Monster Hunter World (PC)

Den senaste installationen i Monster Hunter-serien har varit tillgänglig i ett par månader på konsol, men vi fick nu äntligen chansen att, för första gången, ta del av världen på PC. Även om jag har hållit lite koll på de tidigare spelen så är detta första gången jag sätter mig ner och faktiskt spelar ett Monster Hunter-spel. Jag hade försökt hålla mina förhoppningar i schack när jag nu begav mig ut i ”the New World” i jakt på monster.

Givetvis har vi redan recenserat PS4-utgåvan av Monster Huner: World, så jag tänker inte gå allt för djupt in på vad det är för spel eller vad som är nytt i denna delen.  Fokuset kommer istället vara på min egna upplevelse som ny till Monster Hunter-serien,hur väl jag tycker att det har fungerat till att adaptera spelet till PC, samt multiplayer-aspekten av spelet som jag spenderat den mesta av tiden med.

Om vi börjar med min egna upplevelse, så vill jag dock lyfta en sak som redan nämnde i vår tidigare recension, och det är att storyn i spelet verkligen inte är något att hänga i julgranen. Vad som värre är, så kände jag snarare att den stod i vägen för min spelupplevelse, då man behövde spela genom den för att låsa upp nya områden och vissa monster. Det gjordes inte bättre av att det oftast inte gick att vara flera spelare och göra dessa uppdrag. Spelet är även uppdelat i två delar, där första delens område räknas som ”normal”-svårighet och andra delen är ”hard”. Detta fick mig att känna att första delen, som gick ganska bra att ta sig igenom utan att behöva jaga efter resurser till ny utrustning, kändes väldigt onödig och jag bara villa komma förbi det så snabbt som möjligt. Men när detta väl var gjort så blev spelet genast mycket mer intressant. Även om man behöver en del resurser från de normala varianterna av monstren, så är de väldigt snabbt avklarade med den nya utrustningen man har införskaffat, och man kan fokusera på de svårare versionerna. Jag blev även imponerad över att det faktiskt fanns ganska mycket att göra utöver att bara jaga monster, och att allting hänger ihop i loopen av att jaga monster, skaffa bättre utrustning, jaga svårare monster. Har ju även hört att de tidigare spelen varit väldigt ”grindiga”, vilket det givetvis finns en viss nivå av i Monster Hunter: World, men det var inget som jag tyckte var orimligt. Man kände hela tiden att man arbetade sig framåt och gjorde framsteg med sin utrustning.

Om vi nu ska hoppa över till flerspelaraspekten av spelet, då detta var något som jag hade sett fram emot, så får man väl säga att det är lite av blandad upplevelse. Hur det fungerar är att en spelare skapar en session, som upp till 16 personer kan vara med i. Dessa kan man sedan träffa och interagera med i ”the Gathering Hub”, där man kan chatta, gestikulera och armbrottas med. Man här även möjlighet att ta sig an uppdrag, där upp till 4 spelare kan delta. Det finns möjlighet att svara på SOS-signaler från spelare, som då indikerat att de behöver hjälp med något uppdrag. Dessa i sin tur behöver inte komma från samma session som man själv är med i, utan kan vara från vem som helst. I de flesta fall så fungerar det utmärkt att gå ihop och göra uppdrag tillsammans, förutom när det kommer till de flesta story-uppdrag. I dessa så kan det nämligen vara en hel del filmsekvenser, och om uppdraget innehåller några sådana så kan inte andra spelare komma med förrän alla har sett alla sekvenser i uppdraget. Detta gör att man i vissa fall inte kan göra uppdragen tillsammans alls, då de kan vara en filmsekvens i slutet av uppdraget.

Detta är dock bara en mindre irriterande detalj, då både jag och mina vänner som jag spelade med vid flera tillfällen hade problem med att gå med i varandras sessioner, eller till och med skapa våra egna. Detta gör att man blir tvingad till att spela själv tills servrarna har börjat fungera som de ska. Det hände även vid flera tillfällen att man tappade kontakt med en redan etablerad session, ett par gånger mitt under ett uppdrag. Man kan då försöka gå med i sessionen på nytt, men detta kan man endast göra när man är tillbaka i basen, och förutsatt att sessionen existerar överhuvudtaget. I många fall fick man bita i det sura äpplet och ha en spelare som skapar en ny session och sen att alla andra går med i denne. Jag har inte heller haft någon större lycka med att gå med i en session via ”match making”, det vill säga gå med i en session som är öppen för alla spelare och som inte kräver att man är vän på Steam. Det har bara resulterat i ett felmeddelande varenda gång och jag har istället valt att skapa min egen session och vänta på att mina vänner ska gå med.

Låt oss nu gå över till det som gör PC-releasen speciell. Anledningen till att vi behövde vänta 7 månader extra på denna version var för att CAPCOM ville använda tiden för att göra en ordentlig portning av spelet. Det får man säga betalade sig, då man bland annat har möjlighet att anpassa grafiken i spelet efter sina behov och möjligheter. Spelet fick också fullt stöd för mus och tangentbord, där man har möjlighet att ändra på kontrollerna efter behag. Personligen så föredrog jag dock att spela med en kontroll, mycket på grund av att UI:et fortfarande är anpassat för detta, men en massa undermenyer och avsaknaden av hotbars. Jag önskade dock att samma anpassningsmöjligheter hade funnits till kontroller som det gör till mus och tangentbord (upplevde att en del av svårigheten i spelet var att bli van vid kontrolluppsättningen, som inte liknar andra spel i genren). Jag kunde köra spelet på standardinställningarna för ”high” i grafiken med 60+ FPS i stort sett hela tiden. Det var endast två stycken monster där jag fick ansenliga FPS-dippar, men detta verkar vara ett generellt problem bland spelarna. Värt att nämna är att spelet kräver en ganska saftig processor för att kunna köras bra. Detta har förklarats med att alla monster på kartan simuleras i realtid, vilket får världen att kännas mer levande.

Monster Hunter: World är fortfarande ett riktigt bra spel, en perfekt start för en som är ny till serien. PC-versionen erbjuder en riktigt bra spelupplevelse till den som tar sig tiden att ändra bland både grafik- och kontrollinställningar, och de multiplayer-problem som existerar för tillfället jobbar CAPCOM med att försöka lösa. För detta är, för mig, ett spel som gör sig bäst när man spelar tillsammans med andra. Att vara fyra stycken kompisar och ta ner ett svårt monster är riktigt skoj, och jag förväntar mig att spela detta så länge jag har vänner som också gör det.

Den senaste installationen i Monster Hunter-serien har varit tillgänglig i ett par månader på konsol, men vi fick nu äntligen chansen att, för första gången, ta del av världen på PC. Även om jag har hållit lite koll på de tidigare spelen så är detta första gången jag sätter mig ner och faktiskt spelar ett Monster Hunter-spel. Jag hade försökt hålla mina förhoppningar i schack när jag nu begav mig ut i "the New World" i jakt på monster. Givetvis har vi redan recenserat PS4-utgåvan av Monster Huner: World, så jag tänker inte gå allt för djupt in på vad…

Review Overview

Betyg

80

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com