Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Generations

Manga/animé-serien Naruto är en av de absolut största, i alla fall i västvärlden. Därför är det kanske inte konstigt att man är uppe dryga dussinet spel till olika plattformar och spelgenerationer som kretsar kring den orangeklädda ninjan och hans anhang. Nu är det dags för Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Generations, ett fightingspel med vackert yttre och lätthanterlig kontroll som tyvär är rätt tråkigt.

Jag vill bara börja med att säga att jag inte är något stort Naruto-fan. Mina preferenser inom den japanska tecknade traditionen ligger antingen hos de galet seriösa eller lika galet knäppa. Naruto har för mig alltid varit lite för mycket mellanfåra för att väcka något större intresse. Och det här är verkligen ett spel för Naruto-fans. 72 spelbara karaktärer låter fantastiskt bra, men när man börjar gå igenom dem så märker man rätt tidigt att många av dem bara är kloner av varandra och att de spelas ungefär likadant. Den enda behållningen i en sådan situation är att man har ett intresse. Jag älskade till exempel Def Jam: Fight for New York för att det var så extremt enkelt men för att det också stod med båda fötterna rejält i den amerikanska rapkulturen. Hade man inget intresse för den musikstilen är DJ:FNY inte mycket att hänga i ljugranen, och lite på samma väg är det med Naruto: SUNSG.

Det är inte det att spelet är obalanserat, fult eller svårhanterligt, tre av de största synderna för ett bra fightingspel. På de punkterna får Naruto mer än godkänt. Det tråkiga är att man lärt sig spelet på tre fighter och ingenting i spelets natur får en att vilja lära sig mer, om man inte förstås har ett förintresse. Jag plågar mig igenom den för mig totalt ointressanta story mode bara för att få ta del av lite fler spelare. Ärligt talat orkade jag bara spela igenom några av story mode-figurerna innan jag bestämde mig för att jag sett tillräckligt. Om jag måste tvinga mig tillbaka till ett spel drygt två timmar in så är det inte ett spel för mig.

En av Narutos stora styrkor, för den som inte är ett fan i alla fall, är en riktigt snygg look. Det känns verkligen som att man spelar en animé som tecknas i samband med mitt knapphamrande. Jag är svag för Cell-Shading och här har man putsat så mycket att det i vissa lägen är svårt att skilja mellansekvenser från själva spelet. Den andra saken man verkligen lyckats med är att sänka tröskeln för att ha roligt med spelet. För om du och den där snubben som bott under en sten senaste 35 åren sätter er med var sin handkontroll för att konsolstrida lite så kommer ni känna båda er som riktiga ninjor inom kort. Det är absolut inte svårt att spela Naruto. Knapphamrande, tålamod och lite timing kommer man rätt långt med. Och man blir dessutom kungligt belönad för kombinationer som man inte riktigt hade koll på hur man utförde. Att fighterna utspelar sig på en ”arena” där rörlighet, snabba sidoförflyttningar och irrationella rörelsemönster premieras låter bra i teorin och är faktiskt något som jag inte ett i samma utsträckning i ett liknande spel. Men det är egentligen bara roligt när formatet nyttjas mot mänskligt motstånd. Mer skoj i teorin än i praktiken alltså.

Slutsatsen blir väl att jag är så långt från den tänkta målgruppen som det går att komma. Och jag hade rätt roligt med mänskligt motstånd. Men om du inte är ett fan av teveserien eller en extrem fightingspelsgourmand kan jag inte hitta någon anledning till att norpa åt sig ett exemplar av Naruto.

About Anton Bjurvald

Anton Bjurvald
Anton Bjurvald äter från alla filmtallrikar, även om han är mycket försiktig med svensk film och skräck. Båda ger mer obehag än glädje och får alltså förtäras i små doser. Han ger automatiskt två fenixar extra i betyg till filmer med mustascher, dinosaurer och/eller som uppfyller Bechdel-kraven. Vid sidan om filmintresset driver han två entusiastiska podcasts om serietidningar respektive NHL-hockey.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.