Nightcrawler

Jake Gyllenhaal har visat sig behärska allt från kärleksdramer till mörka thrillers, men personligen tycker jag att han kommer mest till sin rätt i filmer där han får spela en något udda typ. Välkommen till Nightcrawler, en mörk thriller i högt tempo som utspelar sig på nattens gator i Los Angeles.

K72A3893.CR2

Jakes karaktär, Lou Bloom, är en driven, arbetssökande småbrottsling som verkar ganska harmlös till en början. Något står dock inte rätt till, det blir vi varse ganska snabbt. Lou kör runt i sin bil på nätterna och försöker desperat hitta ett jobb och nya sätt att tjäna pengar på. En kväll passerar han en bilolycka, där han möter ett filmteam som filmar olyckan. Han får reda på att tv-bolagen betalar bra med pengar för denna typ av filmklipp, så han bestämmer sig för att börja arbeta som nightcrawler (vilket tydligen är det informella namnet för detta yrkesval).
nightcrawler nina
På den lokala tv-stationen möter han Nina Romina (Rene Russo), hon är redaktör för nattskiftet och den som bestämmer vad som ska visas på morgonnyheterna. Hon har en hård attityd och drar sig inte för att visa de mest obehagliga filmklippen, allt för att få höga tittarsiffror. Lou har inte någon erfarenhet av filmjobb, men han har viljan att lära sig snabbt och det gör han.

Inom kort är hans filmklipp oerhört eftertraktade, då han alltid verka befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle. Lou beter sig fortfarande ganska normalt, men ett obehag vilar över honom och man bara väntar på att något ska hända. Vi märker snart att Lou är en kall och beräknande person, att allt han gör är för egen vinning och inget får stå i hans väg, han bokstavligen kliver över lik för att få det han vill ha.


Filmens regissör och manusförfattare, Dan Gilroy, har tidigare skrivit manus till välkända filmer. Han har varit med och skrivit manus till bland annat Shawn Levys Real Steel från 2011 och The Bourne Legacy från 2012. Den sistnämnda regisserades av hans äldre bror Tony Gilroy. Han skrev även manus till Tarsem Singhs drömlika äventyr The Fall från 2006. Nightcrawler är hans regissörsdebut och bättre film att börja sin regissörskarriär med får man leta efter.

nightcrawler house

Överlag är skådespelet väldigt bra, Rene Russo gör en utmärkt roll som den iskalla nyhetsredaktören Nina. Medan vi lär känna Jakes obehagliga karaktär filmruta för filmruta, kan vi inte riktigt veta hur långt Nina är beredd att gå för sin karriär.
K72A4291.CR2
Jag vill gärna lyfta Riz Ahmed som spelar Lous medhjälpare Rick, han gör en väldigt nyanserad och trovärdig roll. Han är en riktigt bra skådespelare, låt oss hoppas att han inom kort kan få roller som inte enbart spelar på hans etnicitet, för det är han verkligen värd.

Jake har som sagt gjort många minnesvärda roller genom åren men i Nightcrawler är han minst lika bra som i Donnie Darko. Det är väl tveksamt om denna film blir Oscarsnominerad, men om den blir det ligger nog både Jake Gyllenhaal och Dan Gilroy bra till.
nightcrawler jake
Så varför ska du se Nightcrawler? För det är precis så här vi vill se en thriller 2014. Det är en hejdlös spänningsthriller som även ger oss en trovärdig bild av medias pressetik. Hur långt är media redo att gå för att höja sina tittarsiffror? Detta är inget nytt fenomen inom filmbranschen men filmens sammansättning av spänning, obehag och sensmoral är det. Nightcrawler är inte vad du tänkt dig, så mycket är säkert.

The city shines brightest at night.

About Angela Ljungkvist

Angela Ljungkvist
Filmhistorien är magisk. Hollywood gör mycket bra men också mycket dåligt. Fransk film ligger nära mitt hjärta. Skräckfilm är min hatkärlek och jag ser det gärna men med lampan tänd. Älskar 40-och 50-talets filmstjärnor och dess skapare samtidigt som jag beundrar Nya vågens nakenhet. 90-talet är förmodligen det allra bästa årtiondet inom film. Tim Burton är sagolik och Tarantino är min stora kärlek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.