Little Caesar

Little Caesar var inte den första gangsterfilmen när ljudfilm konkurrerade ut stumfilm men tack vare filmens popularitet kom genren att explodera under 30- och 40-talet.

Caesar Enrico ”Rico” Bandello är en enkel gangster i väster som lever på att råna bensinmackar med sin partner Joe Massara. De drömmer om något större och beger sig till Chicago för att gå med i Sam Vettori gäng. Rico har en stor mun och gillar att snacka medan Joe drömmer om att bli dansare och komma bort ifrån gangsterlivet. Så medan Rico försöker komma upp i kedjan genom att ta över Sams gäng så förälskar sig Joe i sin partner Olga och lovar henne att sluta med sin kriminella bana. Men när Rico bestämmer sig för att råna hotellet som Joe dansar på vid nyårsafton hamnar de på kollisonskurs med varandra.

1931, depressionen har sina klor i USA, John Dillinger rånar banker och är något av nationalhjälte för vissa. Under denna era kom Warner att inse att det fanns pengar att tjäna på att göra filmer som gangsters och Little Caesar visade vägen. Filmen blev nominerad till en Oscar för bästa manus något som idag kanske ter sig underligt med tanke på hur torftig filmen känns. Little Caesar är en film som brukar få bra betyg av många och tillskrivas en vikt inom amerikansk film. Och visst går det inte att komma ifrån att utan denna film hade vi inte fått se betydligt bättre och klassiska filmer senare på 30-talet men att se filmen idag är att se en film som inte åldrats med grace.

Problemet här är att allting nästan är bättre i andra filmer från samma tidsperiod, fotot är stelt, musiken oinspirerad och skådespelet på gränsen till träigt. De enda som kommer undan med hedern i behåll är Edward G. Robinson som är lysande i huvudrollen och Douglas Fairbanks Jr. som Joe. För Robinson blev detta rollen som verkligen fick gång hans karriär och han kom att göra flera minnesvärda roller senare i just denna genre. Det märks att detta är en tidig ljudfilm där man inte riktigt har fått grepp på hur man skall använda ytterligare denna dimension. Vissa scener känns som de är med bara för att folk skall prata mer än de för historien framåt. Vilket är synd för det finns en grunidé som är intressant.

I filmen är Rico gangstern, en Al Capone eller John Dillinger, men när han blir boss får han träffa ”the big boy” som visar sig vara en rik affärsman som använder gangster för att utöka sin makt. Han är en Rockerfeller eller Carnegie som ser till att inte få blod på sina egna händer. Det säger en hel del om samtiden som filmen utspelar sig i och synen på banker och affärsmän. Detta var era innan Hollywoods självcensur vilket är intressant för huvudpersonen är uppenbart homosexuell. I en avgörande scen kan han inte skjuta sin för detta partner för han är kär i honom vilket till slut leder till hans egen död. Han visar inte heller något större intresse för kvinnor i filmen.

Little Caesar är den typen av film som när man ser den nästan 80 år senare så inser man hur mycket filmen har gått framåt. Samtidigt så utan Little Caesar ingen Riddarfalken från Malta eller Public Enemy. Men detta är en film endast för entusiaster av genren.

Little Caesar var inte den första gangsterfilmen när ljudfilm konkurrerade ut stumfilm men tack vare filmens popularitet kom genren att explodera under 30- och 40-talet. Caesar Enrico "Rico" Bandello är en enkel gangster i väster som lever på att råna bensinmackar med sin partner Joe Massara. De drömmer om något större och beger sig till Chicago för att gå med i Sam Vettori gäng. Rico har en stor mun och gillar att snacka medan Joe drömmer om att bli dansare och komma bort ifrån gangsterlivet. Så medan Rico försöker komma upp i kedjan genom att ta över Sams gäng så…

Review Overview

Betyg

50

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com