Madden NFL 13

På denna sida pölen är NFL och amerikansk fotboll pyttelitet, men i USA är det den största sporten och Madden NFL är årets stora spel.

Jag är själv en hängiven fantast av sporten, har NFL Gamepass för att kunna följa matcherna, och varje morgon på väg till jobbet lyssnar jag på ESPN Football Today. De senaste åren har jag dock inte köpt Madden NFL, då spelet gradvis har försämrats och stått still i sin utveckling. För mig har spelet haft samma problem hela denna generation, min favorit är fortfarande Madden NFL 2005. Framförallt är det saker kring matcherna. Förr var spelet ett välutvecklat spel där du kunde bygga en arena, flytta dit lag om du ville, byta namn etc. Jag kunde förlora timmar i spelet för att det fanns så mycket runt omkring. Idag är det stelare och inte alls lika stor frihet. Visst, själva matcherna är bättre men jag saknar helhet som fanns förr. Men det är bara att inse att desto mer sporten växer, desto mer försiktig är NFL med sin licens.

Denna generations konsoler har haft ett gemensamt tema när det gäller Madden NFL – gimmickar. Highlight Stick, Superstar Mode, QB Vision Control, GameFlow och allt vad vi fått genom åren. De flesta av dessa har bara överlevt ett eller två år innan EA har kasserat dem. I år har man insett att det är dags att göra saker och ting annorlunda och väljer istället att introducera en ny fysikmotor – Infinity Engine. Den stora skillnaden är att spelarna nu reagerar på kollisioner och tacklingar på ett helt annat sätt. Borta är tiden då kunde veta vad som hända härnäst baserat på spelarnas animationer. Nu händer de mest oväntade saker och spelet känns mer realistiskt. Det är uppfriskande, framförallt när man spelar online och folk inte använder samma spel om och om igen för att göra touchdown. Nu plötsligt måste du tänka och anpassa dig till situationen. Både passningsspelet och springspelet är totalt omgjort. Framförallt passningarna är betydligt bättre här, och det är både lättare och smidigare att passa bollen. De nya animationerna gör att spel som skulle ha resulterat i missade passar förra året, blir perfekta bollar här i stället. Det är så härligt att kunna lägga en boll mot sidlinjen och se sin mottagare dra tårna längs med marken när han fångar bollen, istället för att bara springa rakt ut och få en incompletion.

Samtidigt är det nya animationssystemet och motorn inte perfekt. Ibland flyger folk som krockdockor över planen och när armar och ben trasslar ihop sig kan det se komiskt ut hur spelarna ligger och sprattlar. Och för den erfarne spelaren går det fortfarande att utnyttja systemet mot datorn och få fånigt höga poäng. Som tur var kommer sliders tillbaka i år vilket innebär att du själv kan finjustera svårighetsgraden till att passa ditt spel perfekt. Amerikansk fotboll är en komplex sport och Madden NFL är en lång väg ifrån att vara den perfekta simulatorn, men det går att skapa både underhållande och någorlunda realistiska matcher.

Den andra stora nyheten är Connected Careers. Här trängs numera alla karriärslägen under ett tak. Oavsett om du vill spela en säsong med ett lag, skapa en spelare eller kontrollera en existerande spelare är det via Connected Careers som det sker. Det kan också byta mellan dessa hur du vill, så om du skapar en spelare och spelar med honom i tio år kan du sedan ta över och leda ett lag. En intressant förändring som fungerar bra. Annars är det online som EA satsar sitt krut och här kan du spela på fler sätt än du önskar mot andra spelare. Madden NFL är både kul och underhållande att spela mot andra men det lider också lite av samma problem som andra spel. Alldeles för många matcher blir avbrutna i förtid för att motståndare bryter uppkopplingen och känner man inte några spelare är det hopplöst att hitta en seriös liga att spela i. Det går lite för mycket på måfå när man får spela mot andra, så det hade varit önskvärt att kunna välja sin motståndare.

För er som har Xbox 360 får ni också Kinectstöd men det är ingen höjdare. Tanken är att du skall kunna göra förändringar som en riktigt QB, men spelet lyckas aldrig uppfattat vad jag sa, och det var först när min dotter skrek något till mig som den bytte! God tanke av EA men dåligt utförande. Presentationen har fått sig ett rejält ansiktslyft i år, CBS är anlitade som tv-bolag och Jim Nantz samt Phil Simms står för kommentarerna. Jag stänger fortfarande av dem efter ett par matcher men det kändes mer som en riktigt NFL-match än det generiska EA Sports vi fått tidigare år.

Är du inget fan av amerikansk fotboll kommer Madden NFL 13 knappast ändra på det, men gillar du sporten är detta precis det steg som EA behövde ta för att visa att man fortfarande bryr sig om spelarna. Det skall bli mycket intressant att se vad man gör nästa år när man har haft ännu ett år på sig att finpusta Infinity Engine.

 

På denna sida pölen är NFL och amerikansk fotboll pyttelitet, men i USA är det den största sporten och Madden NFL är årets stora spel. Jag är själv en hängiven fantast av sporten, har NFL Gamepass för att kunna följa matcherna, och varje morgon på väg till jobbet lyssnar jag på ESPN Football Today. De senaste åren har jag dock inte köpt Madden NFL, då spelet gradvis har försämrats och stått still i sin utveckling. För mig har spelet haft samma problem hela denna generation, min favorit är fortfarande Madden NFL 2005. Framförallt är det saker kring matcherna. Förr var…

Review Overview

Betyg

80

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.