gjort omvänd resa. Jag la ner farcry 2 för att jag inte överlevde mina försök. Efter tio försök med samma resa till första fiende så var det mer frustrerande än roligt. Själva hade jag roligt i farcry 3 och ännu roligare i farcry 4. För mig att lägga tid på att rensa utposten eller att lära mig taktik och strategi går på ett ut… Så länge det är roligt. Ser fram emot farcry 5, du borde test dark souls, nio och bloodborne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com