Jojo Rabbit

Går det att göra humor på något som var så elakt och grymt som nazisterna? Klart att det går, redan 1940 gjorde Chaplin det och 1967 kom Det våras för Hitler som båda på ett effektivt sätt drev med nazisterna och deras ideologi. That Mitchell and Webb look har en av de bästa där man under en serie sketcher diskuterar om SS verkligen är ”the bad guys”. Men det är en svår balansgång när du skall skämta om något så allvarlig. Frågan är om Taika Waititi klara av detta med Jojo Rabbit?

Jojo är tio år och bor i en stad i Tyskland i slutet av andra världskriget. Hans pappa är ute i kriget även om det ryktas att han deserterat. Han tas hand av sin mamma, Rosie och går på dagarna till Hitlerjugend där han drömmer om att få slåss för Hitler och vara en duktig nazist. Bara ett problem, Jojo är inte vidare bra på att öva krig och har en överaktiv fantasi där hans bäste vän är Adolf Hitler själv som gladlynt kommenterar hans framgångar och misslyckanden. När han under ett läger inte klarar av att döda en kanin får han öknamnet Jojo Rabbit och tvingas skamsen åka hem efter en olycka. Men så gör Jojo den värsta upptäckte han kan tänka sig, hans mamma gömmer en jude hemma! Sakta tvingas Jojo omvärdera hela sitt liv.

Jojo Rabbit är en film om blind fanatism och vart den kan leda. I en sekvens berömmer en Gestapochef Jojos rum med orden jag önskar att alla pojkar var lika blint fanatiska som du!  Jojo lever delvis i ett vakuum där all information som ges till honom är att nazismen är bra och att judar inte går att lita på och måste utrotas för att den ariska rasen skall överleva. Det är lätt att se parallellerna till dagens massmediala samhälle där smala åsiktskorridorer byggs och endast den informationen man vill se kommer fram. Jojo är inte en ond person, snarare tvärtom, desto längre filmen går desto mer förstår vi att han och vissa andra nazister har ett gott hjärta där inne någonstans men att i det klimat de levde i kunde de inte visa detta för det skulle leda till döden.

Det är också styrkan i filmen, resan som Jojo tvingas göra, från en fanatisk ung pojke som inte förstår bättre till någon som faktiskt bryr sig om den unga judiska Elsa och vad som händer med henne. Från att ha bara varit kompis med Hitler i sin fantasi ser vi hur konflikten i honom växer och tar sig uttryck i fler och fler hetlevrade diskussioner dem i mellan. Den sista tredjedelen tar filmen en annan vändning och går ifrån sitt muntra upplägg till någon mer mörkare och allvarligare. Allt eftersom kriget kommer närmare så växer allvaret och svärtan i Jojo Rabbit.

Jojo Rabbit lyckas med att göra en film om fanatism och göra den rolig, minnesvärd och få tittaren att fundera när hen går ur salongen. Det är inte ofta sådant sker.  

Går det att göra humor på något som var så elakt och grymt som nazisterna? Klart att det går, redan 1940 gjorde Chaplin det och 1967 kom Det våras för Hitler som båda på ett effektivt sätt drev med nazisterna och deras ideologi. That Mitchell and Webb look har en av de bästa där man under en serie sketcher diskuterar om SS verkligen är ”the bad guys”. Men det är en svår balansgång när du skall skämta om något så allvarlig. Frågan är om Taika Waititi klara av detta med Jojo Rabbit? Jojo är tio år och bor i en…

Review Overview

Betyg

90

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.