Nioh

Dark Souls!”. Det var det första jag och resten av världen tänkte när vi såg speltrailern för Nioh för första gången. Jag blev personligen riktigt peppad för att se Team Ninja försöka ta sig an den inofficiella genren som är Soulsborne-spel. Deras 3D-tolkning av Ninja Gaiden-serien håller jag nära hjärtat och tanken av att kanske se en kombination av dessa två bådade bara gott i mina ögon. Har Team Ninja skapat ett spel som är värdigt att jämföras med Dark Souls? Det snabba svaret är ja.

Med att Nioh är ett action-fokuserat
spel har Team Ninja hållit berättandet enkelt och mer av ett sidospår som oftast berättas via textrutor innan ett uppdrag. Men det betyder inte att de har gjort ett dåligt jobb på den fronten. Jag blev tillräckligt underhållen av spelets förtjusande filmsekvenser och charmiga sidokaraktärer som den mystiske Hattori Hanzo som använder en katt som klocka (ja, du läste rätt). Men när jag började spelet kunde jag inte hjälpa att rulla med ögonen. Det är nämligen så att, likt många andra spel innan Nioh, inledes vår rätt så substanslösa huvudkaraktär, William Adams resa i en fängelsehåla man måste bryta sig ut ur. Jag skulle nog inte ha tänkt på det här lika mycket om det inte vore så att filmsnutten som visas innan man får kontrollera huvudkaraktären är oerhört lik Dark Souls 1 intro. Det må vara en petitess men det känns mer som en tribut nästan vilket jag tycker är något gulligt i efterhand.

Men en filmsnutt från spelets introsekvens är inte det enda Nioh hyllar från From Softwares publikkära spelserie. Svårighetsgraden, de snabba adrenalinpumpande striderna, den stundtals labyrintiska nivådesignen med majestätiska bossfajter är närvarande. Något som överraskade mig är hur Nioh har lyckats innovera och tillägga så många designkoncept som ger spelet en egen identitet. Ett designval som jag har lärt mig att älska är dynamiken som tillåter en skifta mellan tre slagställningar när man ska attackera fienden. Konceptet påminner lite om Ubisofts nyligen släppta For Honor fast att man endast använder ställningarna för att agera offensivt. Att blockera attacker i Nioh är så simpelt som att hålla ner L1-knappen.

Niohs hantering av huvudkaraktärens uthållighet, eller Ki Spirit är också unikt. När man attackerar, springer och undviker attacker så används upp karaktärens Ki och vad Team Ninja har gjort här är att ge spelaren chansen att återfylla mätaren snabbare med ett vältajmat tryck på R1-knappen. Likt Gears of Wars ”Active Reloading” så kan man få olika bonusar om man utför det rätt. Ett exempel är att man kan ta bort något som kallas for Yokai Realms vilket är ett område som vissa fiender i spelet kan trolla fram som sakta drar ner ens uthållighet. Med det, hur man lär sig alla dessa funktioner är något knasigt. För någon anledning valde man att lägga in spelets tutorial efter introuppdraget. Det känns något bakvänt för att man redan har fått chansen att bli bekant med kontrollerna vid det laget. En till mindre kritik är spelets hantering av all utrustning man plockar upp under spelets gång. Man plockar upp nya vapen och rustningar konstant och det kan bli svårt att hålla reda på allt när allting ligger osorterat på en lång lista.


Men hur ser spelet ut då?
 Beror på! Det är lite upp till en själv faktiskt. Det första som dyker upp när man startar spelet är en textruta som frågar ifall du vill köra spelet i ”Action Mode” eller ”Movie Mode”. I Action Mode renderas spelet i 720p och 60fps (vilket är alternativet jag föredrar) och Movie Mode i 1080p och 30fps. I båda lägen ser spelet vackert ut med detaljrika miljöer som japanska byar från 1600-talet och klippgrottor med forsande vattenfall. En till imponerande aspekt är laddningstiderna som lyckas hålla sig förvånansvärt korta. Det tar någon sekund att hoppa tillbaka in i spelet om man dör och att starta ett nytt uppdrag tar kanske max en halv minut. Det är även viktigt att nämna hur Nioh är strukturerat. Till skillnad från Souls-serien så har man en karta där man kan välja olika uppdrag att fullborda. Man kan välja från kartmenyn att tackla på dessa uppdrag ensam eller tillsammans med en vän. Det kanske ger intrycket att spelet är linjärt men nivåerna är tillräckligt varierande och väldesignade för att hålla det intressant.

Så i ett nötskal lyckas Nioh skapa en värld som är både vacker, tuff och samtidigt urlöjlig. Med ett komplext beroendeframkallande stridssystem lyckas Team Ninja skapa ett action-äventyr som är värdig att sitta vid samma runda bord bredvid Dark Souls och Bloodborne.

”Dark Souls!”. Det var det första jag och resten av världen tänkte när vi såg speltrailern för Nioh för första gången. Jag blev personligen riktigt peppad för att se Team Ninja försöka ta sig an den inofficiella genren som är Soulsborne-spel. Deras 3D-tolkning av Ninja Gaiden-serien håller jag nära hjärtat och tanken av att kanske se en kombination av dessa två bådade bara gott i mina ögon. Har Team Ninja skapat ett spel som är värdigt att jämföras med Dark Souls? Det snabba svaret är ja. Med att Nioh är ett action-fokuserat spel har Team Ninja hållit berättandet enkelt och mer…

Review Overview

Betyg

80

About Vladimir Stanisic

Vladimir Stanisic
En stor spelnörd med glatt humör som spenderar lite för mycket tid på nätet och framför TV:n. Vet det mesta om retrospel och gamla konsoler och försöker hålla sig själv konstant uppdaterad i dagens händelser inom spelvärlden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com