Life

Life ligger i den smala men välförsedda genren ”skräckfilm på ett rymdskepp” eller ”monster på ett rymdskepp” där man för det mesta får vad som står på förpackningen. Rebecca Ferguson och Jake Gyllenhaal är hjärtat i en film där ensemblen spelar större roll är marknadsföringen ger sken av. Regissören Daniel Espinosa spelar högt och infogar livskraft och spänning i en mall som haft ett långt liv, men det är sällan resultatet blir så bra som här.

För visst är det svårt att leva upp till Alien, inte ens Ridley Scott själv lyckades med Prometheus, och visst är det svårt att försöka hålla sig till samma sällskap som Gravity, men här finns något av samma art. Espinosa har tur att han har de två föregångarna att bygga på, både i utformning, tonart och effekter. Life är på samma gång rafflande och poetisk, hänsynslös och humanistisk. I filmens första ögonblick söker sig ögat till en obetydlig människobyggd prick som kränger över stjärnhimlen. Rymdsonden Pilgrim bär på jordprover från Mars som i sin tur innehåller en encellig – snart livlig – organism. ”Calvin” som livsformen kallas plockas upp på den internationella rymdstationen där läkare och biologer väntar upprymt – Calvin rör på sig, hen/den växer i händerna på en lycksalig forskare medan Fergusons Dr. Miranda North övervakar nervöst. När så utomjordingen vänder sig mot människorna är det väntat men inte desto mindre skräckfyllt och överrumplande. Espinosa lyckas dra fram dramatik ut några i grunden elementära grepp när Calvin, som filmhistoriens alla monster, varelser och mördare hela tiden spritter fram ur ingenstans. För liksom Alien (denna ofrånkomliga föregångare och referens) är Life en skräckfilm som gång på gång når en ångestladdad kokpunkt med en fiende som långsamt kramar och kväver när den finner liv – ett visst omnämnande måste gå till ljuddesignen som tillsammans med musiken bildar en tung kuliss av basgångar, ljudeffekter och skådespelares röster, burna över mikrofoner och radiosystem vilket gör upplevelsen mer levande.

Ferguson, Gyllenhaal och Co. ger själ och känsla till sina karaktärer. Skådespelarnas naturliga charm får besättningen att framstå som mer sympatisk än de ibland har rätt till när dessa felande och alltför nyfikna människor är de enda som står mellan Calvin och resten av mänskligheten. I det smala persongalleriet står Ariyon Bakare ut som den mest fängslande: en briljant biolog vars förlamade ben ger honom mer än ett professionellt nöje i att befinna sig i den befriande viktlösheten. Samma viktlöshet ger bilderna en viss skönhet när blodet börjar sväva i pärlor istället för att spruta eller rinna. Life är utöver dessa moment förvånansvärt lyrisk i sin skildring av rymden och lockelsen i upptäckterna, och för Gyllenhals karaktär; ensamheten. Därför kommer kaos och förluster som en smäll på käften för både astronauter och åskådare.

Alien går, och har ofta plockats isär i de beståndsdelar där hotet består lika mycket av freudiansk kroppsneuros som de obetydliga arbetarnas maktlöshet under företaget Weyland-Yutanis övermod. Life däremot skapar inte konflikter annat än karaktärernas utsatthet för en varelse som verkar ovanligt förtjust i att mörda. Behållningen ligger främst i den lavin av händelser som utlöses av den ensamma cellen och astronauterna som reflekterar över det oundvikliga i att människan skulle leta efter liv i rymden och givetvis peta på det man finner med en pinne för att se om det rör på sig.

Life ligger i den smala men välförsedda genren ”skräckfilm på ett rymdskepp" eller "monster på ett rymdskepp" där man för det mesta får vad som står på förpackningen. Rebecca Ferguson och Jake Gyllenhaal är hjärtat i en film där ensemblen spelar större roll är marknadsföringen ger sken av. Regissören Daniel Espinosa spelar högt och infogar livskraft och spänning i en mall som haft ett långt liv, men det är sällan resultatet blir så bra som här. För visst är det svårt att leva upp till Alien, inte ens Ridley Scott själv lyckades med Prometheus, och visst är det svårt att…

Review Overview

Betyg

80

About Alva Bexell

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.