På inspelning av Irresistible

Med anledning av Rebecca Fergusons Golden Globe-nominering för sin insats i BBC-dramat The White Queen, plockar Filmfenix fram ett unikt reportage och en intervju från 2009 ur arkivet. Kan man verkligen göra en film om en kaka? Ja det var det jag och min fotograf Håkan Bäckvall skulle undersöka.

I en lokal på Chokladfabriken i Malmö möter jag radarparet Anders Rasmusson och Per Mühlow. Denna helg ska de spela in kortfilmen Irresistible som de själva producerar. Det är en nollsummeproduktion och alla inblandade jobbar pro bono. När jag anländer tillsammans med min fotograf är det ett oväntat lugn som ligger över lokalen. Ljuset justeras och extra ljuskällor placeras ut. Finputsning och åter finputsning av de praktiska detaljerna. Trots augustivärmen som ligger som en filt över Malmö är lokalen sval och behaglig. Det är högt i tak och en säck för kakaobönor hänger ner från taket för att påminna om husets tidigare historia. Till vardags är lokalen nattklubb men denna helg har den förvandlats till en inspelningsstudio. Medan jag betraktar arbetet går min fotograf runt med kameran.

On the set: Irresistible

En remsa tejp rivs av för att markera startpositionen för dollyn, knappt en meter ifrån bordet som kortfilmen utspelas kring. Två stolar på var sin sida riktade mot varandra och scenen är nästan komplett. Ett stort vitt skynke omfamnar det hela för att ge bakgrund och bättre ljushantering. Framme vid bordet känns värmen från det dussin strålkastare som tillsammans genererar över 10 kilowatt.

”Anders, vi måste bestämma vilket fat vi skall använda”, säger Per. En trave med assietter ögnas igenom. Det är uppenbart att de gått på lånerunda i köksskåpen hos vänner och bekanta. ”Det är förstavalet om det funkar”, säger Anders som bestämt sig för en högblank metallassiett som placeras mitt på bordet. På fatet sätts en ensam kaka som får mig att associera till logon för Umbrella Corporation i Resident Evil. Kakan är central i berättelsen. Per har skrivit manuset själv denna gång. Han har även ansvaret för regin av skådespelarna medan Anders sköter det visuella. ”Fungerar det?” frågar Anders kameramannen Marcus som tittar i sökaren på uppställningen. ”Det känns som om det blir väldigt parallellt med fatet”, säger Anders. ”Hur är det med reflexer?”

On the set: Irresistible

Förarbetet fortgår och Anders och Per är målmedvetna. De vill sätta igång – gärna i går om det hade gått. Studiomiljön upplevs egentligen aldrig som hektisk eller stressig. Alla gör vad de ska och allt verkar flyta på. Själv blir jag tagen av situationen trots att jag sett massor med bakomkulisserna-reportage. De lever drömmen som jag ofta drömt själv; att skriva manus och göra film. Jag tar ett steg tillbaka för att få överblick och insupa känslan. Det är samma nyfikenhet man som barn hade när man stod framför en stor myrstack, tänker jag. Man fascineras och förundras på samma gång. Tanken svindlar när jag tänker på storfilmer med budgetar på miljoner kronor per dag. Irresistible har inte bråkdelen av den summan investerad i sig, men den pirrande känslan av filmskapande finns där när dollyn sakta rullas framåt och en kamerarörelse provas ut.

Just nu är det väntan på att Rebecca Ferguson, en av de två skådespelarna, ska bli klar i sminket. Ja sminket, tänker jag nästan högt. Hur mycket har inte de att göra en varm dag som denna och med värmen från strålkastarna ovanpå det? Mina knappa två minuter framme vid bordet fick mig att torka svetten från pannan. Och mannen i filmen ska ha kostym − hur tänker man egentligen kring det när det är så varmt? Jag växlar några ord med Per som är tillbaka vid rekvisitabordet. Svaret är egentligen lika självklart som rakt. ”Är man ute efter en idé och en look så får de genomlida det helt enkelt. Om man tar mannen som exempel. Om han skulle sitta i en snygg elegant skjorta, vilket är lite luftigare för honom, kommer han ändå att svettas. Så då kommer han få sitta i en kavaj istället, vilket är ännu varmare, men man ser inte att han svettas. Kavajen döljer det. Sminket får hålla koll på pärlorna i pannan.”

On the set: Irresistible

Rebecca kommer in från sminket. Hon sätter sig på vänster sida av bordet och aktiviteten ökar direkt. Under tiden jag har talat med Per har Anders planerat vilka scener de kan spela in med bara Rebecca eftersom Daniel Goody, hennes motspelare, ännu inte anlänt. Kameravinklar provas ut och Per slår sig ner och ger Rebecca instruktioner samtidigt som kameran fokuserar på hennes ansikte. Kakan på fatet är grunden för dialogen. Rebeccas första replik ”Är det ok om jag tar den sista kakan?” sätter fart på dramat. Varianter på mannens svar och vad de kommer leda till spelas upp för hans inre. Den enkla frågan kan tolkas som ”ser jag tjock ut i de här kläderna?” När jag ser Rebecca fingra på en rekvisitakniv ler jag för mitt inre. Jag kan bara föreställa mig hur resten av dialogen kommer att utvecklas.

Tiden har flugit iväg och det är dags att lämna inspelningen så att de kan arbeta ostört. Det är trots allt Anders och Pers privata pengar som finansierar det hela. Två av fyra minuter ska spelas in under dagen och resten i morgon. När vi åker därifrån försöker jag smälta intrycken och inser att det är inte helt enkelt att kasta sig in i branschen. Mina egna tankar kring att göra film har förändrats. Samtidigt som det avskräcker är det fascinerande. Ungefär som myrstacken.  Tanken att hoppa i den har aldrig riktigt avfärdats.

Läs även Intervju med Rebecca Ferguson. För fler bilder från inspelningen av Irresistible besök gärna Håkan Bäckvalls fotogalleri.

About Mats Lundberg

Har sett film sedan barnsben och genrer som ligger närmst hjärtat är sci-fi, thriller och crime. Ser gärna TV-serier men har blivit mer kräsen på senare år och det krävs mer för att hålla mig intresserad. Manus med genomtänkt karaktärsutveckling och smart berättande lockar mest.

När grabben blev med PS4 för någon julafton sedan har jag börjat spela konsoll. Jag fortfarande en ”learning curve” med handkontrollen, men det tar sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com