Medal of Honor Warfighter

Ända sedan Call of Duty 4: Modern Warfare kom har nästa alla militära shooters varit fokuserade på moderna krigsföring istället för andra världskriget. För två år sedan tog även Medal of Honor steget. Spelet blev ingen succé men EA lovar att man har lärt sig från misstagen nu när man lanserar Medal of Honor Warfighter. Medal of Honor har varit en utskälld spelserie länge, från början var det DreamWorks Interactive som utvecklade spelet och det var Steven Spielberg som stod bakom projektet. Detta var 1999, året efter att Saving Private Ryan hade kommit och andra världskriget var hett. De första spelen fick höga betyg och var omtyckta, men snart började spelarna tröttna då EA tryckte ut titel på titel i Medal of Honor-serien. Men så bestämde sig EA för att ”förnya” Medal of Honor, med andra ord haka på trenden och släppa ett modernt spel. Resultatet blev Medal of Honor (2010), en helt nytt spel som fokuserade på kriget i Afghanistan. Även om det inte blev den succé som EA hade hoppats på så sålde spelet bra och fick en uppföljare.

När denna recension skrivs har spelet funnits ute 3 veckor och EA har redan gått ut och meddelat att detta kan vara slutet på spelserien då den inte alls har sålt som förväntat. Bland recensenter har kritiken varit hård mot spelet och på metacritic ligger spelet på 50/100 och det har nästan varit tävling om vem som har kunnat såga spelet mest. Därför var det med viss tvekan jag satte mig för att påbörja spelet, men efter att ha spelat det måste jag ställa mig frågan vad alla gnäller på? Eller snarare, på vilket sätt är detta värre än Battlefield 3 eller Modern Warfare 3? Båda dessa spel hade kampanjer som på många sätt var riktigt tråkiga och värre än vad Warfighter är. Framförallt Battlefield 3 som endast förtjänade ett högt betyg tack vare en fantastiskt multiplayer. Modern Warfare 3 var inte mycket bättre med sin Michael Bay inspirerade historia som kändes mer som en dålig actionfilm än ett spel. Men dessa två spel fick generellt väldigt höga betyg medan Warfighter får finnas sig i låga betyg. Warfighter hämtar inspiration får ”verkliga händelser” och gör en kampanj av detta. Till sin hjälp har man haft riktiga soldater som jobbat som konsulter. Sju av dessa har nu blivit disciplinerade för att ha lämnat ut lite för mycket information tydligen. Spelet börjar i Karachi, Pakistan, där ett hemligt uppdrag att sabotera en vapenaffär går åt helvete. Efter att ha studerat övervakningsfilmer konstaterar handledaren att man är något större på spåren och snart nystas en avancerad handling med terrorism, vapensmuggling och al-Qaeda upp. Allt sker genom flera olika tidshopp vilket snabbt blir väldigt förvirrande och särskilt realistiskt är det inte heller. Verkliga händelser känns mer som en reklamslogan än något som genomsyrar spelet. Dock är kampanjen helt okej och den travar på i bra tempo med flera riktigt bra och spännande segment. Framförallt är den varierande och utvecklarna Danger Close Games har bland annat lagt in ett scener där du kör bil och åker runt i städer. Det fungerar faktiskt väldigt bra och är ett välkommet avbrott mot att springa runt och skjuta på allt som rör sig. Överlag har jag svårt att se kritiken mot kampanjen. Nej, det är inte den mest välutvecklade eller unika jag har spelat, men den är betydligt bättre än det trams som  Battlefield 3 var. Visst har spelet sina problem då det fortfarande är buggigt och AI:n är inte den bästa i alla lägen, men att (som vissa recensenter gjort) skriva att Warfighter är det sämsta spel de spelat är en överdrivet negativ kritik mot spelet.

Sedan har vi multiplayer vilket alltid en viktig del när det gäller FPS. Här har man gjort en hel del intressanta saker. Först får du välja vilken fraktion du vill spela och det finns 12 stycken att välja på med allt ifrån amerikanska Navy SEALs till svenska SOG. Varje fraktion har sina unika vapen som är bra på olika sätt, så redan där kommer det påverka hur du spelar spelet. Sedan har du Fire Team. I varje runda blir du ihopparad med en annan spelare i ditt lag och ni bildar ett Fire Team. Tanken är att man på detta sätt skall hjälpa varandra och arbeta som ett lag. En intressant tanke och det märks snabbt att man får ett bra övertag om du utnyttjar detta istället för att springa runt och skjuta solo. Helt klart har Warfighter lånat mycket av sitt tankesätt från Battlefield 3 och det finns gott om potential i spelet om folk fortsätter att spela det. Det går att anpassa ditt vapen till din egen spelstil genom att låsa upp nya magasin, avtryckare, sikten etc. Så vad får Medal of Honor Warfighter för betyg då? Till slut blir det en trea. Kampanjen är helt okej men ganska kort och dras med en hel del irriterande buggar. Multiplayer har potential att kunna bli riktigt bra och ge spelaren många roliga timmar, men med tanke på hur dåligt spelet har sålt är det frågan hur länge EA tänker låta servarna vara uppe. Jag råder er att prova spelet innan ni köper det.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.