No Man’s Sky

Enligt många spelfantaster har det lilla Hello Games så hett efterlängtade rymdutforskarspel No Man’s Sky inte bara varit en milstolpe när det presenterats på många av världens största spelkonferenser men dessutom varit en av de stora anledningarna till att de satsade på en PS4 och inte behöll sin gamla PS3 eller köpte en Xbox One. Förväntningarna har varit skyhöga och efter att släppet skjutits upp gång efter gång var det äntligen dags för spelmotorn, förlåt jag menar spelet, No Man’s Sky.

2

Jag ska fatta mig kort om vad spelet går ut på. Allt börjar med att du kraschlandat på ett av spelets 18 trillioner planeter. Ditt uppdrag: samla resurser för att reparera skeppet och börja utforska. Res vart du vill bara för upptäckandets skull eller om du prompt vill ha ett mål så ta dig till universums mittpunkt. Det är all information du får och den enda hjälpande handen som sträcks ut. Nu är det bara att bege sig.

Jag ska vara helt ärligt och säga att jag skriver just nu på mitt tredje recensionsutkast för No Man’s Sky. Första skrev jag efter att ha spelat i ca 10-15 timmar. Då var jag riktigt imponerad av spelet, dess frihet, oändliga variation och tänkte att jag var redo att dela med mig av mina välgrundade tankar. Så fortsatte jag spela lite till för min egen skull och upptäckte till min lilla besvikelse att den variation jag förutsatte fanns där, inte riktigt var så stor som jag först föreställt mig. Samma resurser återkom i alla de olika solsystem jag reste till, trots att de var ljusår bort från varandra. Vart jag än landade fick jag plutonium, kol och zink. Inga varianter och ingen speciell crafting behövdes för att få det jag behövde. Allt fanns där, vart jag än var. Men okej, tänkte jag, jag kan inte be om hur mycket som helst, jag får trots allt se en ofattbart stor mängd olika planeter, miljöer, unika varelser och växter. Jag får dessutom döpa allt. Det innebär att om någon skulle råka åka förbi just de planeter jag varit på kommer de se att jag varit där först. Alla skulle se att allt på planeten Steffmaisterflash heter saker som Steffasaurus, Stefflower, Steffstoneblack, Steffluffydoglikething.

Så jag gick tillbaka till skrivbordet och raderade lite av hyllningen. Jag lade till att No Man’s Sky förvisso är öppet och stort; att det finns en otrolig mängd variationer, men efter det efter ett tag börjar bli lite begränsat och upprepningen blir tydligare än skillnaderna. I det stora hela så tyckte jag ändå då att det var ett fint spel som öppnar upp för kreativitet, fantasi och utforskarglädje.

1

Jag gick ändå tillbaka till spelet ännu en gång, nu med ett mer kritiskt öga, för att se om det skulle finnas mer upprepning och om jag kunde hitta fler unika planeter eller om min resa bara skulle bli en fortsatt upprepning med små variationer. Jag började med att åka tillbaka till mitt första solsystem för att se om någon ny livsform hade utvecklas som jag kunde döpa. Till min fasa upptäckte jag att alla mina upptäckter var borta. De var kvar i min loggbok men på planeten var jag tvungen att upptäcka dem igen. Jag sökte på nätet och insåg att jag inte var den enda med detta problem. Vad var poängen med spelet om inte detta? Att sätta sitt lilla, lilla avtryck i det oöverskådliga universumet? Dessutom såg planeten precis likadan ut som när jag lämnat den veckor innan, trots att Hello Games utlovat ett föränderlig klimat. Problemet med namnen var tydligen ett serverfel och löste sig så småningom, men när jag fortsatte utforska längre och längre bort så var det som att jag reste i cirklar. Alla planeter började se mer och mer likadana ut, varelserna jag stötte på var bara varianter av de jag redan mött, och döpt, innan. Dessutom verkar det bara finnas tre raser som befolkar alla rymdstationer där du kan köpa nya skepp och andra tillbehör.

3

Jag köpte så småningom ett nytt skepp och spenderade massa rymdpengar på att uppgradera det med toppkanoner, en superlaser som gjorde att jag fick ännu mer ut av min minsprängningar samt ett enormt inventarie (ditt ursprungsskepp och startutrustning har löjligt lite förvaringsplats). Tyvärr kom insikten snart att inget av det jag köpte egentligen behövdes – förutom det större förrådet kanske. Rymdfighterna mot andra skepp är helt onödiga då jag ändå inte fick något utav dem, så det var alltid bättre att fly. Du kan heller inte spela spelet mot eller med vänner online trots att det var en av de större sakerna som utlovades vid de tidiga presentationerna. Vad ska jag då ha dyra kanoner till? Det enda som återstår är då uppdraget att ta sig till universums centrum och eventuellt – för att du kan – lära dig universums tre intelligenta rasers språk som du inte har någon som helst nytta av.

5

Som ni hör var No Man’s Sky efter ca 25 timmars speltid en stor besvikelse. TV-spelare kan ibland inte vara nådiga mot spelskapare som inte lyckas besanna allt det de utlovat på världens alla spelmässor och No Man’s Sky har definitivt fått sin beskärda del av smuts kastat på sig sedan releasen. Har det  förtjänat det? Nja, kanske inte i den utsträckningen. I det stora hela så är No Man’s Sky en väldigt imponerande tech demo eller en banbrytande spelmotor som i framtiden, kanske i händerna på ett mer erfaret spelföretag med större resurser än det lilla indiebolaget Hello Games skulle kunna bli det spel som vi alla hade hoppats på.

För tillfället är dock No Man’s Sky ett självutropat rymdepos som ger dig så mycket som en lite lagom meditativ enpersonsupplevelse i rymden samt lite saker att pyssla med och långa avstånd att åka… för 699kr.

Enligt många spelfantaster har det lilla Hello Games så hett efterlängtade rymdutforskarspel No Man's Sky inte bara varit en milstolpe när det presenterats på många av världens största spelkonferenser men dessutom varit en av de stora anledningarna till att de satsade på en PS4 och inte behöll sin gamla PS3 eller köpte en Xbox One. Förväntningarna har varit skyhöga och efter att släppet skjutits upp gång efter gång var det äntligen dags för spelmotorn, förlåt jag menar spelet, No Man's Sky. Jag ska fatta mig kort om vad spelet går ut på. Allt börjar med att du kraschlandat på ett…

Review Overview

Betyg

40

About Stefan Stanisic

Stefan Stanisic
En film-, scenkonst- och spelnörd som bor i Malmö. Jobbar som film och teaterregissör och har tillbringat otaliga sömnlösa nätter med att försöka klara av det omöjliga uppdraget att se alla världens filmer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com