OKAMI HD (PC)

Det är nu tredje gången som jag beger mig ut på äventyr i landet Nippon, där OKAMI utspelar sig. Första gången var säkert 10 år sedan, när jag fick låna en kompis Playstation 2. Andra gången så hade jag möjlighet att köra HD-versionen som kom till Playstation 3. Och nu, äntligen, får jag chansen att köra på min favorit platform, PC, med den ännu mer upphottade HD versionen med bl.a 4K stöd som också kom till Playstation 4 och Xbox One.

I OKAMI spelar man en vit varg, som är en förkroppsliga guden Amaterasu, som har kommit tillbaka till världen för att åter rädda den från den onde demonen Orchi som lagt en förbannelse över Nippon. Detta gör man genom att springa runt i världen och återuppliva träd, som i sin tur rensar världen från förbannelsens korruption. Till sin hjälp har man bland annat en av de fräckaste funktionerna jag har sett, i form av ”divine brushes”, gudomliga krafter man frammanar genom att måla med en pensel över skärmen. På så vis kan man få vind att blåsa, vatten att flyga mot en eld eller helt enkelt ett gudomligt svärdshugg för att skada demoner. Givetvis har man lite mer traditionell utrustning i form av vapen och annan krimskrams som ger en olika förmågor. Det andra som får spelet att stå ut är den grafiska stilen, med en distinkt östasiatisk kalligrafisk stil med cel-shading. Spelets övriga element är även de hämtad från Japanska sägner, legender och myter.
Nu är detta tredje gången som jag spelar igenom spelet vilket känner talar lite för vad jag faktiskt tycker om de bitarna som inte har förändrats (jag gillar det, MYCKET!), men jag känner ändå att det är värt att nämna en sak som jag nu, precis som första gången jag spelade OKAMI, kände: spelet känns förvånansvärt långt, och jag vet inte om det är bra eller dålig sak. Men jag om på mig själv att när jag lyckats ta mig till de som jag trodde var sista bossen, så var jag tydligen bara halvvägs igenom spelet. Det kan ha med att göra hur tempot i spelet är, men det förvånande mig även denna gången.

Om vi nu ska ta och kolla på det som är nytt för den här versionen, och det faktum att man kan spela på PC, så kan vi ta och börja en ganska rolig funktion som var betydligt mer relevant i PS2-versionen än i de senare: mini-spelen under laddningsskärmarna. Man kunde nämligen tjäna in så kallade ”demon fangs” då spelet laddade in ett nytt område genom att spela ett av två minispel; ett där man ska trycka så snabbt som möjligt, och ett där man ska tajma sina knapptryckningar. Demon fangs (som man givetvis kan få genom att besegra fiender också) kan man sedan byta ut mot utrustning i spelet. Dessa minispel försvann dock efter orginalversionen, då laddningstiderna var betydligt kortare vilket gjorde dom ganska onödiga. Men i den här versionen så finns alternativet att sätta igång dom igen, så man får chans på nytt att tjäna in lite extra demon fangs. Jag valde att slå på dom igen, då man trots allt har möjlighet att skippa dom om man känner för det (och det har laddat klart), vilket för mig ökade den nostalgiska känslan.

Den andra saken, och som för mig är en stor säljpunkt, är att det kommer till PC! Med detta kommer det också att man kan spela med mus och tangentbord. Jag var till en början ganska exalterad över faktumet att jag nu kunde utföra mina gudomliga penseldrag med hjälp av min mus, men det visade sig att det inte var så exakt som jag trodde det skulle bli. Jag försökte faktiskt köra ett bra tag med de klassiska datorkontrollerna, men valde att byta till en mer bekväm Xbox360-kontroll. Detta kändes mycket bättre för min del, speciellt eftersom jag tycker att xbox-kontrollen ligger bättre i handen än både PS2- och PS3-kontrollerna gör. En annan liten miss är att man inte har möjlighet att ändra på knapparna när man spelar med tangentbord, vilket jag känner skulle behövts.

Det sista som skiljer från de tidigare versionerna är den upphottade grafiken som nu även stödjer 4K, dock begränsat till 30 FPS. Tyvärr hade jag inte någon möjlighet se hur detta såg ut, men spelet flöt på och såg underbart ut på 1080p. Jag upplevde aldrig några slow-downs, och hade annars inga tekniska problem väl inne i spelet. Dock ville spelet bråka en del utanför, till exempel att Steam informerar mig att den saknar exe-filen, något som förvisso bara krävde ett nytt försök att starta spelet för att lösa. Men bortser man får några små hick-ups vid uppstarten av spelet så har det fungerat precis som man förväntar sig att det ska göra.

Den senaste versionen av OKAMI skänkte mig lika mycket nöje som första gången jag gav mig ut på resa genom Nippon tillsammans med Amaterasu. Det är helt klart den ”definitiva” versionen av spelet, med bättre grafik och allt som gjorde spelet speciellt. Och till min stora glädje finns det nu inte bara till PS4 och Xbox One, utan även till PC också. Om ni inte har spelat OKAMI tidigare så finns det inget bättre tillfälle än nu!

 

Det är nu tredje gången som jag beger mig ut på äventyr i landet Nippon, där OKAMI utspelar sig. Första gången var säkert 10 år sedan, när jag fick låna en kompis Playstation 2. Andra gången så hade jag möjlighet att köra HD-versionen som kom till Playstation 3. Och nu, äntligen, får jag chansen att köra på min favorit platform, PC, med den ännu mer upphottade HD versionen med bl.a 4K stöd som också kom till Playstation 4 och Xbox One. I OKAMI spelar man en vit varg, som är en förkroppsliga guden Amaterasu, som har kommit tillbaka till världen…

Review Overview

Betyg

80

About Henrik Grönberg

Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com