Pink Floyd: The Dark Side Of The Moon – Immersion Box Set

I’ve always been mad, I know I’ve been mad, like the most of us…very hard to explain why you’re mad, even if you’re not mad…” (Random lunatic)

Dark Side of theMoon_Immersions_box

Galenskap är precis vad Pink Floyds konceptalbum The Dark Side of the Moon handlar om. Idén med att göra konceptalbum hade kommit på 60-talet och flera av de för tiden stora rockbanden hade gjort ett. I Pink Floyds fall började idéerna med ett konceptalbum när skivan Meddle släpptes 1971. En av sidorna på den skivan bestod av endast en låt. Låten Echoes klockar in på 23.31 minuter och brukar beskrivas som en rockkomposition snarare än låt. Trots den modiga längden är Echoes bara den tredje längsta låten av Pink Floyd. Atom Heart Mother-sviten och de kombinerade delarna av Shine on you Crazy Diamond är längre. Det var hur som helst just Echoes som fick grabbarna i Pink Floyd att bestämma sig för att göra ett konceptalbum. Ett album där en röd tråd följer genom hela skivan. Detta blev sedan det sätt Pink Floyd gjorde skivor på det närmsta decenniet. Under dessa år radar Pink Floyd upp albumen The Dark Side of the Moon (hädanefter kallad DSOTM), Wish you Were Here, Animals, The Wall och slutligen The Final Cut.

dsotm01

Även om Pink Floyd hade ett visst rykte och kändisskap redan innan DSOTM var det i samband med detta album som det stora genombrottet kom. Skivan klättrade genast på listorna och ett massivt turnerande följde också upp skivan. Bandet var väl förberedda eftersom man kört många av låtarna live under ett års tid redan. Att albumet skulle bli en framgång hade man på känn, men det skulle bli ett av de mest sålda albumen genom tiderna och bland annat ligga på Billboards lista över mest sålda album under hela 758 veckor. Det blir över fjorton år det. Och skivan fortsätter att sälja. Nu är DSOTM en skiva som man köper, sliter ut och köper igen. Jag själv är inne på femte exemplaret nu, med denna Immersion-utgåvan av skivan. Den mest kända låten från skivan är förmodligen Money, som blev en singelhit. Förutom den karakteristiska starten på låten med kassaklirr och andra ljudeffekter är den unik på det sättet att den går i något så pass ovanligt som 7/4-takt utom under gitarrsolot när den byter till 4/4-takt för att sedan gå tillbaka till den ovanliga men medryckande takten. Det var den stora hiten då och den är fortfarande bra. Men låtar som Us and them med rader som “With, without. And who’ll deny that’s what the fightings all about” eller Clare Torries fantastiska ordlösa sånginsats i The Great Gig in the Sky är tidlösa låtar som sitter där de ska och fortfarande känns oväntat fräscha.

pink-floyd-dark-side-moon-pyramid-poster

Immersion-utgåvan är en lyxutgåva innehållande 6 skivor: 3 CD, 2 DVD och en Blu-ray. Förutom detta innehåller boxen en massa extragrejer. Tre stycken spelkulor med motiv från skivan och en tillhörande kulpåse, ett häfte med credits till de som på något sätt bidragit till boxen, en bok med foton, en bok med texterna och foton och foton, en scarf designad av Storm Thorgerson, glasunderlägg, konsertbiljetter och samlarkort; allt förpackat i en box av samma format som LP-skivor hade fast betydligt tjockare så klart. På det hela taget påminner boxen om Wish You Were Here – Immersion Edition.

DSOTMboxback

Innehållsmässigt är det givetvis Blu-ray-discen tillsammans med de två CD-skivorna (CD2 och CD6) med tidigare ej utgivet material som är mest intressant. Första disken (CD1) innehåller egentligen bara en nymixning av originalskivan gjord av James Guthrie. Det låter givetvis snuskigt bra även här. Det är svårt att förstå att materialet är 40 år gammalt. Skivan har dock alltid låtit bra. Redan på vinyl var den en referensskiva att plocka fram och den nya mastringen skäms inte för sig heller. De två DVD-skivorna är egentligen det mest ointressanta i boxen då de egentligen bara innehåller samma material som finns på Blu-ray-discen fast i lägre kvalitet. Med lägre kvalitet menas i detta fall inte dålig kvalitet för även detta håller yppersta klass och är förmodligen i paritet av vad mediet klarar av att prestera.

Disk 1 (CD) är alltså en nymastrad DSTOM. Låter förträffligt i stereon. Inte mycket mer att orda om den.

Disk 2 (CD) innehåller en liveupptagning av DSOTM från 1974. Vid detta laget var bandet samspelat och skivan låter förvånansvärt studiomässigt även om det naturligtvis märks att det är live. Ljudmässigt är detta bra.

Disk 3+4 är DVDer med samma innehåll som Blu-rayen på Disc 5 fast med sämre upplösning. Läs därför det jag skriver om Blu-rayen nedan istället.

Disk 5 (Blu-ray) är den skiva som gör denna utgåva riktigt intressant. Det hela är uppdelat i två sektioner. Dels en som bara är audio och dels en som även innehåller bildmaterial. Här får vi skivan i 3 olika mixningar. Det är dels vanligt 2-kanalsljud i 1973 års mixning, fyrkanaligt ljud med mixningen från 1974 och 5.1-ljud i en mixning från 2003. Alla i 24 bit/96 kHz okomprimerat format. 5.1-mixen är ruskigt effektiv och ger en lika stor upplevelse som motsvarande mixning för Wish you were here gjorde. Från starten med det dunkande hjärtat till den sista ljudsnutten, den lilla lite tysta meningen som sägs i förbifarten alldeles sist: ”There is no dark side of the moon really. Matter of fact it´s all dark” är närvaron total. Du är placerad mitt i musiken som omsluter dig från alla håll och ljudeffekterna som redan i tvåkanalsformat gör rummet till en del av musiken är här än mer närvarande och dessutom satta i rummet på distinkta platser. Saker och ting sitter perfekt på plats och det är en fullkomlig njutning att vrida upp volymen rejält, luta sig tillbaka och sluta ögonen för att följa med i det ljudlandskap som målas upp. Materialet är omgjort från originalbanden och låter, som David Gilmour själv säger i dokumentären, bättre än någonsin utan att för den delen avvika från originalet. Jag som hört musiken otaliga gånger kan bara hålla med. Detta är den ultimata versionen av musiken och alla de där stereoeffekterna som lät bra redan förr är nu ännu mer spektakulära utan att för den delen bli någon onani i specialeffekter.

På Blu-rayen finns också det bildmaterial som finns. Det är dels en nyinspelad (nåja den är från 2000-talet) dokumentär som gjordes i samband med att SACDn med DSOTM släpptes. De olika medlemmarna pratar om sina upplevelser dels från inspelningen av skivan, men också hur det högupplösta surroundspåret låter. Rick Wright som dog för något år sedan är också med på ett hörn, men annars är det mest David Gilmour och Roger Waters. Nick Mason konstaterar att trummorna låter bättre nu och jag kan bara nickande hålla med. Trummorna låter extremt bra och snyggt. De är tighta och precisa och placerade på ett vettigt och effektfullt sätt i rummet. De forna vännerna, som sedan blir bittra fiender ses inte tillsammans i någon scen, men de pratar åtminstone gott om varandra och man kan skönja att den bittra striden från slutet av 80-talet har passerat. Det de säger är dels lite kuriosa från inspelningen som för det inbitna fanet kan vara av intresse. Detta motsvarar också det jag saknade i Wish You Were Here-boxen. Vidare kommer de filmer man visade på den karakteristiska runda filmduken under konserterna med. Det är tre olika varianter från olika konserter. Materialet är förvånansvärt bra och välgjort och ger en känsla av vad man ville säga med låtarna under konserterna. Förutom detta är två liveupptagningar av låtar som egentligen inte har något med DSOTM att göra med. Det är dels Careful with That Axe, Eugene och dels den fortfarande snygga Set the Controls for the Heart of the Sun, som som bekant var med på Pink Floyds andra album – A Saucerful of Secrets från 1968. Videoklippen är bra givet att det är live-upptagningar från tidigt 70-tal. Restaureringen är omsorgsfullt gjord utan tvekan.

På Disk 6 (CD) finns dels en tidig mix av DSOTM. Det är de nio första låtarna. Låtarna är utan tvekan nära sitt slutgiltiga utförande, men det finns små skillnader här och där och är ett uppskattat bidrag för oss som gillar Pink Floyd. Ljudet är hela tiden bra på gränsen till referenskvalitet. Efter detta kommer sju outgivna alster som för mig som Floyd-fan fyller en lucka. Det är dels en låt från det mytomspunna projektet där de skulle göra en skiva med hjälp av hushållssaker. Denna skiva nådde aldrig marknaden, men det spår som finns här lockar dock mig. En skön basgång som blandas med fotsteg som rör sig framåt tillbaka i rummet antyder att detta hade kunna bli intressant. Efter det kommer några sketcher och ofärdiga versioner av låtar, dels framförda live och dels studioversioner där det kanske mest intressanta är en tidig demo på låten Money framförd av Roger Waters. I dokumentärfilmen som finns på Blu-ray-skivan får vi reda på att demoversionen spelades in i ett skjul på Roger Waters tomt.

SKIVOR-Pink-Floyd_2

Detta är en fullspäckad lyxutgåva av ett av de bästa musikalbumen genom tiderna och ett givet köp för en som jag. En som under årtionden älskat Pink Floyds musik. För den vanliga lyssnaren kanske det räcker att köpa CDn, som redan den är fantastisk. Boxen betingar en prislapp enligt listpriset på ca 1300 kronor, men jag köpte den från en av de stora svenska nätbutikerna för 599 kronor inklusive frakt. Och till det priset anser jag att det är ett fynd jag gjort.

So you run and you run to catch up with the sun but it’s sinking
Racing around to come up behind you again.
The sun is the same in a relative way but you’re older,
Shorter of breath and one day closer to death.

Time – om hur ungdomen plötsligt är borta.

About Joakim Helmbrant

Joakim Helmbrant

Månskensbonde som bor på subwoofersäkert avstånd från närmsta granne. Gillar dokumentärfilmer och musikfilmer (OBS INTE musikaler!).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com