Kommande recensionsserie: Fredagens Film Noir

filmnoir

Jag kan inte säga att jag är världens största Film Noir-fan eller egentligen någon större konnässör inom genren. Ärligt talat har jag inte ens sett överdrivet mycket inom den. Däremot har jag definitivt uppskattat det jag väl sett och dessutom, som den ekorre jag är, samlat på mig såväl boxar som påkostade specialutgåvor. Många står fortfarande osedda i hyllan och jag har av någon anledning förtvivlat svårt att sätta mig ner för att titta på dem, trots att jag vet att det finns massvis med fantastiska filmupplevelser att hämta.

Nu tänkte jag råda bot på detta och inte bara se dem, utan även recensera dem. Hädanefter kommer jag att bjuda på ”Fredagens Film Noir”, vilket förhoppningsvis inte bara kommer ge mig en del underbara timmar i tv-soffan, utan även kanske inspirera någon av er läsare att titta närmare på denna genre. För den oinvigde kan man kortfattat beskriva det som en rad amerikanska filmer, huvudsakligen från senare delen av 40-talet och det tidiga 50-talet. Inte helt sällan thrillers och kriminalfilmer. Känslan var ofta dyster, full av själslig vånda och cynism, där hjälten inte sällan begår ödesdigra misstag på grund av en farligt förförisk kvinna – en ”femme fatale”. Fotot var ofta expressionistiskt, med starka kontraster och dramatiska skuggor. Lyckliga slut hörde inte till vanligheterna.

Vi ses varje fredag!

About Erik Nyström