Overwatch (PS4)

Blizzard och Valve, två av spelvärldens mest älskade företag, verkar sakta men säkert röra sig från att ha varit två helt olika entiteter på spelmarknaden till att mer och mer bli varandras konkurrenter. Även om jag aldrig har varit mycket av en PC-spelare har jag alltid haft en stor förkärlek till de båda och åsynen av deras nyfunna mer ogina inställning till varandra påminner på ett obehagligt sätt om två skilda föräldrar som tävlar om sitt gemensamma barns kärlek. Efter Dota 2 ska Blizzard nu slå Valve på fingrarna med sin Team Fortress 2-dödare, Overwatch

overwatch-gameplay-2

21 valbara hjältar drabbar samman uppdelade i två lag om sex spelare i fyra olika spellägen. Det är förstapersonsaction i en härligt lekfull Pixar-stil, en stil som har lämnat 00-talets grå-bruna universum långt bakom sig. Hela tonen av spelet är en härlig färgfest, även sett till ljud och atmosfär, något som lockade mig så fort den första trailern hade visats. Det kändes först konstigt att Blizzard som är kända för sina nyktert mörka och fantasifulla världar skulle släppa ett spel färggladare än allt annat men i vilket fall är Blizzard en garant för att det skulle bli ett riktigt bra spel. De fyra olika lägena i spelet är oväntat simpla men jag är alltid underhållen av dem och efter varje match slutar slussas jag automatiskt till en ny karta och ett nytt spelläge. Matcherna är mellan fem och femton minuter långa och eftersom alla fyra spellägen sätter specifika platser i centrum för konflikten blir spelet väldigt koncentrerad och så länge jag inte dör är tempot oftast rasande. Det är tydligt att spelet kommer att bli stort som e-sport men samtidigt är det väldigt välkomnande för nybörjare och slöspelare av alla slag. Tyvärr känns lagmatchningen ibland lite skev och jag som är smått inkompetent blir då och då helt överkörd av de obalanserat starka lagen.

genji_hero_select_beta

De 21 olika karaktärerna har alla helt unika förmågor och för att ett lag ska kunna fungera väl gäller det att ha en bra bredd i sitt karaktärsgalleri. Ett lag bestående av sex exemplar av revolvermannen McCree kommer aldrig att kunna möta ett mer uppdelat lag. När jag väljer karaktär måste jag alltid ha i åtanke vad som är bäst tillsammans med de karaktärer som mina medspelare har valt och om det ändå inte riktigt fungerar kan man alltid byta karaktär mitt under en match. Om lagkamraterna saknar en läkare får jag helt enkelt rycka in som en utav de fyra support-hjältarna som alla kan läka sina medspelare på olika sätt. Eller kanske att det behövs en tank som kan ta mycket mer skada än de mindre karaktärerna. Om man spelar på den försvarande sidan kan det vara lönt att ta hjälp av en av de defensiva hjältarna som gärna bygger upp försvar i form av torn eller bastanta väggar men ofta är svagare i strider. Vilken del du än vill spela i ditt lag finns det alltid en mängd olika sätt att göra det på och jag blir förvånad över hur olika alla hjältarna lyckas kännas. Varje hjälte har mellan två och fyra specialförmågor som är helt exklusiva för den karaktären och de flesta förmågor har en cooldown som gör att jag måste använda dem med mycket eftertanke för att inte försätta mig i dödliga situationer. Och efter ett tag i en match låses varje karaktärs ultimata attack upp, något som för några sekunder ger karaktären ett ordentligt överläge.

934105945ce5001dd56cf017bcc58e78

Overwatch är helt enkelt ett multiplayer-spel som sticker ut ur mängden för att det är så lekfullt men väl innanför det vackra skalet finns ett djup och tänk som jag personligen inte tycker att någon annan kontemporär shooter erbjuder. Det trampar helt klart in på territorier som redan är utforskade men gör det med tillräckligt mycket nytt för att det ska kännas onödigt att titta tillbaka. Om du just nu vill spela ett multiplayer-fps finns det bara ett val. Initiate Overwatch recall!

Blizzard och Valve, två av spelvärldens mest älskade företag, verkar sakta men säkert röra sig från att ha varit två helt olika entiteter på spelmarknaden till att mer och mer bli varandras konkurrenter. Även om jag aldrig har varit mycket av en PC-spelare har jag alltid haft en stor förkärlek till de båda och åsynen av deras nyfunna mer ogina inställning till varandra påminner på ett obehagligt sätt om två skilda föräldrar som tävlar om sitt gemensamma barns kärlek. Efter Dota 2 ska Blizzard nu slå Valve på fingrarna med sin Team Fortress 2-dödare, Overwatch.  21 valbara hjältar drabbar samman…

Review Overview

Betyg

80

About Gabriel Hector

Gabriel Hector
Långhårig bagare från de småländska skogarna som allra helst befinner sig i den overklighet som kan intagas från soffans betryggande kuddar. Det kan röra sig om tv-spel, tv-serier, filmer eller kanske helt enkelt en påse overkligt goda chips.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.