Little Big Planet 3

Sedan 2008 har playstationspelare världen över förunnats den förunderligt finurliga spelserien Little Big Planet. Seriens främsta säljpunkt har alltid varit möjligheten att skapa egna banor som man delar med sig av till alla andra spelare, men jag är säkerligen inte ensam om att ofta ha haft det roligare med story-läget än med det ingående banbyggandet. 

hook-hat-little-big-planet-e1416275994254

Spelet börjar med en ganska lång gameplay-introduktion som lyckligtvis i vanlig ordning narreras av Stephen Fry. Man lär sig hur man springer, hoppar och drar i saker som för en van spelare blir en allt för lång gäspning. Men snart sätter äventyret igång på riktigt och den härliga Little Big Planet-känslan återfinner sig när antagonisterna plötsligt dyker upp. Tre onda titaner har släppts lös på den lilla stora planeten, Bunkum. De använder sina onda krafter för att suga all inspiration ur planetens invånare och med hjälp av den godtrogne glödlampeskallen, Newton, ser det  ut som att inte ens Sackboy ska kunna stoppa dem.

NEWTON

Miljöerna är i vanlig ordning förunderliga och väl genomtänkta, efter Little Big Planet PS Vitas härligt mörka banor  känns denna sortens estetik inte längre riktigt lika tilldragande. Spelmässigt är det mesta som vanligt när Sackboy fladdrar runt. Men Little Big Planet 3:s största säljpoäng har helt klart varit introduktionen av tre nya spelbara karaktärer Oddsock, Toggle och Swoop som med varsin egen förmåga är ett skönt avbrott från det, efter sex år, lite trötta Sackboy hopp- och springandet. Den andra stora ändringen för spelserien är ett långt större djup – rent fysiskt. I de föregående delarna har man alltid haft tre nivåer för sin karaktär att röra sig på, men nu finns det helt plötsligt 16 lager till alla banbyggares förfogande. Detta kan låta som en konstig förändring att göra i en spelserie som sett likadan ut, och fungerat väl, en längre tid. Denna förändringen är ändå i allra högsta grad välkommen. Tyvärr tycker jag inte att många av banorna som redan finns i spelet använder funktionen på något riktigt spännande sätt, men dess fulla potential kommer nog att visas prov på så snart spelarnas egna banor börjar trilla in.

Littlebigplanet-3-screen3

Ett annat tillägg som den nya utvecklaren, Sumo Digital har gjort är hubb-banor. Alltså banor som ska få det att kännas mer som en öppen värld genom att alla banor i en värd ska bindas ihop av en annan bana. På dessa hubb-banor hittar man bland annat en affär som säljer dräkter i utbyte mot en ny in-game-valuta och sidouppdrag som egentligen bara är detsamma som minispelen varit i de föregående delarna. Jag tycker om vissa aspekter av idén men utförandet slutar dock i allt för enformigt och stirrigt Sackboy-hoppande och fler långa laddningstider för den som bara vill hoppa in i upplevelsen. Överhuvudtaget känns spelet inte alls optimerat för PlayStation 4. Utöver oväntat långa laddningstider föll jag också offer för många spelmördande buggar. PS4-versionen ska ha lite bättre grafik, men när Little Big Planet alltid har varit riktigt snyggt på PS3 gör det ingen större skillnad. Och det är också synd att den mest fantasifulla spelserien på PlayStation 4 inte lyckas använda den nu helt klart åsidosatta touch-ytan på den nya handkontrollen.

littlebigplanet3_review_1

Little Big Planet 3 är, för spelare som bara spelar spelet för de härliga banorna som kommer med storyn, inte en essentiell del av serien. Spelet är kortare än de föregående delarna men om man har turen att spela en buggfri genomspelning är det ändå koncentrerad spelglädje. Om du däremot har gillat att bygga banor i tidigare spel är detta uppenbarligen ett stort steg framåt. Med 16 nivåer att arbeta i blir det lite svårkontrollerat, men med den potentialen vore det synd att gå miste om den. Att Hugh Laurie spelar boven känns mest som en gimmick-grej som enbart existerar för att sammanföra honom med Stephen Fry. Jag blev inte lika imponerad av spelet som jag förväntat mig, seriens tidigare delar har i mitt tycke ständigt lyckats överträffa sina föregångare, men jag ser nu, mer än någonsin förut, fram emot att se alla påhittiga spelares alster på den lilla stora planeten.

About Gabriel Hector

Gabriel Hector
Långhårig bagare från de småländska skogarna som allra helst befinner sig i den overklighet som kan intagas från soffans betryggande kuddar. Det kan röra sig om tv-spel, tv-serier, filmer eller kanske helt enkelt en påse overkligt goda chips.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.