Mutant År Noll

Alla som växte upp på åttiotalet i Sverige har hört talas om rollspel och många provspelade i varje fall minst en gång. Det fanns två giganter på den tiden, det var Drakar och Demoner som kom först men för mig har det alltid varit Mutant som kom ut första gången 1984 som ligger mig närmast hjärtat. Jag har alltid varit svag för science fiction och efter katastrofen.

Detta spel kom senare i en ny utgåva som var mer inspirerar av Cyberpunk och William Gibsons böcker. Detta spel fokuserade på en mörk framtid där megakorporationer styrde jorden och människor bodde i ett fåtal gigantiska städer. Inspirerade av Warhammer 40K och i ett försök att bli ett mer internationellt företag släppte Target Games sedan Mutant Chronicles. Här hade vi nu tagit oss ut i rymden och det gamla spelet med sitt efter katastrofen och teknologi som inte fungerar kändes långt borta. När Target Games försvann 2002 tog Järnringen över staffetpinne och gav ut Mutant: Undergångens arvtagare. Detta var klassiskt Mutant med allt vad det innebär. Men 2008 slutade de att publicera material och licensen återgick till Paradox Entertainment AB.

Men 2014 så fick Fria Ligan licensen för Mutant och släppte Mutant: År Noll och vi har tittat närmare på den startbox man släppte. Tanken med denna startbox är att man som spelare skall kunna få en enklare genomgång av reglerna och kunna starta spela utan att känna att det blir för övermäktigt för spelare och spelledare. Den skall fungera som en bra introduktion för den novis samtidigt som den skall även ge den erfarne spelare något. En ambitiös tanke men hur fungerar det?

Det första jag vill säga att boxen är rejäl, det är en ordentlig sak i hårdpapp som förutom två böcker innehåller 15 specialtärningar, 108 spelkort, 108 spelmarker samt 4 stycken stora färgkartor. De båda böckerna är på runt 60 sidor vardera. Om vi börjar med spelarboken ger den spelarna allt de behöver för att kunna spela. Här finns inga regler för att skapa egna karaktärer, istället använder man någon av de karaktärsblad som följer med, de innehåller två extra sidor med information. Istället så fokuserar spelarboken på färdigheter och konflikt. Den går noga igenom hur färdighetssystemet fungerar, hur du slår tärningarna och vad som krävs för att lyckas. Konfliktdelen fokuserar mest på strid, hur den går till, eventuella skador och hur man tar sig ur strid. Spelledarboken ger dig ett kortare kapitel som beskriver vilken roll spelledaren har och vad man bör tänka på under en session av Mutant: År noll. Merparten av boken innehåller dock en beskrivning av särskilda sektorer som fungerar som små introduktionsäventyr för spelarna. Med fokus på arken.

Här kan det vara på sin plats att diskutera skillnader från tidigare spel. Förut framförallt när Mutant kom första gången var det fokus på kärnvapenkrig. Dessa hade skapat förbjudna zoner kring större städer som blivit bombade. Det hade också växt upp nya samhällen och riken i Sverige och det fanns en slags fungerande medeltida feodalsamhälle där mutanter, vanliga människor, muterade djur och robotar levde. Mutant: År Noll är mycket närmare katastrofen som namnet antyder. Här är det inte länge sedan den inträffade och omkullkastade hela vår civilisation. Det har inte hunnit byggas upp några nya samhällen ännu. De människor som lyckades överleva har alla tagit sin tillflykt till olika former av skydd som har fått namnet arken. Det kan vara ett kryssningsfartyg som spolats upp på land, ett större galleri eller liknande. En annan skillnad är att alla är mutanter. Det finns ingen som inte påverkats av det radioaktiva nedfallet. Samma sak utanför arken, allting påverkar spelaren och att stanna för länge utanför är lika med döden.

Det är ett väldigt dystopiskt landskap som spelarna hamnat i, livet är kort och hårt och allting runt omkring i Mutant: År noll påminner om det. Reglerna är något som fungerar väldigt bra för detta ändamål. Du har ett antal tärningar som du slår och slår du en sexa lyckas du. Fyra grundegenskaper och 12 färdigheter (plus en specialfärdighet för varje yrke) är allt som finns. Inget är onödigt komplicerat utan allting är gjort för att ha ett streamlineat och enkelt spel. Det finns inte heller kroppspoäng som man kanske är van vid istället kan du ta skada i alla fyra grundegenskaper som du läker på olika sätt. Får du en skada i Styrka blir du skadad som läker med hjälp av mat. Men du kan bli skadad i skärpa vilket leder till förvirring, som återfås genom sömn. Så en omgång i Mutant: År noll kan innebär att din karaktär bryter ihop av stress istället för att han förlorar alla HP, ett intressant och annorlunda grepp.

Så hur är startboxen då? För den nye spelaren skulle jag säga ett utmärkt val, den ger tillräckligt med information för att man skall kunna komma igång och spela direkt och reglerna är så pass enkla att man kan hantera dem utan större problem. Och när man har spelat ett tag och är redo för lite större utmaningar är det ett bra tillfälle att gå vidare. För den lite mer erfarne rollspelare är det visserligen en bra utgångspunkt men som van spelledare saknade jag en del information och mina spelare muttrade över att dina kunna göra sina egna karaktärer på ett mer fritt sätt. Samtidigt gav boxen mig en hel del saker jag kunde använda när vi spelade så det kändes inte som bortkastat. Jag tycker att detta är en utmärkt produkt och kommer du ihåg Mutant med en varm nostalgisk känsla är det värt att köpa denna produkt.

Alla som växte upp på åttiotalet i Sverige har hört talas om rollspel och många provspelade i varje fall minst en gång. Det fanns två giganter på den tiden, det var Drakar och Demoner som kom först men för mig har det alltid varit Mutant som kom ut första gången 1984 som ligger mig närmast hjärtat. Jag har alltid varit svag för science fiction och efter katastrofen. Detta spel kom senare i en ny utgåva som var mer inspirerar av Cyberpunk och William Gibsons böcker. Detta spel fokuserade på en mörk framtid där megakorporationer styrde jorden och människor bodde i…

Review Overview

Betyg

90

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com