Leave Her to Heaven

Tidig färgfilm som egentligen mest är en melodram om svartsjuka som övergår i besatthet, men jag tycker definitivt att man kan räkna in den i noir-genren med tanke på dess mörka hjärta. Om inte annat får jag ju chansen att se om och recensera ännu en film med Vincent Price i en biroll.

leave-her-to-heavenPDVD_00901Författaren Richard Harland reser till en bekant i New Mexico där han lär känna den redan förlovade Ellen Berent. De två förälskar sig i varandra, hon bryter upp med sin fästman och kort därefter kan hon titulera sig Mrs. Harland. Richard har en handikappad yngre bror som står honom väldigt nära och efter några månaders äktenskap börjar Ellens svartsjuka komma krypande. Hon vill ha sin make för sig själv och ingen efterhängsen bror, eller ens hennes egen syster, får komma emellan.

Det känns lite ovant att se en så pass gammal film i färg. Tonerna blir syntetiska och väldigt speciella på samma sätt som in exempelvis The Wizard of Oz eller Gone with the Wind. Även om det för tiden inte var avsikten skapar det en helt egen look åt filmerna som nästa ger dem ett drömskt och overkligt skimmer. Att sedan ansiktena ser orealistiskt släta och konturlösa ut, med en hudfärg som egentligen inte existerar, får man ha överseende med. Jag har även lite svårt att vänja mig vid att se en film som ser ut som denna i 1.37:1-format. Förmodligen bidrar allt detta till att göra Leave Her to Heaven lite mer tilltalande än vad den annars skulle vara. Den känns på något vis lite exotisk.

Drowning Leave Her to HeavenI hjärtat av filmen finns Ellens besatthet, som av en karaktär beskrivs som att hon älskar för mycket och att det alltid försätter henne i problem. Det är en mörk, men samtidigt behaglig resa att följa med i hur hon och Richard förälskar sig i varandra, för att sedan se relationen ta en vändning mot något obehagligt. Att ingen av dem är speciellt sympatisk är en annan sak och att Cornel Wilde inte är någon vidare skådis en helt annan, speciellt när Gene Tierney är så pass stark. Hon tar aldrig ut svängarna, utan agerar mest med ett coolt stenansikte, men har tillräckligt mycket intensitet i blicken för att få det att fungera. Ibland blir det dessutom ganska spännande och då väljer regissören John M. Stahl att inte använda någon musik alls på ett effektivt sätt.

Sedan finns det de där sakerna som stör och Richards yngre bror Danny nog är det värsta irritationsmomentet. Det blir väldigt mycket ”-Gosh!” från hans sida och tyvärr börjar man nästan ta Ellens parti mot honom, trots att det inte alls är meningen. Den löjligt jordnära skogshuggaren som tar hand om familjen Harlands sjönära stuga är även han påfrestande när han kläcker ur sig någon plattityd eller sjunger hemska visor. Jag får verkligen göra mitt yttersta för att inte låta dem sabotera den övriga filmupplevelsen. De känns som papperstunna klichéer som inte alls höra hemma i en film som ändå rotar runt oväntat långt inne i en människas mörka vrår. Deras uppträdande känns gammaldags på ett mindre smickrande sätt, precis som hela filmen bitvis gör.

leave3På slutet kommer en påhängd, stressig och allmänt tramsig rättegångsscen som jag hellre hade klarat mig utan. Visserligen kommer Vincent Price in här och spelar sitt dramatiskt högtravande skådespel som jag är pinsamt förälskad i, men jag hade ändå svårt att acceptera den. Logiken haltar och det känns inte som att scenen passar in i den film som det varit fram tills dess. Sammantaget blir intrycket splittrat, där det finns en del bra saker och en del mindre bra saker. Att jag ens väljer att inkludera den i den här recensionsserien är diskutabelt och det finns säkert minst lika många invändningar mot betyget med tanke på alla brister, men en del filmer har bara tillräckligt många bra detaljer för att de ska fungera på mig. Leave Her to Heaven är en sådan.

About Erik Nyström

Erik Nyström
Har låtit sitt hjärta täckas av ett lager svart bitterhet och är därmed omöjlig att charma. Åtminstone av bioutbudet. Gillar dock det som skaver lite, det som kommer från förritin och det som är lite knäppt. Driver dessutom en podcast om film. Är på det privata planet en vänsterradikal feminist från Norrland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.