Mortal Shell

Mortal Shell är ett spel som påminner mycket om Dark Souls-spelen på väldigt många sätt men i förtunnad form i jämförelse. Men har spelet  några egna idéer att tillföra genren så det känns som en ny upplevelse? Är det värt att spela? Läs vidare för att ta reda på det!

Jag klev in i Dark Souls-världen slutet på 2015 med Dark Souls 2. Jag tyckte det var väldigt kul och det tankarna gick till hur det var på NES och SNES-tiden när spelen var allmänt mer utmanande och man fick inte så mycket hjälp som spelare heller. Spelserien Dark Souls med tillhörande Demon Souls, Sekiro och Bloodborne är idag populära spel. Ofta brukar det komma uppstickare som vill ta del av kakan och rida på någon annans framgångsvåg.
Mortal Shell är ett spel som är väldigt likt Dark Souls i många aspekter. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att det var ett Dark Souls jag spelade. Men Mortal Shell gör några saker annorlunda, riktigt bra dessutom.

Det unika med spelet ligger lite i namnet men aningen kryptiskt. Mortal Shell börjar med att du vaknar upp (likt dark souls) och vet inte mycket om nånting. Du är en vithärdad varelse som har en kropp likt en människas, där du är ytterst ömtålig i detta tillstånd. Efter en kortare Tutorial och en boss-fight så hittar du en krigare som ligger besegrad och övergiven. När du går fram till denna krigare så hoppar din varelse in i krigarens ”skal” och nu styr du denna krigare med hans färdigheter och attributer som givetvis är långt mycket starkare än vad du var tidigare.

Detta är en stor del av vad Mortal Shell gör annorlunda kontra Dark Souls. Det finns fyra olika krigare eller såkallade ”skal” att hitta som alla innebär olika spelstilar/builds. Den första du hittar är en balanserad krigare som är bra på det mesta och kommer väl till hands till en början av spelet när du lär dig spelets andra mekaniker. Istället för att levla dina ”skal” så har de olika skills att köpa via spelets valuta+glimse (ungefär som insights från Bloodborne).
Det balanserade skalet bygger många av sina skills runt spelets Harden-system som är unikt för detta spel. Harden är som de låter att du gör dig förhårdnad till sten under en viss tid, under denna tid kan du ta emot attacker utan att ta skada och en väldigt stark mekanik som jag rekommenderar att du får in i ditt Dark Souls-arsenal av kunskap och spelstil. Bemästrar du Harden halvdant kommer du klara dig bra, Bemästrar du de fullt ut kommer du sväva fram igenom fiende-horderna. Det som är intressant med Harden är att du kan använda det både under attack och försvar, vill du vänta in en fiendes attack så kan du trycka Harden när det väl är dags, eller så kan du använda Harden mitt under en pågående parad av attacker du utför emot fienden oavsett om du är inne i en motion eller inte. I Dark Souls var du tvungen att stå ditt kast när du väl hade tryckt attack och om motståndaren slog samtidigt för du hade ”gjort ditt drag” men Mortal Shell tillåter dig att dra på Harden trots att du kanske misstajmat en fiendes attackcykel eller liknande. Detta medför att du kan skaffa en liten egen spelstil trots det tunnare utbudet av spelstilar som spelet erbjuder. Harden går dock inte totalmissbruka utan mellan varje gång behöver Harden-attributen återhämta sig ungefär 6 sekunder.

Bossar kan också använda Harden så var på din vakt!

De andra skalen erbjuder en thief-klass skulle jag nog kunna förklara det som och en Tank-klass som tål tonvis med skada och delar ut överflöd av skada med rätt köpta skills.
Den fjärde är en starkare variant av den balanserade om man kollar på Base-stats och denne har sina skills baserade runt spelets andra unika system nämligen Resolve som den bygger sin spelstil kring. Resolve är mätare du bygger upp genom att dräpa fiender och via att använda föremål. Resolve går att använda till att göra special-attacker med ditt vapen, eller för att göra en Parry (parera fienders slag) med uppföljning som exempelvis stjäla hp. Parryn funkar i princip likadant som i Dark Souls, tajmingen är lite annorlunda och inte fullt lika stark som Souls-varianten. Parry är nästan bara värt att försöka sig på om du har resolve-mätare till hands för att försöka stjäla hp eller utföra en specialattack.

Just HP-delen är också den annorlunda kontra Dark Souls. Här har du inga livflaskor som fylls på när du vilar, utan saker som ger liv får du antingen köpa eller hitta i spelets värld i form av svampar. Dessa svampar respawnar var 5e minut ungefär så du kan enkelt plocka på dig om du vet några ställen där dem växer på. Överlag funkar föremål annorlunda i detta spel då dem har en inlärningskurva. När du plockar upp ett nytt föremål du aldrig använt tidigare har du ingen aning om vad det gör utan du måste prova dig fram. Efter att ha använt ett föremål en gång får du lära dig effekten av vad det gör. Använder du dessutom detta föremål fler gånger finns det chans att du blir så familjär med det så du får bonusar via dem, som exempelvis hälso-föremål kan ge dig bonus hp om du blir tillräckligt familjär. Andra föremål verkar förstöra för dig när du använder dem, men när du fått maxad förståelse för föremålet så ger det dig istället positiva effekter.
Jag gillar detta system starkt, det lockar till nyfikenhet om föremål och deras sanna krafter. Ibland önska man bara att man använt föremålet  2 minuter senare i en bättre anpassad situation då du inte vetat vad föremålet inneburit, men det är en mindre bagatell.
När det gäller att bygga karaktärer som i Dark Souls med rustningar, ringar och vapen är detta mer eller mindre icke-existerande i Mortal Shell. Spelet erbjuder enbart fyra vapen som du kan uppgradera. Alla ”skal” kan använda alla vapen lika bra med samma attacker dock göra vissa skal mer skada p.g.a deras egna attributer. Detta är inget jag upplevt som något jättetråkigt upplägg med mindre vapen tillgodo utan bara varit okej med det då djupet ligger i de olika skalen samt mekanikerna Resolve och Harden.

Du våldgästar frekvent fiendens rastplatser.

Spelets handling kan vara svår att förstå till en början och även långt senare också. Ungefär som handlingen i Dark Souls som ganska få faktiskt förstår sig på. Men mer faller på plats ju längre du spelar (om än väldigt långsamt ökad förståelse) Så denna del har jag inte fokuserat på allt för mycket under denna recension utan varit mer intresserad utav spelets värld. För är det en rolig spelvärld att utforska? Ja det tycker jag ändå att den är, trots lite framedrops här och var i världen ser jag det som en intressant värld att ta sig an. Mortal Shell har däremot dragit ner aningen på svårighetsgraden överlag kontra Souls-spelen. Du kan också få hints om var vapen och skalen finns i spelvärlden genom en form av flashbacks som kan snabba på letandet avsevärt. Det är fortfarande utmanande även för någon som spelat denna genre tidigare.

Dör man lika ofta då i Mortal Shell som Dark Souls? Nej, av två faktorer, första så är det aningen enklare och för andra så när du dör, så flyger du ut ur ditt skal och får en andra chans att ta dig tillbaka in i skalet igen, men du måste se upp för du tål inte att någon fiende slår dig alls i detta tillstånd. Men lyckas du ta dig in i skalet igen får du fullt liv och tillbaka i matchen igen. Skulle du dö i detta skede utan att ha talat med en viss dam som återfinns runt om i spelet så dör du helt och tappar all din valuta likt Souls-spelen och måste springa och hämta dem igen.
Förutom Harden och Resolve kommer Dark souls-veteraner känna igen sig i mångt och mycket. Kontrollen är snarlik med R1/RB attack och R2/RT hård attack och dodge/roll på cirkel/B.

Med Harden kan du vara helvild offensivt!

Spelets pris är också det en intressant sak att kolla närmare på om man står mellan köp och inte köp då det kostar ungefär hälften av ett AAA-spel så runt 300kronor.
Grafiken är väl sub-par mestadels med läcket användande av ljus för att få det att se extra vackert ut på sina håll, men det är inget spel som grafikmässigt får dig att tappa hakan.
Spelet har inget online-läge heller så du kan inte spela co-op eller invardera andra spelare i detta, om det läggs in eller inte har jag ingen aning om men allt är möjligt.
Något jag tyckte var lite halvjobbigt från och till var aningen långa laddningstider som gärna hade fått varit några sekunder kortare.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag ändå är imponerad av Mortal Shell att hitta en nische i en redan nischad genre. Spelet är bra och tillräckligt svårt för att vara utmanande. Jag dog mer på vissa ställen i början innan jag lärde mig att det inte var ett Dark Souls jag spelade utan började använda spelets mekanism mer. För en veteran inom Dark Souls kan jag tänka mig detta spel tar runt 14-18 timmar att ta sig igenom med new game+ som väntar efteråt för den som vill testa de andra klasserna och maxa dem med lite mer utmaning.
Visst hade det varit roligt med lite mer vapen men samtidigt är det en del av vad Mortal Shell är; tagit det bästa delarna från Dark Souls och kryddat med sitt eget.
Har du varit nyfiken på Souls-spelen tidigare kan detta vara en fin ingångsbräda för det förnämliga pris det sitter på. Jag ger detta en stark köprekommendation!

Mortal Shell är ett spel som påminner mycket om Dark Souls-spelen på väldigt många sätt men i förtunnad form i jämförelse. Men har spelet  några egna idéer att tillföra genren så det känns som en ny upplevelse? Är det värt att spela? Läs vidare för att ta reda på det! Jag klev in i Dark Souls-världen slutet på 2015 med Dark Souls 2. Jag tyckte det var väldigt kul och det tankarna gick till hur det var på NES och SNES-tiden när spelen var allmänt mer utmanande och man fick inte så mycket hjälp som spelare heller. Spelserien Dark Souls…

Review Overview

Betyg

80

About Tommy Andrén

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.