Mafia: Definitive Edition

Med ett annalkande konsolgenerationsskifte i sikte är det ändå en friskt fläkt på något sätt att ta ett par steg tillbaka i tiden och göra någonting helt tvärtom – avnjuta ett gammalt spel. Remaken av Mafia tar dig tillbaka till 30-talets gator som dominerades av maffian och allt vad det innebar.

Jag spelade aldrig Mafia (2002) när det begav sig. Jag spelade däremot Mafia II (2010)som jag gillade, men jag gillade det aldrig tillräckligt mycket för att gå tillbaka och spela föregångaren eller plocka upp uppföljaren. Personligen har jag idag svårt att gå tillbaka till, ska vi kalla det för: halvgamla spel. Spel som släpptes mellan -95 och -05, på ett ungefär, och som jag inte spelade när det begav sig. Det är betydligt enklare, för mig, att spela ett SNES-spel för första gången där grafiken är tidlös och kommer vara fullt acceptabel och spelbar i tiotals år framöver än att dra på ett Playstation-spel från millennieskiftet där man inte ser ifall det är en revolver eller en kalkon man håller i. Jag välkomnar alltså dessa remakes som numera florerar i spelvärlden med öppna armar så även jag kan få uppleva spelen alla pratat så gott om. Fast med snygg grafik förstås.

Lost Heaven är skådeplatsen, och årtiondet är 30-talet. Man tar på sig rollen som taxichauffören Tommy Angelo, en vanlig knegare som en kväll råkar få två gangsters som kunder i sin bil. Efter att ha imponerat med sina färdigheter som chaufför och ytterligare ett turligt sammanträffande någon dag senare så står Tommy framför maffiabossen Don Salieri. Det dröjer inte länge innan Tommy har hamnat mitt i Salieris organisation, långt ifrån hans tidigare arbete som taxichaufför.

Någonting som givetvis är av yttersta vikt när det kommer till open world-spel är att spelvärlden är riktigt inbjudande, och det är verkligen Lost Heaven. Jag älskar att atmosfären och bara suger åt mig all 30-talsvibbar den återger. Det är lite grann som en historielektion när man åker runt i 30-talets bilar och spanar på halvfärdiga skyskrapor, lyssnar nyhetssändningar från radion, kikar in dåtidens reklamaffischer osv. Här har studio Hangar 13 gjort ett gediget jobb. Tråkigt nog är staden med omnejd riktigt, riktigt innehållslös. För det första är det svårt att få tid till lite free roam, för det är alltid något uppdrag som ligger och lurar som gör att du inte kommer ut från området familjen huserar på pga. att du måste acceptera uppdraget. När du gör det finns det risk att du kommer få börja någon helt annanstans i spelvärlden mitt i ett jobb av något slag. När du väl får tillfälle att utforska världen så finns det tråkigt nog ingenting att göra. Du kan försöka hitta fem stycken speciella bilar som du via ett vykort får ett hum om var de finns någonstans. Detta är ganska kul, men tyvärr finns det bara fem stycken och dessa fem (vykort) låses upp under spelets gång. Det finns ett par olika kollektioner av exempelvis serietidningar och cigarettkort att samla, men de finns oftast i anslutning till uppdragen. Övre delen av kartan, utkanten av staden, är trevlig visuellt sett men saknar innehåll. Visst, ett gäng uppdrag utspelas här uppe, men annars finns det ingenting av värde. Inte vad jag i skrivande stund har hittat i varje fall. Tyvärr har Hangar 13 nyttjat denna spelvärld på ett ganska bristfälligt vis.

Det är ganska tydligt att Hangar 13 har valt att lägga krutet på storyn, och där har de lyckats bra. Uppdragen är varierande och dialogen karaktärerna i mellan är välskriven. Uppdragen man tar sig an kan vara allt från att åka iväg och stjäla bil från den rivaliserande familjen eller ta död på ett vittne så att denne inte kan tjalla – allt som hör en gangsters liv till (skulle jag förmoda). Att åka till ett uppdrag med en eller flera av sina kompanjoner i bilen är riktigt trevligt och är ett av spelets höjdpunkter. Själva striderna och rörelserna generellt sett lämnar en hel del att önska dock. Tommy är lika smidig som en semistor container många gånger, och det är lite knivigt i eldstrider. Fienderna har stundtals dessutom ett oklart rörelsemönster då de helt plötsligt svävar en halvmeter åt sidan för att sedan springa iväg ett par meter åt sidan för att ta skydd bakom någonting helt annat. Detta låter ju såklart som smarta fiender, men i och med att de majoriteten av gångerna står helt oskyddade och blottade medan de laddar om så är min vilda gissning att spelets AI inte är den allra vassaste man sett. Detta är dock många gånger till hjälp då Tommy som sagt är lika smidig som ett gammalt fritidshus.

Mafia har en härlig story som för tankarna till Maffiabröder, Casino eller annan valfri (bra) maffiarulle. Tyvärr faller det en del på att den ljuvliga spelvärlden är riktigt innehållslös – efter avklarad story känns det tråkigt nog menlöst att glida runt i Lost Heaven, och det är ju inget attribut som är smickrande för ett open world-spel.    

Med ett annalkande konsolgenerationsskifte i sikte är det ändå en friskt fläkt på något sätt att ta ett par steg tillbaka i tiden och göra någonting helt tvärtom – avnjuta ett gammalt spel. Remaken av Mafia tar dig tillbaka till 30-talets gator som dominerades av maffian och allt vad det innebar. Jag spelade aldrig Mafia (2002) när det begav sig. Jag spelade däremot Mafia II (2010)som jag gillade, men jag gillade det aldrig tillräckligt mycket för att gå tillbaka och spela föregångaren eller plocka upp uppföljaren. Personligen har jag idag svårt att gå tillbaka till, ska vi kalla det för:…

Review Overview

Betyg

70

About Kenny Nordgren

Kenny Nordgren
En nästan värmlänning som sedan hösten 2014 är bosatt i Kungälv utanför Göteborg. Arbetar till vardags som pedagog på en låg- och mellanstadieskola. I ryggsäcken finns fem år på universitet med studier inom filmvetenskap och historia. Dagdrömmer om att inom en överskådlig framtid få chansen att skriva en doktorsavhandling rörande skräckfilm. Gillar förutom film även fotboll, tv-spel, hårdrock och att laga rolig mat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.