Pathfinder: Kingmaker

Jag tror det senaste ”ordentliga” datorrollspelet jag spelade var Dragon Age: Origins, som släpptes 2009. Innan dess var det Neverwinter Nights, som kom 2002. Jag lyckades dock aldrig avsluta något av dom spelen för jag i båda fallen hamnade i en situation där spelet blev ”soft locked”, det vill säga en bugg gjorde så att jag inte kunde fortsätta i storyn i spelet. Jag har försökt återkomma till båda spelen några gånger, men det är svårt att ta sig igenom de efter så många år. Istället så har jag spelat en massa bordsrollspel med olika grupper för att tillfredsställa det spelbehovet. Men något som verkligen drog mig tillbaka med Pathfinder: Kingmaker, var idén om att i en klassisk rollspelsmiljö få bygga upp och styra ett mindre rike, något som går väl ihop med min förkärlek till strategi- och simulatorspel.

Storyn i Pathfinder: Kingmaker börjar kort och gott med att man spelar en äventyrare som blir hyrda av en grupp aristokrater för att erövra ett närliggande landområde kallat ”the Stolen Lands”. Lyckas man med detta så skulle man bli utnämn Baron över detta land, med stöd av den adeln som hyrde en. Med detta sätter man ut på ett klassiskt äventyr för att besegra ledaren för ett gäng rövare som mer eller mindre kontrollerar området. Under tiden så stöter man på andra karaktärer, blir introducerad till andra fraktioner som också har intresse i Stolen Lands och samlar på sig medföljare. Allt som allt, ett klassiskt rollspelsäventyr. Efter detta så blir man tilldelad ett litet landområde, och spelet börjar nu på riktigt.

Men det ska sägas att det var inte speciellt lätt att ta sig till denna punkt för mig. Jag ansåg mig ha hyfsat bra koll på ”Pathfinder”-systemet som spelet gör ett bra jobb med att konvertera till ett digitalt spel, och valde då att köra på en svårighetsgrad som då skulle vara riktig representation av detta. Men jag fastnade ganska snart på ett av de första uppdragen, där man skulle in i en spindelfylld grotta. Dessa spindlar kom i två varianter; jättestora eller som en svärm av små spindlar. De stora var inget problem för mitt gäng att ha ihjäl, även om de genom sitt gift kunde sänka egenskaper permanent (eller tills jag vilat i 24h och lyckats med ett tärningsslag för att bli av med dom). Dock var svärmarna immuna mot vanliga attacker, och ingen i min grupp var direkt magiker. Jag hade ett par flaskor med syra som jag kastade på dom, men dessa gjorde inte tillräckligt med skada och tog snabbt slut. Efter att ha försökt ett par gånger så stängde jag ner spelet och övervägde ett tag om jag skulle ta och göra om min karaktär till någon form av magiker bara för att kunna genomföra det uppdraget. Men när jag ska starta upp spelet dagen där på möts jag av en enorm patch till spelet, där en av sakerna som fixas är just det här uppdraget: Uppdragsgivaren förklarar nu att man kan stöta på svärmar av spindlar som är immuna mot vanliga attacker, och ger en därför en massa flaskor med syra som man kan kasta på dom. Han säger även att om man skulle få slut på flaskor så kan man använda facklor (som man har två stycken av från början) för att slå på dom, då dessa även gör eldskada. Jag suckar och gör ett nytt försök, nu med facklorna redo och en hög med syraflaskor att kasta. Det ska sägas att det var inga problem med bara facklorna.

Det är detta som lite genomsyrar hela spelet för mig; jag tycker ganska mycket om ”Dungeons&Dragons”-system som Pathfinder bygger på, och spelet har lyckats väldigt väl med att konvertera alla dess regler till ett digitalt spel man kör i realtid. Men det är ett ganska viktigt element som man har gått miste om, och det är rollen av en spelledare, den som ska guida en genom äventyret och som kan hjälpa spelarna om det behövs, även om det bara är genom att upplysa dom om information som deras karaktärer kan vara medvetna om även om spelarna själva inte är det. Ett annat element som man går miste om är just de böcker och resurser man kan ha tillgång till när spelar ett bordsrollspel.  Även om jag tycker det är bra att vissa ord blir belysta så att man kan föra muspekaren över dessa för att få ytterligare information, så saknas tillräckligt mycket av informationen kring de olika mekaniska och regeltekniska bitarna för att det ska bli frustrerande. Att spelet sedan behöver patchas, och har fortsatt och patchas aggressivt sen det släpptes, talar också för hur mycket som inte var riktigt klart med spelet.

Det går inte att ta miste på att Pathfinder: Kingmaker är skapade av folk med massa passion för källmaterialet, och verkligen vill ge en så trogen representation av detta som det går. Men tyvärr så har vi inte nått den punkt där man helt kan ersätta spelledaren i ett sådant system, vilket märks tydligt. Det görs ännu tydligare då vi har haft andra liknande rollspel som kommit under året och fungerat mycket bättre. Det som känns mest tråkigt är att jag även denna gång inte lyckades ta mig igenom spelet för att jag fastnade vid olika tidpunkter, och trots att dessa blev patchade strax där på så kommer det nog dröja innan jag orkar ge mig på ett nytt försök. Men risken är stor att även detta hamnar på hyllan, tillsammans med de två spelen jag nämnde i introt, trots att det har potentialen att vara ett bra spel.

Jag tror det senaste "ordentliga" datorrollspelet jag spelade var Dragon Age: Origins, som släpptes 2009. Innan dess var det Neverwinter Nights, som kom 2002. Jag lyckades dock aldrig avsluta något av dom spelen för jag i båda fallen hamnade i en situation där spelet blev "soft locked", det vill säga en bugg gjorde så att jag inte kunde fortsätta i storyn i spelet. Jag har försökt återkomma till båda spelen några gånger, men det är svårt att ta sig igenom de efter så många år. Istället så har jag spelat en massa bordsrollspel med olika grupper för att tillfredsställa det…

Review Overview

Betyg

50

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com