Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

metal gear solid ground zero 02Att kalla Hideo Kojima och hans Metal Gear Solid för pretentiös kanske inte är särskilt snällt – men dock en passande beskrivning. Vad man lägger för värde i just ordet är dock väldigt individuellt och lika ofta som jag tyckt Koajmi är en storslagen visionär har jag tyckt Metal Gear-serien är rena skiten.

Det börjar med en skakig handkamera. Kojimas filmambitioner har vi många gånger tidigare fått smakprov på – dom första minuterna är täta, intensiva och när jag tar kontrollen över Snake är jag mer förväntansfull inför den här spelserien än jag varit på många år. Jag får tips på hur kontrollen fungerar och att jag måste akta mig för fiender annars blir det jobbigt. Dom första gångerna går det sådär och Ground Zeroes förvandlas till ett renodlat actionspel där jag från min plats i ett vakttorn dräper ett tiotal soldater utan problem.

Jag trycker på paus och väljer att börja om. Jag tvingar ner Snake i gyttjan som bildats av det ihållande regnet och planerar varje rörelse mer noggrant. Och givetvis blir det mycket bättre. Stämningen och nervositeten samspelar bra och när jag når spelets första delmål känner jag mig ändå rätt nöjd. Det ser snyggt ut och låter bra – Kiefer Sutherland låter som Jack Bauer möter den forna rösten till Snake – David Hayter – och det fungerar utan problem.metal gear solid ground zero 03 På samma sätt som spelet packar stämning och visuell fröjd i ett packar det också ner upplevelsen till en väldigt kort sådan. Och det är väl egentligen här den främsta kritiken kan föras fram; Det marknadsförs som en prolog men känns som något som hade kunnat fungera som en DLC för runt hundralappen. Nu tycker jag, personligen, inte att upplevelsen ska lida av vad man betalar för det hela eftersom det är högst individuellt hur mycket ett par hundralappar betyder för en själv. Men jag tror dom flesta är eniga om att det är lite för kort för den prislappen.

När Ground Zeroes är som allra bäst är det den här serien i ett nötskal: Smygandet blir nästan till en konstform och det lilla man får uppleva bådar gott inför det som den här prologen då ska minska begäret efter. Det ”öppna värld”-koncept som Metal Gear-serien nu rör sig emot – här dock begränsat till en enstaka militärbas – kommer förhoppningsvis framkalla många minnesvärda stunder.

I slutändan kommer förmodligen vikten av att få spela denna prolog enbart handla om hur viktigt det är för dig personligen att få dig en liten koncentrerad dos av Snake och smygande innan det är dags på allvar.

About Conny Andersson

Filmnörd, TV-spelsnörd, Star Wars-nörd, Anime-nörd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.