Pojktanten

Att besluta sig för vilken typ av film Pojktanten är, är inte lätt. Den undflyr de flesta försök att genrebestämma sig, och detta speglar naturligtvis hela filmen. I vissa sekvenser är det en dokumentär, som blandas upp med spelsekvenser som får understryka och poängtera budskapet. Oftast tycker jag filmen helt enkelt bara är. Ett flöde av bilder och ljud som låter mig vaggas in i skönheten av vår omgivning, och det hotfulla.

Pojktanten

I en verklighet där du genast från födseln identifieras genom ditt kön, blå signal för pojke och rosa för flicka, är naturligtvis Pojktanten oerhört utmanande och egen. Vi kan sitta i timmar och diskutera könspolitik, det patriarkala samhället och feminism, men det blir någonting helt annat då vi står ansikte mot ansikte mot en verklighet som inte är vår egen. En verklighet som inbjuder dig att träda in, om så enbart för ett ögonblick, till en värld bestående av individer, utan hänseende till de yttre attribut som skall identifiera ett kön.

pojktanten Pojktanten handlar om Ester Martin och hens relation till Eli. Eller snarare är det deras resa tillsammans som vi får möjligheten att följa. Filmen handlar absolut inte efter ett sökande av könsidentitet. Den biten är man färdig med, utan snarare efter att finna sin plats i tillvaron oavsett vem man än är. Den sammanhängande fogen som Ester Martin har skapat, är en badkarsscen, där både Eli och Ester Martin ligger i badkaret. Genom blickar, händer och samtal förs filmen framåt och i sina bästa stunder är den ett poetiskt mästerverk.

badkar Det finns dock en sekvens i filmen som jag i nuläget hade svårt för och gärna avskärmade mig ifrån. Detta, kan jag se, beror på den erfarenhet som jag nu bär med mig. Just hemkommen från en resa som jag har gjort med min son, där vi besökte förintelselägren i Polen, är jag fortfarande oerhört starkt emotionellt påverkad av det djävulska våld man utfört mot de som man anser vara avvikande personer. När då Ester Martin i en spelsekvens i filmen, låter en byggnadsarbetare hota en av aktörerna med kniv blir våldet väldigt påtagligt och utanförskapets utsatthet skapar en nästan fysisk reaktion. Samtidig kan jag inte undgå att bli fascinerad då knivens väg blir till en sensuell dans som mynnar ut i en darrande längtan av åtrå och lust.

utsatt Men kan då denna film förklaras? Absolut inte. Se den som ett konstverk, upplev den och låt dina egna slutsatser formas. Bildernas skönhet och intimitet kan jag bara njuta av och jag vill ge ett stort plus till Ester Martin och Minka Jakerson som stått för fotot i filmen. Denna film är, enligt Ester Martin, tänkt som del två i en trilogi som Ester Martin och Eli skapar tillsammans. Del ett var Eli Levéns roman; Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats och del tre arbetar man på just nu. Det blir en spelfilm med arbetsnamn; ”Någonting måste gå sönder”, och handlar om en androgyn man som blir kär och inleder ett förhållande med en heterosexuell man.

About Matz Malm

Matz Malm
Med Göteborg i bakgrunden sitter jag ofta och begrundar livets mysterium och min egen plats i universum. Sådant som får mig att reagera och bli engagerad får min blick att söka sig till rutan.

One comment

  1. Rikard Eriksson

    SVT2 22.15 ikväll

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.