Oz the Great and Powerful 3D

Det är inget större avslöjande att trollkarlen från Oz inte var fantastisk eller mäktig. Alla som läst böckerna vet att han var en älskvärd skojare med gott hjärta men inte mycket till trollkarl.

Oz the Great and Powerful 01

Walt Disney var alltid intresserad av Trollkarlen från Oz och efter succén med Snövit försökte han få rättigheterna till böckerna, men misslyckades. Klassikern med Judy Garland gjordes 1939 och visade tillsammans med Snövit att det gick att göra sagor eller fantasy för både vuxna och barn. Den gode Walt gav aldrig upp drömmen att göra en egen filmatisering av bokserien och på 60-talet var till och med inspelning igång, men lades ner när Walt såg att det inte riktigt fungerade. Disney satte uppdraget i händerna på Sam Raimi att göra en Oz-film, något som Walt aldrig fick gjort innan sin död 1966.

Oz the Great and Powerful 11

Oz the Great and Powerful är en prequel-berättelse till klassikern The Wizard of Oz. Huvudpersonen Oscar ”Oz” Diggs (James Franco) är magiker på ett nöjesfält och transporteras från Kansas till det magiska landet som bär hans namn. Väl i Oz möter han häxan Theodora (Mila Kunis) som berättar läget i landet och snart presenteras han som Trollkarlen som ska rädda landet. Theodoras äldre syster Evanora (Rachel Weisz) berättar att hotet kommer från häxan Glinda (Michelle Williams), men vi vet hur det ligger till. Theodora och Evanora har redan ödet att bli de elaka häxorna från öst och väst.

För att ställa allt till rätta i Oz måste Trollkarlen först identifiera vem som egentligen är den onda och sedan besegra det på något sätt. Han måste hjälpa Glinda som tror på honom som människa, trots att hon vet att han inte är någon trollkarl. Med hjälp av människorna i Oz och de trolleritrick som han har i rockärmen kanske han kan bli den hjälte de vill att han ska vara.

Oz the Great and Powerful 02

Allt det här kanske låter precis så som en film om Oz ska vara, men utförandet har mer att önska. Regissören Sam Raimi avgudar Tim Burtons Alice in Wonderland och det går inte att ta miste på. Det finns en sekvens i filmen där jag är övertygad att påskharen, hattmakaren och Cheshirekatten skulle dyka upp och utföra den klassiska fika-scenen. Allt är överdådigt och det finns sekvenser som enkom är med för att visa upp 3D-fyrverkeriet. Ensemblen är inget annat än kompetent men problemet ligger i att ingen karaktär står ut och det beror på det oerhört stela manuset med dialoger som skulle behöva mer puts. Raimis regi är visuellt slående men saknar stil och här upplever jag filmen väldigt mekanisk och flytet saknas. Hänger man dessutom upp filmen på det slitna mantrat ”Inget är omöjligt om man bara bestämmer sig för att göra det”, har man en hel del arbete framför sig.

Problemet med filmen är att det bara finns en karaktär som har någon form av vettig karaktärsutveckling och det är Oz själv. Även om James Franco är charmig knyter man inte något band till hans karaktär. Varför ska jag bry mig hur det går för honom? Alla de övriga karaktärerna är utskurna pappfigurer eller på sin höjd komiska element. Samtliga häxor för kvinnliga karaktärer tillbaka till 30-talsideal vilket ger en bitter smak bland alla glättiga färger. I Trollkarlen från Oz har samtliga karaktärer något att bidra med och har en syfte. Här är alla sidokaraktärer. De har inget speciellt i filmen att göra.

Oz the Great and Powerful 09

När jag ser filmen börjar jag fundera på alla ”om” som snurrar i skallen. Om Raimi inte skulle vara så kåt på att göra ”Alice i Underlandet 2″. Om Disney inte hade producerat filmen så kanske den kunde varit mörkare? Om manusförfattarna hade lekt med tanken att häxorna skulle utnyttjat att Oz var en kvinnokarl och använt honom som marionett? Om om om. För det som stör mig är att egentligen alla elementen finns där och med lite fastare handlag kunde det blivit en tuffare version av Oz. Ett modernt fantasyäventyr precis som man försökte i Snow White and the Huntsman. Vi får se om det blir någon förändring i framtiden för det är upplagt för en uppföljare.

Utgåvan innehåller både 2D- och 3D-versionen av filmen och är tekniskt sett väldigt gedigna. Färgerna är enastående bländande samtidigt som detaljrikedomen är fantastisk. 3D versionen visar att 3D TV inte är ett dött format och ger extra till filmupplevelsen. Tekniken som Raimi använt är samma som för The Hobbit fast med normal hastighet. Det gör att djupet upplevs naturligt och det är betydligt mer vilsamt för ögat. Visst finns det sekvenser med saker som flyger ut ur skärmen. CGIn är mycket bra, men inte i samma fotorealistiska klass som i Life of Pi. En del av detta kan försvaras med att vi är i Underlandet, ursäkta Oz, och det är meningen att det ska vara lite serietecknat. Det som inte riktigt fungerar är den flygande apan som stundtals upplevs vara ur scenen på fel plats. Bortser man från det och är sugen på att visa övermättade färger och 3D är det här filmen för dig.

Oz the Great and Powerful 08

Ljudet har inga tillkortakommanden och är tekniskt helt fantastiskt med ett enastående dynamiskt omfång i samtliga sju kanaler. Effekter, musik och dialog i perfekt harmoni. Danny Elfmans musik är förvånande anonym men samtidigt typiskt Elfman. Det är kanske ytterligare en anledning att tro det är en snäll Burton-film.

Extramaterialet är förvånande tunt med tanke på att alla känner till Walt Disneys Oz-fetish. Det är en knippe kortare featuretter som i och för sig är intressanta och ger ytterligare bakgrund till filmen. Det finns inget kommentatorspår.

Oz the Great and Powerful 04

Disneys högoktaniga färgsprakande matiné är en enklare actionfilm för barn. Sam Raimis fantasirulle saknar charm och finess. Även om CGIn är magisk är innehållet i berättelsen långt ifrån av samma kaliber. Utgåvan håller mycket hög teknisk klass och det som räddar från ett större misslyckande.

 

About Mats Lundberg

Har sett film sedan barnsben och genrer som ligger närmst hjärtat är sci-fi, thriller och crime. Ser gärna TV-serier men har blivit mer kräsen på senare år och det krävs mer för att hålla mig intresserad. Manus med genomtänkt karaktärsutveckling och smart berättande lockar mest. När grabben blev med PS4 för någon julafton sedan har jag börjat spela konsoll. Jag fortfarande en "learning curve" med handkontrollen, men det tar sig.

One comment

  1. Som film med ungarna tyckte jag den fungerade bra. Sällan har de suttit så fastklistrade framför en film som inte var tecknade.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.