Metal Gear Solid HD Collection

När vi pratar spelserier som influerat andra så kommer Metal Gear Solid helt klart att hamna väldigt högt upp på listan. Hideo Kojimas spel kom att påverka en hel generations spelutvecklare och påverka hur vi spelar spel idag.

Redan 1987 när Metal Gear kom var det ett unikt spel, det hade ett djup som få spel på den tiden kunde matcha och en handling som långt före många. Men det var med Metal Gear Solid 1998 som Kojimas verkligen fick ihop alla pusselbitar och skapade ett spel som hade uppfinningsrikedom, en fantastisk historia och så många lager. Det var för mig första gången som jag ville spela om ett spel efter att ha klarat det, bara för att prova om det gick att göra saker annorlunda. Historien var komplex och hade många bottnar och det fanns gott om referens som jag först senare kom att förstå. Och med 6 miljoner exemplar var jag inte ensam om att älska detta spel.

Nu är det 25 år sedan det hela började med Metal Gear och Konami har därför bestämt sig för att ge ut en samling och ge alla fans en chans att uppleva Metal Gear Solid i HD. Metal Gear Solid HD Collection innehåller Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, Metal Gear Solid 3: Snake Eater, Metal Gear Solid: Peace Walker samt Metal Gear och Metal Gear 2: Solid Snake som bonusspel. Tyvärr inget Metal Gear Solid då Kojima hävdade att det inte skulle fungera att porta ett Playstation 1-spel på ett bra sätt. Synd men det är inte direkt kattskit som vi får med här.

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty hade det otacksamma uppdraget att vara en uppföljare till ett av de populäraste spelen någonsin. Och visst finns det fanboys som klagar men Sons of Liberty lyckas väl tycker jag. Det är engagerande historia om informationskrig, barnsoldater och det är inte alltid klart vem som är vän och fiende. Samtidigt är det också det äldsta spelet och det som kanske inte åldrats med sådan grace som jag hade önskat. Grafiken lämnar helt klart en hel del att önska. Och jag kan tänka mig att många spelare idag störs sig på saker som att man måste stå still för att kunna sikta. Men det är en del av charmen med Metal Gear Solid, att du hela tiden måste tänka två steg framåt och inte bara kan rusa in i situationer och hoppas att du kan skjuta dig igenom saker och ting.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater är nog det bästa spelet på skivan men kräver också mest av spelaren. Historien utspelar sig på 60-talet och är en prequel till det som komma skall, ett sätt för oss som spelat de tidigare spelen att få hela historien. Men det är ett spel där spelare måste tänka ännu smartare, alltifrån kamouflage och valet av utrustning till att planera sin strategi och se till att Snake inte blir hungrig spelar roll här. Även skadesystemet är mer avancerat, att hoppa från ett träd och skada benet vid fel tillfälle kan vara förödande. Tillsammans med sin djupa, komplexa historia är detta en upplevelse alla borde ha någon gång i livet.

Metal Gear Solid: Peace Walker kom ut till PSP och fick inte alls samma genomslagskraft som de tidigare spelen men är inte mycket sämre för det. Handlingen utspelar sig i Centralamerika under 70-talet och bygger ytterligare på den rika historia som Metal Gear Solid har. Då spelet var gjort till en bärbar konsol är banor betydligt kortare mer strömlinjeformad. Det är en spel där vi spel spelare inte får samma möjligheter som de tidigare spelen att bestämma saker men samtidigt ett smidigare kontrollsystem av karaktären. Och historien är betydligt rakare och enklare än de andra spelen, mer pang på rödbetan här om ni förstår vad jag menar. Peace Walker är helt klart ett spel som alla fans av Metal Gear Solid bör spela och äntligen behöver vi inte PSP för att kunna göra det.

Vad det gäller själva HD-uppdateringen kan vi konstatera att det varierar från spel till spel, Sons of Liberty ser inte särskilt mycket HD ut medan Snake Eater helt klart ser ut som ett spel från denna generation och slår en del andra spel.

Jag brukar tjata om att film och spel är två sidor av samma mynt, att gränsen mellan dessa två håller på att suddas ut. Metal Gear-serien är det tydligaste beviset på detta. Berättartekniken som finns med i dessa spel påminner mycket om en film och med långa mellansekvenser som berätta historien. Men det är också en av de bitar som gör dessa spel så fantastiska, att få vara en del av en historia som berättas. Ibland blir Kojimas handlingar lite väl långrandiga, vissa mellansekvenser är uppe emot 30 minuter långa och det finns mer karaktärer här än i en rysk roman, men det är trots detta en fascinerande värld att dyka ner i och en unik spelupplevelse för alla.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.