Marianne

Prisbelönt blandning av drama, thriller och skräck, inspelad i Östersund med minimal budget har nu nått ut på DVD.

Krister har sömnsvårigheter, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på vad han precis gått igenom. Efter att ha levt åskilda under en tid, där Krister haft en affär med en annan kvinna, lappar han ihop förhållandet med sin hustru Eva och flyttar hem igen. Deras tonårsdotter Sandra har inte lika lätt som sin mor att förlåta sin pappas tidigare svek, men paret skaffar ändå ett nytt gemensamt barn, Linnea. Kort efter hennes födelse omkommer Eva i en bilolycka och Kristers helvete startar. Sömnsvårigheterna tar sig formen av sömnparalys, ett tillstånd där man upplever sig vara vaken, men ändå inte kan röra sig då kroppen fortfarande sover. När han befinner sig i detta tillstånd upplever Krister att han får besök av en kvinna med onda avsikter. Relationen med Sandra knakar i fogarna, sorgen tär på dem båda, samtidigt som Linnea kräver ständig tillsyn. Samtidigt intensifieras de nattliga besöken och Krister börjar ana att han, såväl som återstoden av hans familj, svävar i livsfara.

För att vara ett förstlingsverk med extremt låg budget som flirtar rejält med skräckfilmsgenren, fokuserar Marianne oväntat mycket på familjedramat. Större delen av filmen handlar egentligen om Kristers försök att hålla ihop familjen samtidigt som han bearbetar sin egen sorg och samtidigt kämpar med sina nattliga bestyr. Thomas Hedengran gör ett bra jobb i huvudrollen och ger karaktären den tyngd som krävs, vilket är en förutsättning för att historien överhuvudtaget ska fungera. Tonårsdottern Sandra, spelad av debuterande Sandra Larsson, klarar sig hjälpligt även om hennes orutin skiner igenom. Även hennes sorg efter sin moder tillåts ta stor plats i filmen, vilket ibland skenar iväg i scener som nog hade passat bättre på klipprummets golv, då berättelsen då tappar både fart och fokus.

I en del av birollerna sladdar det dessutom betänkligt, där Dylan M. Johansson som Sandras pojkvän Stiff inte lyckas få liv i en ganska knepig karaktär och Gudrun Mickelsson är besvärande platt som Birgitta. Samtidigt måste man ta filmens mikroskopiska budget i beaktan och med tanke på att de viktiga rollerna fungerar, stör det mig faktiskt aldrig överdrivet mycket att flera av amatörerna inte riktigt håller måttet. Att man sedan även kan se en del missar i det tekniska, med dålig fokus på vissa ställen och en del märkliga klipp, kanske naggar helhetsintrycket en del, men inte avgörande. Största problemen är egentligen redan nämnda utsvävningar som borde trimmats ner och att filmen tar i vissa ganska tunga ämnen som den sedan inte förmår hantera. Karaktärernas reaktioner och agerande kring detta känns inte riktigt bundna i den verklighet som Marianne gör anspråk på att utspelas i.

Däremot är det en bra sammanhållen historia, där regissören och manusförfattaren Filip Tegstedt vågar sig på en del modiga, icke-kronologiska berättarknep som fungerar utmärkt. Utan att ta till billiga effekter har man hela tiden full koll på om man ser en tillbakablick eller befinner sig i nutid. Skräckelementen utgörs av scenerna med sömnparalys och jag tycker även detta fångas riktigt bra. Känslan av att ligga där, inte riktigt vaken men samtidigt någorlunda medveten och oförmögen att röra sig, skapar en krypande känsla. Fotot och användandet av ljud i dessa scener är mycket effektivt. Det finns hela tiden en väl avvägd ambivalens om det är något övernaturligt som drabbar Krister eller om det helt enkelt är en psykologisk reaktion på allt som drabbat honom.

Marianne är en debut som definitivt lovar gott för unge Tegstedt. Ge honom en större budget, men inte allt för stor, och relativt fria tyglar så kommer vi snart kunna vänta oss något riktigt bra, för i han når inte ända fram med denna. Talang finns det definitivt.

Att det skulle bli Njuta som tog tag i denna svenska indiependetskapelse är i sig helt naturligt och de bjuder på en helt ok utgåva också. Bild och ljud håller ungefär vad man kan förvänta sig, även om jag inledningsvis konstaterade viss osynk i dialogen. En inte allt för vild gissning är att detta snarare beror på ursprungsmaterialet.

Vi får även dubbla kommentarspår, där Tegstedt medverkar på båda. Ett tillsammans med några av skådespelarna och ett tillsammans med några av de som arbetade bakom kameran. Att se båda är lite mastigt, även för mig, så jag har bara lyssnat på dem sporadiskt inför denna recension och rekommenderar det senare. Vi får även se lite outtakes som inte gav mig något alls samt givetvis lite trailers för andra titlar från Njuta. Snyggt förpackad är den dessutom.

About Erik Nyström

Erik Nyström
Har låtit sitt hjärta täckas av ett lager svart bitterhet och är därmed omöjlig att charma. Åtminstone av bioutbudet. Gillar dock det som skaver lite, det som kommer från förritin och det som är lite knäppt. Driver dessutom en podcast om film. Är på det privata planet en vänsterradikal feminist från Norrland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.