Point Break

Att det görs nyinspelningar är på något sätt en naturlig del i filmindustrin. Så har det alltid varit och kommer nog alltid att vara. Och det är nödvändigtvis något dålig, filmer som Ben-Hur och Riddarfalken från Malta är utmärkta exempel på filmer som blev bättre andra eller tredje gången de gjordes. Och sedan har vi nyinspelningar som vi kanske inte tänker på att de är det, som the Thing eller 13 Assassins. Sedan finns de nyinspelningar som man funderar på varför de överhuvudtaget blir gjorda, som Point Break.

Point Break med Keanu Reeves och Patrick Swayze var verkligen ingen stor film men det var Kathryn Bigelows genombrott på allvar i Hollywood och är som actionfilm synnerligen underhållande. Det är big dumb fun när det är som bäst. Så när man gör en nyinspelning på detta vad tar man för angreppssätt? Vad sägs om radikala ekovänner som vill försöka nå nirvana? Hur låter det? Inte något vidare? Nej det har du rätt i. Stora problemet är att man inte kan sympatisera med dem och man kan inte hata dem. Man känner inget för dem.

Så historien är den samma, en grupp med extrem idrottare utför en grupp spektakulära rån och FBI-agenten Utah som är gammal extremidrottare själv får i uppdrag att infiltrera gruppen. Väl där inne så börjar hans lojalitet svaja och han står snart inför valet att förråda den grupp med människor som blivit hans vänner eller utföra sin plikt som FBI-agent. Sedan har man flyttat handlingen att utspela sig över hela världen något som inte verkar bekymra manusförfattarna som utgår ifrån att en FBI-agent har samma mandat i Italien som i USA. Och det är bara början på alla problem som denna film har.

Men jag borde inte vara förvånad. Det är Kurt Wimmer som står bakom manuset, kommer ni ihåg honom? Han gjorde ett namn för sig själv med många filmentusiaster med Equilibrium men han är mest känd som manusförfattare. Och en snabb överblick säger en hel del, Sphere, The Recruit, Ultraviolet, Law Abiding Citizen, Total Recall och nu Point Break. Inte något som kittlar i filmtarmen direkt. Han har en talang för att göra slätstrukna filmer och detta är inget undantag. Finns inget som griper tag i mig eller får mig intresserade av karaktärerna. Men nu är detta en sommaractionfilm så jag kanske inte skulle ha hoppats på för mycket.

Vilket leder oss till nästa problem, regissören Ericson Core. Han har mest jobbat på som filmfotograf på filmer som Daredevil och The Fast and the Furious. Och för tio år sedan gjorde han regidebut med Invincible. Problemet är att han kan inte göra actionsekvenser som är intressanta eller bra. Det är mest tråkiga och jag fann mig sittandes och gäspa i soffan. Sällan ett bra tecken. Svårt att göra något bra med Wimmers manus och Core är verkligen inte rätt man för detta.

Skådespelarna är ungefär av samma vara, Luke Bracey har ingen större karriär bakom sig och känns slätstruken i huvudrollen. Edgar Ramírez har varit bra i flera roller men som Bodi känns han mest trött, ingen gnista i honom och jag känner inte honom som skurk. Hans motiv känns väldigt dunkla. Ray Winstone är antingen bäst eller sämst i filmen, jag har inte riktigt bestämt mig. Hans karaktär, Pappas, blir jag aldrig klok på vad han skall vara eller vad Winstone försöker åstadkomma. Samtidigt är han den enda på rollista som faktiskt försöker göra något även om det inte alltid lyckas.

Point Break var synnerligen meningslös och kändes verkligen som bortkastad tid att se. Inget jag kan rekommendera till någon.

Att det görs nyinspelningar är på något sätt en naturlig del i filmindustrin. Så har det alltid varit och kommer nog alltid att vara. Och det är nödvändigtvis något dålig, filmer som Ben-Hur och Riddarfalken från Malta är utmärkta exempel på filmer som blev bättre andra eller tredje gången de gjordes. Och sedan har vi nyinspelningar som vi kanske inte tänker på att de är det, som the Thing eller 13 Assassins. Sedan finns de nyinspelningar som man funderar på varför de överhuvudtaget blir gjorda, som Point Break. Point Break med Keanu Reeves och Patrick Swayze var verkligen ingen stor…

Review Overview

Betyg

30

About Pär Wirdfors

Skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com