Netflix och marknadsföring

Vi behöver diskutera en sak, något som skedde i helgen och visar att Netflix är bland de bästa och smartaste inte bara bland streamingbolagen utan bland filmbolag i största allmänhet. Jag har alltid hållit HBO högt när det gäller deras serier men när det gäller att marknadsföra sig är Netflix bäst just nu.

I helgen var det Super Bowl, ett av de största evenemangen i världen som lockar flera hundra miljoner tittare att sitta och titta. Och under denna match är reklamplatserna svindyra och filmbolagen nyttjar detta tillfälle då många personer sitter framför tv:en för att ge oss de första glimtarna från de kommande storfilmerna i sommar. Så även i år. Vi fick se Solo: A Star Wars movie, Mission Impossible: Fallout, Jurassic World: Fallen Kingdom, Avengers: Infinity War. Lägg till en teaser för Westworld säsong 2 och ni kan se att årets upplaga av reklam var riktigt bra. Gott om storfilmer men ändå tog Netflix hem matchen och blev det som alla diskuterade efter matchen.

För Netflix överraskade alla av två anledningar. För det första var deras trailer för The Cloverfield Paradox den tredje Cloverfield-filmen. Vi har hört talas om denna ett tag nu. Alla har vetat att den kommer någon gång under 2018 men vi har inte vetat så mycket mer. Hur kommer den att knyta an till de andra filmerna? Vad är handlingen? När kommer den komma ut? Och det var den anledning. Netflix drog av mattan under oss alla genom att meddela att filmen var tillgänglig nu. Bara att gå in och se den.

Nu när dammet har lagt sig och recensionerna börjat komma kan vi konstatera att The Cloverfield Paradox inte verkar vara den bästa filmen i serien och ett steg tillbaka från 10 Cloverfield Lane. Men det spelar egentligen ingen roll. För Netflix vann matchen genom att spela aggressivt. Finns likheter matchen reklamen visades under. Philadelphia visste att man var underdogs och att de flesta trodde att de skulle förlora. De visste också att enda sättet att vinna matchen vara att vara aggressiva från början. Gå ut hårt och aldrig släppa på gasen, aldrig känna sig säker och slappna av. Utan att hela tiden fokusera framåt. Samma sak gör Netflix.

Bright har fått väldigt varierande betyg (6,5 på IMDB just nu) men 11 miljoner människor satte sig ner för att se filmen de första tre dagarna. 11 miljoner är ganska många människor. Och det visade att Netflix klara av att producera en film av den kalibern och tjäna på det. The Cloverfield Paradox visar att de inte är rädda för att testa nya idéer och tankar, att skaka om hur vi ser på film och reklam för film. Idag så byggs filmer upp genom månader av trailers, tv-reklam, sedan går den på bio ett par månader, släpps på hemmabio och landar till sist på streaming runt 9-12 månader efter filmen kommit ut.

Det skall bli intressant att se hur många som ser The Cloverfield Paradox för att se om Netflix lyckades med sitt grepp men jag måste beundra dem för att de ens vågar prova. Och att man lyckas bli en större snackis än Solo: A Star Wars movie måste man applådera. De fem miljoner dollar man la på Super Bowl ser ut att ha varit väl investerade pengar.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com