Oldboy

Oldboy-Brolin-massacre

Oldboy – den moderna filmklassikern om en man som först blir inlåst i åratal utan kontakt med yttre världen och sedan släpps fri utan förklaringar. Originalet är en japansk serie som filmatiserades i Sydkorea och den blev en internationell succé för ca tio år sedan. Nu har Spike Lee tolkat om berättelsen för den västerländska (läs: USA) marknaden. Kan det vara bra?

Joe Douchett är en reklamman på dekis. Hans ex-fru hatar honom och hans chef gör klart för honom att om han misslyckas med att kontraktera en viktig kund kommer han att få sparken. Joe bälgar i sig sprit men lyckas ändå ro reklamkontraktet i hamn men fumlar till det när han stöter på kundens fru och affären går i stöpet. En natt fylld med sprit tar vid och i slutet av den möter han en kvinna med ett gult paraply. När han vaknar är han inlåst i en lägenhet utan fönster och en lång fångenskap tar sin början. Efter 20 år blir Joe släppt och en jakt efter den som spärrat in honom tar sin början. Vem är den skyldige och varför ville han straffa Joe?

photo409150

Detta är alltså en remake på den sydkoreanska filmen Oldboy från 2003 som i sin tur var en filmatisering av den japanska mangan Oldboy. Jag har inte läst serietidningen men jag håller den koreanska filmen Oldboy väldigt högt, det är till och med en av mina absoluta favoritfilmer. Det var med en stor tveksamhet jag satte mig i soffan för att se Spike Lees version av denna, i mina ögon, moderna klassiker. Tyvärr bekräftades mina farhågor filmen igenom och denna remake är på alla sätt en sämre film än originalet.

oldboy-brolin-room

I det koreanska originalet hamnar huvudpersonen rätt omgående i fångenskap och man får egentligen inte veta mycket om vem han är eller hur han är som person. Samtidigt är det kring honom filmens berättelse vävs så det är naturligt att man får sympatier för honom och att man hejar på honom. I Spike Lees version dröjer det längre innan huvudpersonen Joe kidnappas och vi tittare får lära känna honom mycket mer. Detta är inte till berättelsens fördel, för Joe är ett praktarsel som jag som tittare absolut inte får några sympatier för och inte väcks det direkt något intresse för att jag skulle vilja följa hans öde. Joe är en alkoholiserad, frånskild reklammakare som slarvar med underhållsbidraget och han beter sig som en amatörmässig idiot och skitstövel i så gott som varje scen vi serveras innan han äntligen kidnappas och låses in av sin okände nemesis. Till exempel är hans kommentar till ex-frugan när han säger att han inte kan komma på dotterns födelsedag något i still med ”Äh, hon är ju bara tre så hon märker inte att jag inte kommer.” När han sedan på ett plumpt sätt stöter på en viktig kunds fru precis efter att kunden tackat ja till hans sales-pitch stärks bara bilden av en skitstövel till looser som förtjänar all skit som kommer hans väg – och denna man ska jag alltså intressera mig för och kanske till och med sympatisera med? Helvete heller! Ge han vad han tål!

oldboy-2013-trailer1

Spike Lees Oldboy är inget annat än en usel kopia på originalet och den är sämre på alla plan. Den är ointressantare, saknar helt originalitet och bidrar inte med något nytt. För att ta ett exempel så finns det en fantastisk scen i originalet där huvudpersonen beväpnad med hammare slår sig fram genom en korridor fylld med en strid ström av kidnapparens hårda killar. Denna scen är filmad i en enda tagning och uppvisar en fantastiskt snygg koreografi. Spike Lee tar denna scen, placerar den i ett parkeringshus och filmar med en hel del klipp. Plötsligt är denna coola sekvens reducerad till en vanlig stridsscen. Och på samma sätt är det om och om igen filmen igenom. Filmens badguy är nästan parodisk i sin fånighet medan originalets coola, lugna nemesis var fantastiskt intressant. Denna remake är helt tom på fantasi och egna idéer – lika, fast sämre på alla sätt.

oldboy-2013-1

Mina slutord blir hårda – Spike Lees remake av Oldboy är helt utan egenvärde. Se den absolut inte. Se däremot det koreanska originalet som är en fantastisk film.

 

About Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

One comment

  1. Jättedålig tycker jag inte att den är, den har ett litet underhållningsvärde, men jag håller med om att originalet är klart bättre. Synd att vi kanske aldrig får se Spike Lee’s version av filmen, det är producenterna som stympat den från 140 minuter till 104 minuter, och det är de som bl.a. klippt om den långa fightingscenen.

    Det här är från Wikipedia:
    Spike Lee’s version was 140 minutes long, but the producers heavily re-edited the film to 105 minutes (the producers even re-edited the one-shot hammer scene); Spike Lee and Josh Brolin were unhappy with it. Lee even removed his trademark “Spike Lee Joint” for a more impersonal “Spike Lee Film” during the editing process. Brolin has also said in an interview with the Los Angeles Times that he prefers Lee’s version of the film, though it is not clear if this cut will ever be released.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.