Partisans 1941

RTS blandat med element av att smyga, satt i bakgrund som är Östfronten 1941 hur låter det? För lite tankarna till gamla Commandos-serien som kom för 20 år sedan. Kan Partisans 1941 ta denna genren och göra något nytt och intressant ut av det?

Utvecklaren Alter Games består av 20 personer baserade i Moskva som tidigare jobbat på andra spelbolag men detta är deras första titel tillsammans. Konceptet är intressant. Du spelar kapten Zorin i den ryska armén som blivit tillfångatagen av tyskarna 1941. I en första bana som fungerar som tutorial flyr du fängelset för att hamna ute i ödemarken hos partisanerna. Det är här du sedan spenderar kampanjen tillsammans med dina nyfunna vänner. Partisans 1941 gör som många andra strategispel och kombinerar uppdrag med rent basbyggande.

När du börjar har du två soldater, en gammal kollega och en ung pojke. Men allteftersom ni genomför uppdrag växer antalet personer som ansluter sig till eran grupp. Mellan dessa uppdrag kan du bygga ut din bas. Det är viktigt att ha mat så ni inte blir hungriga vilket kan påverka moral och annat. Men det behövs också byggas ut förråd, verkstäder etcetera. Samt göra olika räder för att få tag på vapen och utrustning att kunna bygga med. Det är hela tiden en balans vad du skall fokusera på och det känns aldrig som det finns tillräckligt med tid och personal för att lösa alla problem. Det gäller att prioritera.

Uppdragen som variera lite mellan alla egentligen har samma mönster, du har ett område som är målet och för att nå dit måste du både smyga och förinta dina fiender. Spelet är som sagt var i realtid och mycket av själva tiden går åt att smyga, övervaka, se mönster och sedan bestämma en plan för attack. Sedan sparar du, hoppas på det bästa och laddar om när det inte fungerar.

Och ladda om kommer du att göra. Om och om igen tills du listat ut hur du skall angripa målet på rätt sätt. Om du inte gillar att spela om samma sektion tio, tjugo gånger är nog Partisans 1941 inte ett spel för dig. Det är svårt att få till saker rätt första gången och oftast krävs det ett par misslyckanden innan man förstå vad som gick fel.

Du kan gå ner i slowmotion för att detaljstyra dina soldater och det är tacksamt. Jag spenderade mycket tid där med att justera vad mina soldater gjorde och exakt vad som skulle vara nästa steg innan jag drog upp till full hastighet igen. Och nästan direkt ner till slowmotion för något gick fel. Detta är ett spel som kräver mycket av din tid och stort tålamod om du skall lyckas.

Sedan har vi svårighetsgraden som kan vara brutal, redan från första uppdraget. Du blir verkligen slängd i den djupa delen av poolen och förväntas slita ut själv hur du skall simma. Jag har inget emot ett utmanande spel, de allra flesta idag ger för lite utmaning. Men här skapade utmaning också mycket frustration för ibland var det inte klart vilken väg jag var tvungen att gå för att lyckas. Kanske bara är jag men ibland fick jag känsla av att Partisan 1941 inte var en sandlåda där du kunde hitta din egen väg utan att utvecklarna bestämt ett sätt (eller två) att attackera ett mål och allting annat var dömt att misslyckas.

Ett annat problem jag hade var att ibland var det inte glasklart vad jag förväntades göra eller hur. Inte så kul när man dödat alla fiender på en karta och sedan får springa runt och öppna varenda låda för man missat någon utrustning som fanns i en av dem för att kunna avsluta uppdraget. Små saker men störande.

Däremot skall man ha beröm hur man skildrar östfronten 1941. Sällan har jag spelat ett spel som känns så verklighetstroget som detta. Märks att det är ryssar som utvecklat spelet och de lagt ner tid på att få detaljerna rätt.

Partisans 1941 är ett intressant spel från en ny studio som har bra ambitioner och ett gott utförande. Kanske inte något spel jag kommer återvända till gång på gång men om du hittar det på rea så tycker jag du skall slå till.   

RTS blandat med element av att smyga, satt i bakgrund som är Östfronten 1941 hur låter det? För lite tankarna till gamla Commandos-serien som kom för 20 år sedan. Kan Partisans 1941 ta denna genren och göra något nytt och intressant ut av det? Utvecklaren Alter Games består av 20 personer baserade i Moskva som tidigare jobbat på andra spelbolag men detta är deras första titel tillsammans. Konceptet är intressant. Du spelar kapten Zorin i den ryska armén som blivit tillfångatagen av tyskarna 1941. I en första bana som fungerar som tutorial flyr du fängelset för att hamna ute i…

Review Overview

Betyg

60

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.