My Time At Portia

My Time At Portia sticker inte under stolen med var de har fått sin inspiration ifrån, med ”Harvest Moon”, ”Animal Crossing” och Miyazakis filmer som nämnts i beskrivningen av dess Kickstarter-kampanj från 2017. Efter att spelet varit på Steams Early Access i nästan ett år, har det nu fått sin officiella release och jag beger mig då in i den, för ovanlighetens skull, färggranna postapokalyptiska världen i förhoppnings om att göra min verkstad till den bästa i regionen!

Som många liknande spel, så börjar även My Time At Portia med ett arv, i detta fallet är det ens pappa som är den försvunna släktingen. Men till skillnad från till exempel Harvest Moon eller Stardew Valley, så är det inte en farm som man ärver, utan en verkstad. Den skillnaden är värd att poängtera, för även om det går att odla diverse grönsaker i My Time At Portia, så ligger fokuset mer på att skapa olika prylar för att tjäna in pengar. Detta gör man genom att man först samlar delar från olika ställen i spelet, hugga träd, gräva i gruvor eller ha ihjäl djur och monster. Ibland krävs det att man måste raffinera vissa resurser innan de går att använda (till exempel malm till metall) eller konvertera dem till enklare komponenter (som rör eller metallplattor), vilket är något som tar lite tid och man behöver vänta på för att det ska bli klart. Man tar sedan och konverterar alla delarna till någon form av sak, som man antingen kan sälja direkt till affärer eller man lämnar in för ett kontrakt. På så vis får man möjlighet att uppgradera sin verkstad med bättre verktyg, större tomt och så vidare.

Utöver detta så finns det givetvis massa andra spelmekaniker att hålla sig sysselsatt med. Alla andra karaktärer går att interagera med, och man kan förbättra sin relation till dessa genom att prata med dom, ge dom gåvor (speciellt om man lyckas lista ut deras favorit sak) eller genom en vänskaplig duell. När man sedan når olika nivåer av de högre relationerna till karaktärerna så kan de leda till fördelar i spelet; kanske man får rabatt i karaktärens affär, eller att dom faktiskt kommer med gåvor lite då och då. Givetvis har man även möjlighet att ta sin relation ytterligare ett steg med en del av dessa genom att gå på dejter och till sist även gifta sig med dom. Det finns även en kalender i spelet, där man kan se när olika högtider i spelet sker. Detta kan vara i form av en årlig fisketävling, eller en högtid där alla skänker en sak till staden, där de sedan slängs ut från en luftballong i form av presenter som man måste tävla om för att vara först med att plocka upp. Som sig bör så har ju även spelet en liten story man får följa, där man sakta men säkert hjälper till att förbättra staden genom de saker man kan bygga i sin verkstad; det kan vara en ny bro, eller ett nytt vattenhjul. Man har även möjlighet att gå på olika sidouppdrag för vissa karaktärer, som då behöver hjälp med ett eller annat.

Det finns som sagt ganska mycket olika saker att göra i My Time At Portia, tyvärr så kan det blivit lite för mycket för spelet. Även om en hel del saker fungerar ganska bra, så känns många andra ganska halvdana eller ofärdiga. Mitt absolut största problem är stridssystemet, som trots sin enkelhet känns jätteflamsigt och oexakt. Det var många gånger som jag var osäker på om en attack skulle träffa mig eller inte, eller jag kände att en av mina attacker rent av missade när den inte borde gjort det. En annan del som bidrog till känslan av att spelet inte kändes färdig alternativet av att ha röster till karaktärerna. Detta är något man kan sätta på i inställningarna, viket jag såg till att ha gjort innan jag startade spelet. Redan vid intro-sekvensen, när ens karaktär anländer med båt, så tyckte jag att rösterna kändes riktigt konstiga. Jag upplevde att de som gjort rösterna gjorde bara en genomläsning av replikerna, och sen varit nöjda med det. Det var ingen känsla i hur det levererades, och ljudbalansen mellan de olika rösterna var inte den samma. Det blev inte bättre med senare sekvenser, och att vissa karaktärer man pratar med har röst och andra inte har det. Det hela nådde sen kulmen när man i en sekvens har en karaktär som har röst, och den han pratar med inte har det utan det bara står text. Då övervägde jag att bara stänga av alla rösterna och nöja med att få läsa istället. En annan aspekt jag retade mig på, är hur lång tid man måste vänta på att vissa resurser ska bli klara. De mängderna man behöver av vissa resurser innebär att man ofta måste vänta flera dagar i spelet på att de ska bli klara. Detta gör att såvida man inte har mycket av dessa på lager redan, kan det bli svårt att hinna med att göra färdigt de kontrakt som man åtagit sig, eller att man helt enkelt får välja sämre kontrakt bara för att man inte kommer klara det annars.

My Time At Portia är ett intressant spel. De delar av spelet som funkar bra är roliga och det är skoj att se både sin verkstad och staden Portia växa och bli bättre. Bakgrundsstoryn som man får reda på allt efter som är också intressant, och alla karaktärerna känns unika och något man vill skapa en kontakt med. Tyvärr så har spelet tagit på sig lite för många hattar, och försöker göra lite för mycket samtidigt. Detta hade kanske funkat om man fått utveckla spelet en längre tid, men just nu så känns spelet ofärdigt. Det har dock kommit en hel del patcher sen spelet släpptes, och Pathea Games har sagt att dom jobbar vidare med att förbättra alla aspekter av spelet, bland annat rösterna. Kommer nog låta spelet ligga ett litet tag och avvakta innan jag ger mig på det igen, och då kommer spelet förhoppningsvis leva upp till sin potential.

My Time At Portia sticker inte under stolen med var de har fått sin inspiration ifrån, med "Harvest Moon", "Animal Crossing" och Miyazakis filmer som nämnts i beskrivningen av dess Kickstarter-kampanj från 2017. Efter att spelet varit på Steams Early Access i nästan ett år, har det nu fått sin officiella release och jag beger mig då in i den, för ovanlighetens skull, färggranna postapokalyptiska världen i förhoppnings om att göra min verkstad till den bästa i regionen! Som många liknande spel, så börjar även My Time At Portia med ett arv, i detta fallet är det ens pappa som…

Review Overview

Betyg

60

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.