Marvel’s Avengers

Låt mig vara ärlig; när jag såg första trailern för Marvel’s Avengers så var jag minst sagt skeptisk. Spel baserade på kända IPs kan verkligen vara hit-or-miss, och att det sedan skulle bli ett ”live service”-spel gjorde inte hela saken bättre. Men sen släppte dom lite mer game play-videor och det såg faktiskt riktigt roligt ut. Så jag gjorde mitt bästa med att trycka undan mina farhågor och hoppas på att det skulle vara ett bra spel. Så låt oss ta en titt bland alla superhjältar och se vad det faktiskt blev i slut ändan!

Dags att samlas!

Vi tar i sedvanlig ordning och börjar med spelets story. Det startar med att man får spela som Kamala Khan (senare Ms. Marvel), som har vunnit en fan fiction-tävling baserade på the Avengers. Hon har därmed fått ett VIP-pass till firandet av Avengers Day i San Fransico på den nya Hellicarriern ”Chimera”, som drivs av en helt ny typ av energi funnet i Terrigen kristaller. Här får man springa runt och ”fan girl:a” över sina idoler, som man givetvis stöter på, fram tills en explosion på Golden Gate-bron avbryter firandet. Man tar nu istället, i tur och ordning, kontroll över de olika medlemmarna i the Avengers och försöker stoppa terroristattacken som håller på att ske. Men något händer med Chimera, som har flugit upp och vars nya generator nu exploderar och en konstig gas sprider sig över staden. Spola fram fem år, San Fransico har spärrats av och blivit ett karantänområde, Avengers har upplöst och SHIELD har gått under jorden. En del av de som blev utsatta för den mystiska Terrigen-gasen har börjat utveckla superkrafter, vilket var en av anledningarna till upplösandet av Avengers-initiativet; Människor med omänskliga krafter är helt enkelt för farligt! Denna åsikt har framförallt hamrats in av AIM (Advanced Idea Mechanics), en organisation som genom förvärv av tvångskonkurssatta Stark Industries exploderat på marknaden med en massa nya teknologiska produkter och fått stort inflytande i USA. Det är dessa som också vill försöka hjälpa de människor som utvecklat superkrafter, som de kallar ”Inhumans”, genom att bota dom och återställa dom till ”normala människor”. Men det är inte alla som köper denna historien, och vi kommer nu tillbaka till Kamala, som även hon utvecklat superkrafter. Hon försöker komma i kontakt med en grupp som kallas för ”the Resistans”, som påstår att AIM inte är de frälsare som de utger sig för att vara. Hon blir påkommen när hon lyckas ta sig in på deras servrar och laddar ner en videofil som visar vad som hände på the Chimera under A-day. Hon rymmer därefter hemifrån och försöker nu samla ihop de gamla bandmedlemmarna i Avengers för att stoppa AIM och det som dom håller på med bakom kulisserna.

Finns ett par maffiga bosstrider i spelet!

Så detta är spelets inledande kampanj, och pågår i en ca 12h innan man når ett klimax med en slutboss som är till duga. Därefter tar ”det riktiga spelet” vid. Nu har du samlat ihop Avengers igen, men AIM är inte besegrad för det, utan har fortfarande stor frihet och makt i USA. Du har också en hel del gömda och glömda SHIELD-resurser kvar att finna. Det är också nu som man verkligen får möjlighet att köra tillsammans med andra spelar (upp till tre stycken). Varje person väljer då en karaktär som man vill köra och därefter tar man sig an ett uppdrag, och får då någon form av belöning när man klarat av det. Detta kan vara någon form av utrustning som man kan bestycka sin karaktär med, material som används för att uppgradera utrustning, eller en serietidning som ökar en av ens förmågor för alla karaktärerna lite grann. Givetvis kan man hitta utrustning och material under uppdragen också, och man får även erfarenhetspoäng under dessa. Detta ökar ens karaktärs nivå vilket låser upp fler och fler förmågor som denna kan använda. Värt att nämna är att den utrustning och erfarenhet man fick under första kampanjen bär man med sig in under denna del av spelet också. Så i samma stil som The Divsion eller Destiny så åker man ut på uppdrag, samlar in erfarenhet och utrustning så att man gör sin karaktär starkare, så att man kan ta sig an ännu svårare uppdrag. Hur gör man detta? Genom att besegra en massa skurkar, så klart!

Action upp till öronen!

Marvel’s Avengers spelas som en action-brawler med RPG-element, och striderna känns faktiskt riktigt bra. Även om det än så länge endast finns sex stycken karaktärer att välja mellan så är de åtminstone väldigt varierande att spela. Striderna i sig är också väldigt roliga och utmanade, åtminstone när man kommer upp i de lite högre nivåerna och svårighetsgraderna. Med stor variation av olika typer av attacker, pareringar och att behöva undvika vissa av motståndarnas attacker måste man hålla sig på tå. Det kan ta ett tag att få kläm på det hela, men när man väl börjat få in känslan för det så får striderna ett riktigt skönt flow och man känner sig stundvis ostoppbar. Släng där till en tre stycken specialförmågor för varje karaktär och striderna blir minst sagt spektakulära. När Captain America slänga iväg sin sköld som studsar runt på alla fiender man ser, eller när Iron Man kallar ner sin stora ”Hulk Buster”-rustning (som ens medspelare kan ta över om dom vill!) får en alltid att le. Tyvärr så måste uppdragen ha ett slut och man slängs tillbaka till det som jag anser är spelets svagare sida; hela live-service aspekten.

I väntan på nästa uppdrag…

Spelet har två stycken hubbar, där den ena är the Chimera och då den primära hubben man besöker. Här har man alla klassiska funktioner som dagliga uppdrag, försäljare med utrustning som roteras ut med jämna mellanrum och även möjlighet att köpa ”skins” och animationer till sina karaktärer. Tanken är att man ska plocka på sig sina dagliga uppdrag, kolla om det finns något att köpa och sen bege sig ut på en ström av uppdrag. Det märkliga är dock att man MÅSTE åka till den andra hubben får att plocka upp de dagliga uppdragen därifrån, vilket innebär ytterligare en laddsekvens för något så banalt som att prata med en NPC. Varför kan man inte bara ringa till dom och få informationen som behövs? Det verkar fungera utmärkt i andra sammanhang, som när man faktiskt åker ut på uppdragen. Och här kommer vi in på ett annat problem som upplever med spelet; alla dessa konstigheter när det kommer till speldesignen. Till exempel så har ingen möjlighet att hoppa in i ett pågående uppdrag om det är så att en av dina kompisar kör. Detta är extra frustrerande om det skulle vara så att spelet kraschar (vilket hände flera gånger, båda för mig och mina medspelare), för du har då ingen möjlighet att komma tillbaka in utan måste antingen vänta på att de blir klara med uppdraget eller tvinga dom att avsluta så ni kan börja om från början. Det finns många fler saker man kan nämna; hanteringen av utrustning, varför man går så långsamt i hubbarna. Man har till exempel inte möjlighet att spela om kampanjen, eller spela om något specifikt uppdrag från denna utan att behöva skapa en helt ny profil och således början om helt från början (men det ryktas om att dom håller på att försöka fixa detta). Som sagt, det är en massa konstiga designbeslut som får en att undra vad som hände under utvecklingen av spelet. Lägg där till att variationen på både typen av uppdrag och kartorna som de körs på är ganska liten så blir man snabbt ganska uttråkad.

Bära eller brista…

På tal om utveckling, så finns det en hel del att säga om de tekniska bitarna. Om vi börja med de positiva så ser spelet riktigt bra ut. Även om kartorna inte är speciellt många, och de ibland har lite märkliga instanser av ”plattformsspel” som sticker ut, så är de i alla fal välgjorda. Effekter och animationer för de olika karaktärerna och fienderna är också dessa väl gjorda och det känns verkligen som superhjältestrider. Samma sak gäller ljudet, med både musik och effekter som verkligen lägger vikt bakom ens handlingar. Ska också säga att dom har gjort ett riktigt bra jobb med röstskådespelarna också, även om jag kanske inte helt håller med om rollsättningen av vissa röster. Speciellt under kampanjen so levererade alla skådespelare. Dock så har vi givetvis en del problem. Som jag nämnde ovan så har spelet kraschat ett flertal gånger, både för mig och dom jag har spelat med. Har även haft problem med att gå med i varandras spel, eller att uppdragen inte laddats in som de ska. Ovanpå detta så har jag även en sett en hel mindre buggar. De har släppt några uppdateringar som förhoppningsvis ska lösa en del av dessa, men det gör mig lite orolig med vetskapen att spelet, ursprungligen, var tänkt att släppas i våras och detta är vad vi får nu nästan ett halvår senare.

En uppgradering, kanske?

Jag har svårt att se något annat än att girighet är det som gjort Marvel’s Avengers till det spel det är idag. För det är, i grunden, ett ganska roligt spel. Det har en intressant, om än ganska kort, kampanj som faktiskt känns varierad och utvecklad. De olika hjältarna är roliga att spela och man känner sig verkligen som en superhjälte i strid. Men sen bestämde någon att det skulle vara ett ”game-as-service”, och vi får en stor brist på faktiskt innehåll och ett flerspelarläga som lämnar en del att önska. Dom håller givetvis på att göra saker bättre med uppdateringar och mer DLC framöver, men där är också något man får hålla koll på: hur mycket extra kommer detta att kosta? I dagsläget skulle jag inte rekommendera att lägga 600kr på detta spel, utan i så fall vänta och se hur det utvecklar sig framöver och vad den potentiella merkostnad kommer vara för ytterligare innehåll. Jag hoppas dock att det inte kommer samma öde till mötes som Anthem gjorde, för det är i grund och botten ett bra superhjältespel.

Låt mig vara ärlig; när jag såg första trailern för Marvel's Avengers så var jag minst sagt skeptisk. Spel baserade på kända IPs kan verkligen vara hit-or-miss, och att det sedan skulle bli ett "live service"-spel gjorde inte hela saken bättre. Men sen släppte dom lite mer game play-videor och det såg faktiskt riktigt roligt ut. Så jag gjorde mitt bästa med att trycka undan mina farhågor och hoppas på att det skulle vara ett bra spel. Så låt oss ta en titt bland alla superhjältar och se vad det faktiskt blev i slut ändan! Dags att samlas! Vi tar…

Review Overview

Betyg

60

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.