Mortal Kombat

I USA finns det någon konstig diskussion om vad som egentligen är bäst, Street Fighter eller Mortal Kombat. Själv finner jag den märkvärdig, för hur underhållande och publikfriande Mortal Kombat har varit under åren kommer den aldrig i närheten av Street Fighters status. Men med det sagt måste jag säga att den nionde versionen av Mortal Kombat som nu släpps på PlayStation Vita är den bästa och mest underhållande de gjort hittills.
Säg Mortal Kombat till någon som är mellan 30-40 år och de minns dåligt digitaliserade gubbar på en sliten arkadmaskin och fatalities. I början var Mortal Kombat verkligen inget bra spel men vi la ner femmor i det ändå för att det var fräckt med karaktärer som såg ut som riktiga personer och chansen att få slita någon i stycken. Senare kom den charm att passera och jag spenderade mindre och mindre tid med Mortal Kombat genom åren. Framförallt då spelen också blev sämre och sämre och man frångick fightingspel för att istället göra actionspel. Detta i kombination med filmerna gjorde att Mortal Kombat blev överexponerat under 90-talet och kvalitén blev sämre och sämre. Vändningen kom med Mortal Kombat: Depection 2004 och nu 2012 kommer den bästa versionen av Mortal Kombat hittills.

Framförallt verkar det som NetherRealm Studios har förstått att för att göra ett bra fightingspel behöver man mer än fräcka karaktärer och fatalities, man behöver ett i grunden bra och genomtänkt stridsystem. Samtidigt har man utvecklat ett system som är enkelt för de mer tillfälliga spelarna som inte har lust att lägga ner en massa tid på att lära sig olika moves. Det vi får är en hybrid som fungerar någorlunda väl. Framförallt gillar jag att många av specialattackerna är samma kombination på flera karaktärer, det gör det lättare för oss mer casual fans att inte få tokstryk varje match man spelar. På det hela taget känns Mortal Kombat som ett lättillgängligt spel som skall locka spelare oavsett kunskapsnivå mer än det djupa, rika men också svåra spel som Street Fighter IV var.

Vad gäller själva spelet har du ett vanlig tuneringsläge där du slåss mot olika motståndare och rör dig upp en stege innan du når slutbossen. Den finns även en story mode som är lika cheesy som underhållande. Utan att avslöja för mycket tar historien sin början vid det första Mortal Kombat och fortsätter sedan framåt. Absurda mellansekvenser blandas med strider där du får slåss som ett flertal olika fighters. Men det är underhållande och roligt att spela karaktärer som man kanske inte annars skulle ha gjort. Sedan har vi Challenge Tower som är 300 olika utmaningar som dels lär dig spela spelet men även utmanar dig på olika sätt. Det finns även en Tag Team-läge där du väljer två kämpar. Roligt med detta är att det finns en del kombinationer som låter dig använda båda två samtidigt.

Som ni ser finns det gott om lägen för den som vill spela ensam. Men även flerspelarläge finns och det fungerar bra. En hel lobby och det går relativt snabbt att koppla upp sig och spela mot andra spelare. Jag har inte haft så bra erfarenhet med Vita och onlinespel men detta fungerade riktigt fint. På det hela får vi ett bra och någorlunda balanserat fightingspel som borde passa de flesta.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.