Nordisk väsen – rollspelet

Just befinner vi oss fascinerande tid för rollspel både i Sverige och i världen. Kreativiteten och spelglädjen har nog aldrig varit större och vi ser flera olika rollspel komma ut varje år. Bland de mer intressanta i år är Nordiska väsen baserad på Johan Egerkrans bok med samma namn. Den handlar om de olika väsen som fanns i den svenska folktron förut. I detta spel beger vi oss tillbaka till 1800-talet är att bekämpa dessa väsen.

Vi är alltså i Sverige runt mitten av 1800-talet. Den industriella revolutionen har precis kommit igång och nationalismen växer sig starkt. Sverige är ett land med starka kontraster mellan de snabbt växande industristäderna där levnadsvillkor är usla för många men det moderna Sverige börjar ta form och landsbygden där allt är som det varit i århundraden och tron på väsen är stark. Men i just detta spel är dessa väsen riktiga och kan skapa en hel del problem för människor.

Ett intressant centralt tema är att de flesta väsen är varken onda eller goda. De bara är. De har levt sida vid sida med oss människor i tusentals år, både som fiender och som allierade. Samtidigt så börjar fler och fler tappa tron på dem. Man vänder sig till kyrkan eller den moderna stadens myter istället. Detta skapar en ny konflikt då många väsen inte förstår vad som händer eller vad dessa förändringar är. Och det är där rollpersonerna kommer in. De är personer som på olika sätt har fått ”synen” det vill säga de kan se väsen. Tillsammans har de tagit sig till Uppsala för att återuppväcka Sällskapet, en fler hundra år gammal organisation vars syfte är att studera och fördriva väsen.

Hela spelet är just uppbyggt kring Sällskapet som för några år sedan under mystiska omständigheter försvann nästan helt och hållet. Men nu har spelarna blivit inbjudna till slottet Gyllencreutz för att bygga upp ordern igen. Så förutom att ge sig ut på äventyr för att finna och stoppa väsen så kommer spelarna mellan omgångarna att bygga upp Sällskapet. Dels kommer de bygga upp Gyllencreutz och skaffa sig kontakter som båda underlättar deras arbete. Det är en intressant mekanik i spelet där ni som grupp mellan varje spelomgång kommer att fundera på var någonstans det är bäst att satsa sina resurser. Skall ni skapa ett okult bibliotek för att bättre förstå väsen? Eller en skjutbana för att ha vakter på slottet och tillgång till skjutvapen på äventyren? Eller kanske kontakt hos polisen för att få tillgång till mer information? Jag gillar idén om att kunna själva styra hur man vill att Sällskapet skall utvecklas.

Själva motorn i spelet är Fria Ligans År noll som används alla deras spel. För mig är den motorn väldigt beroende på spel för att fungera. Ett spel som kräver mycket tärningsslag och färdigheter fungerar ganska dålig med den motorn. Ett spel som lever mer på atmosfär och känsla fungerar detta betydligt bättre. Och Nordiska väsen är helt klart det senare. När det blir strid (eller konflikt som det kallas här) är det sällan som personerna lyckas döda de väsen de möter utan snarare lyckas mota tillbaka dem för stunden. Istället för hälsa har man tillstånd. Ett exempel. Varje gång man lyckas skada en kyrkogrim får den ett nytt tillstånd. I början av en strid kanske den är uppretad medan senare i striden får den ett raseriutbrott och försöker förtrolla spelarna. Ett kul och annorlunda sätt att slåss som fungerar bra med temat på spelet.

Samma sak med äventyren. Det är mer fokus på sagor och en känsla av gamla tiders barnsagor här. Spelet innehåller en ganska detaljerad sektion kring äventyr och hur man kan konstruera dessa samt göra en kampanj. Det medföljer även ett introduktionsäventyr.

Vad tycker jag om Nordiska väsen? Jag gillar det. Mycket. Det har en unika känsla och är ett spel som inte påminner om något annat jag har spelat utan är helt unikt. Vill du spela ett skräckbetonat spel i Sverige med undertoner av svenska myter och väsen är detta spelet för dig.

Just befinner vi oss fascinerande tid för rollspel både i Sverige och i världen. Kreativiteten och spelglädjen har nog aldrig varit större och vi ser flera olika rollspel komma ut varje år. Bland de mer intressanta i år är Nordiska väsen baserad på Johan Egerkrans bok med samma namn. Den handlar om de olika väsen som fanns i den svenska folktron förut. I detta spel beger vi oss tillbaka till 1800-talet är att bekämpa dessa väsen. Vi är alltså i Sverige runt mitten av 1800-talet. Den industriella revolutionen har precis kommit igång och nationalismen växer sig starkt. Sverige är ett…

Review Overview

Betyg

80

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.