Nightcrawler

nightcrawler4Jake Gyllenhaal som superentreprenör inom nyhetsvideobranschen där han nattetid jagar olyckor eller brott med kameran som vapen. Av någon anledning blev Nightcrawler helt förbisedd vid Oscarsgalan trots att den definitivt tillhörde toppskiktet för 2014.

I skydd av mörkret försörjer sig ensamvargen Lou Bloom (Gyllenhaal) genom att sälja stulet järnskrot till mindre nogräknade köpare. Frustrerad över branschens små möjligheter till karriärstege letar han efter en ny bana och snubblar av en händelse in i de frilansande nyhetsfotografernas värld. De åker omkring med kameran i högsta hugg under nätterna och hoppas kunna vara först på plats när något snaskigt inträffat och sedan sälja materialet till nyhetskanalerna. För någon så fullständigt skrupelfri som Lou passar yrket som hand i handske.

6002420141012214747Dan Gilroy har tidigare skrivit manus till filmer som Real Steel och The Bourne Legacy, men Nightcrawler är första gången som han även står för regin. Hans bror Tony har förutom en del manusförfattande regisserat bland annat Michael Clayton och redan nämnda Bourne-film. Här bistår han genom att hoppa in som producent. Familjesammankomsten förstärks dessutom av att Dans tvillingbror John varit den som stått för klippningen och inte heller han är någon rookie i sammanhanget utan har sedan tidigare jobbat på filmer som Pacific Rim samt Warrior, förutom då The Bourne Legacy såklart. Alla tre bröder bidrar på kommentarspåret som finns inkluderat på denna svenska utgåva. Ett hyggligt intressant spår där de pratar om tillkomsten av filmen och hinner med att avhandla rätt mycket, även om det aldrig riktigt går på djupet.

Det som blir allra mest slående för mig med Nightcrawler är att det i förstone är en väldigt tänkt film. Den spelar snarare på intellektet än känslorna, trots att den är förpackad som en thriller. Att göra satir på det amerikanska medielandskapet har gjorts många gånger förr och förmodligen även gjorts bättre. Vi vet att nyhetsrapporteringen är cynisk och i större utsträckning handlar om tittarsiffror än om att vara den tredje statsmakten, så även om Nightcrawler får in några lösa jabbar där, känns det mest som en symbol i sig. För mig handlar den om den amerikanska drömmen om att vem som helst kan slå sig fram i det nu rådande nyliberala samhällsklimatet. Det den skoningslöst visar är dock att den ende som är skapt att kunna leva upp till idealbilden av en sådan entreprenör, är en sociopat och misantrop som Lou Bloom. Ska man lyckas klättra från botten till toppen i ett kapitalistiskt system kräver det att man inte drar sig för att trampa på andra människor på vägen dit. Jag hade inte väntat mig att få så mycket socioekonomiska funderingar presenterade av en Hollywoodfilm 2014 och kanske är det där förklaringen ligger till att den ignorerades så fullständigt på Oscarsgalan.

Nighcrawler-still-04Att det huvudsakligen är en film som låter hjärnan jobba snarare än känslorna betyder ju inte att den är helt stum på det området. Michael Mann visade i Collateral att Los Angeles nattetid, gärna i en bil, är bland det mest cinematiska som finns och det tas verkligen vara på även i Nightcrawler. Mörker som bryts upp av ljusen från gatlyktor eller från bensinstationer och en nästan kuslig ödslighet är vackert att titta på samtidigt som det passar in i stämningen. Ensamhetskänslan blir ännu starkare när Lou glider runt i sin bil i mörkret som ett rovdjur på jakt efter sitt byte, trots att han har sin medhjälpare med sig. Tankarna går osökt till Travis Bickle i Taxi Driver. Jake Gyllenhaal skapar dessutom en sociopat som definitivt tål att nämnas i samma andetag som Robert De Niros trasiga taxichaufför. Även om jag tidigare kunnat uppskatta Gyllenhaal någorlunda, kanske främst för hans val av roller, har han nog aldrig gjort en lika stark insats som här. Det finns många scener att välja bland för att visa på exempel, bland annat den omtalade restaurangscenen med Rene Russo, men min favorit är nog den korta lilla glimt av ett manipulativt inställsamt leende som han fyrar av mot någon av högdjuren på tv-stationen. Däremot blir det aldrig entonigt tydligt att Lou är en iskall psykopat, helt utan empati, utan med små gester och blickar ger Gyllenhaal nyanser som hela tiden gör att man funderar på vad som egentligen rör sig under ytan.

När det sedan ska vara pulshöjande blir det verkligen det. Bara det spännande i hur Lou ska klara av att etablera sig som nyhetsfotograf skulle kunna vara tillräckligt, men det som även gör Nightcrawler till en thriller är ett par otroligt täta scener. I jakt på det riktigt stora scoopet smyger han sig fram till och sedan in i ett hus, i en sekvens som fick mig att hålla andan. När tempot sedan eskalerar mot slutet av filmen i en biljakt blir det sjukt intensivt. Å ena sidan hade det kunnat fungera att utelämna spänningen och våldet för att bara göra det här till ett samhällskritiskt personporträtt, men nu serveras vi lite extra krydda som förhöjer upplevelsen.

maxresdefaultJag nämnde tidigare några halvbakade tankar kring en konspirationsteori om varför Nightcrawler glömdes bort på Oscars-galan. Förmodligen är sanningen att det har med filmbolagspolitik att göra och är ytterligare ett tecken på hur värdelös och meningslöst det spektaklet till kändisfest egentligen är. Naturligtvis skulle Jake Gyllenhaal haft en statyett och kanske även filmen som sådan. Det är bland det mest tankeväckande och skarpa som kommit i form av en thriller från Hollywood på många, många år.

När den gick upp på bio var Filmfenix Angela Ljungkvist också mycket nöjd med vad hon såg. Ni hittar hennes recension här.

 

About Erik Nyström

Erik Nyström
Har låtit sitt hjärta täckas av ett lager svart bitterhet och är därmed omöjlig att charma. Åtminstone av bioutbudet. Gillar dock det som skaver lite, det som kommer från förritin och det som är lite knäppt. Driver dessutom en podcast om film. Är på det privata planet en vänsterradikal feminist från Norrland.

One comment

  1. Såg Nightcrawler i novembersnåret förra året, definitivt en av de mer tankeväckande Hollywoodrullar som jag sprang över det året. Samspelet mellan Lou och hans assistent speciellt, brutalt bra. Rekommenderas.

Leave a Reply to Norbert Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.