Little Nightmares 2

När jag började spela så blev jag väldigt förvånad då detta var mycket bättre än väntat. Spelet är lika kuslig som den är spännande och designen är unik. Man kollar verkligen vart man går hela tiden och hoppas att man inte ska hamna hos någon grotesk varelse. Titeln säger allt, om man skulle drömma någon läskig mardröm där man är liten och farorna är stora samt att man endast kan hoppas på att hålla igång och röra sig…då har man Little Nightmares 2.

Jag har hört väldigt bra om den första Little Nightmares och sett trailern men intresset fanns inte riktigt, det hela verkade som bete för att man skulle nappa och köpa det så då var jag skeptisk mot spelet. Dock när andra spelet kom ut så bestämde jag mig för att ge den en chans och jag kan säga att jag är väldigt glad att jag gjorde det, det blir nog att skaffa 1:an också.

Spelet är inte som andra spel som har massviss med cutscenes och dialoger. Little Nightmares låter dig ta kontrollen direkt och tutorial kommer upp ibland när du behöver det för att ta dig vidare efter att man totalfastnat. Du styr ett barn som springer bokstavligen i en mardröm och möter faror från början till slut. Världen verkar enorm, nästan som om den endast är bebodd av jättar som bor i spökliga stugor i en mörk och dyster stad. Ditt uppdrag är att springa och överleva mardrömmen till varje pris. Eftersom man är liten i den stora världen så kan man knappt öppna en dörr, och man måste som sagt fortsätta framåt hela tiden så då får man använda hjärnan för att lösa problem. Det finns väldigt många pussel som man får klara sig igenom, vissa är svårare än andra, mycket svårare. På vägen kan du även hitta hattar som är dolda och svåra att finna om man inte kollar igenom sin omgivning noga. En annan sorts samlarobjekt som man kan hitta på vägen är vad som verkar vara olika hologram av försvunna barn som ligger gömda runt omkring på banorna. Det finns psykologiskt groteska fiender som man kan stöta på och strida emot, men det är inte ofta. Men charmen i just detta spel är inte att slåss, utan det är att fly.

Spelet är 2D och grafiken är imponerande. Monstren och objekten som man upptäcker på vägen är unika och man finner det väldigt charmigt lika mycket som otäckt. Animationerna när man interagerar med föremål är välgjorda och flyter på väldigt bra. Omgivningens strukturer är väldigt mörka och dystra och det första jag tänkte när jag såg spelets invånare var att denna värld påminde om något som Tim Burton skulle ha skapat. Jag var underhållen hela tiden även när jag fastnade på vissa ställen och fick tänka väldigt mycket för att komma på lösningar för att ta mig vidare, jag önskar dock att spelet skulle ha haft längre speltid så att man hade haft möjlighet att utforska denna värld mer då det var nytt för mig och jag aldrig sett något liknande i skräck-genren.

Kontrollerna var väldigt enkla men saker och ting kunde gå åt skogen om stressen tog över ens omdöme. Knapparna som man använde mest var fyrkant som man höll inne för att springa en aning fortare och R2 som man höll inne för att plocka upp föremål eller för att dra objekt om man behövde höjd för att ta sig upp på vissa ställen bland annat. Något som jag fann negativt med kontrollerna var att ibland kändes det som om man stod tillräckligt nära föremålen som man ville åt och ändå registrerades inte inmatningen av knapparna, detta märkte man oftast när man var jagad av överväxta monster och man behövde överkomma ett hinder som stod i vägen för ens överlevnad och då misslyckades man och tänkte att ”jag gjorde rätt och ändå förlorade jag”. Detta hände många gånger men som plåster på såren så är det väldigt många kontrollpunkter i spelet som gör att om du förlorar på ett ställe så börjar du på just det stället samt att laddningstiden när man börjar om från en kontrollpunkt är nästan icke-existerande, det kändes som om man började om direkt vilket gjorde att man kunde känna för att prova på olika saker på vägen utan att behöva oroa sig för att förlora eftersom man snabbt var tillbaka i spelet efter en förlust.

Så allt som allt så tyckte jag att spelet var väldigt kul och underhållande. Perfekt att ha till som myskväll med någon annan och utforska tillsammans med lite godis och chips någon kväll. Musiken i spelet ska påminna om dystra skräckmelodier fast på ett mysigare sätt som gör att man tänker mer ”halloween” än ”läskigt”. Little Nightmares 2 är något som jag starkt rekommenderar för dom som älskar skräckspel men som gärna inte vill ta sig igenom en invecklad berättelse och bara vill spela mestadelen av tiden och överkomma roliga hinder samtidigt som man häpnas av en fantastisk spelupplevelse när man utforskar en värld som är både mysig och läskig på samma gång. Min enda önskan var som sagt att spelet skulle vara längre och inte ta slut så fort som den gjorde, jag hoppas ändå att få spela något liknande igen i framtiden.

När jag började spela så blev jag väldigt förvånad då detta var mycket bättre än väntat. Spelet är lika kuslig som den är spännande och designen är unik. Man kollar verkligen vart man går hela tiden och hoppas att man inte ska hamna hos någon grotesk varelse. Titeln säger allt, om man skulle drömma någon läskig mardröm där man är liten och farorna är stora samt att man endast kan hoppas på att hålla igång och röra sig…då har man Little Nightmares 2. Jag har hört väldigt bra om den första Little Nightmares och sett trailern men intresset fanns inte…

Review Overview

KANONSPEL! rekommenderar det starkt för dom som gillar skräck!

90

About Ernesto

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.