John Denvers många gästspel i förra årets filmer

Den som gick på mycket bio förra året märkte eventuellt av en lustig musikalisk trend i fjolårets filmer. Filmer som Alien: Covenant, Kingsman: The Golden Circle och Logan Lucky innehöll alla John Denver-låten “Country Road”. Även trailern till nyligen utannonserade Fallout 76 innehöll låtstycket från den sedan 20 år tillbaka avlidne country-artisten.

Vad beror detta på? Svaret kan vara lika delar charmigt och sött som cyniskt och kliniskt. Den söta versionen beror på att många filmskapare vuxit upp på 60- och 70-talet och därmed har mer saker att säga till om i filmindustrin idag. Musiken finns där för att kreatörer vill ha musik från sin barndom eller ungdom som de tycker om.

Det mer sterila affärsmässiga svaret är att Denvers barn, som tagit över faderns egendom, inlett samarbete med Kobalt Music Group som aktivt söker upp Hollywood-projekt som kan fungera bra med Denvers visor.

Oavsett hur det gått till var det svårt att värja sig för Denvers musik förra året. Det var inte heller enbart “Country Road” från Denver som använts i film. Även “Annie’s Song” användes ganska ironiskt i två brutala scener från Netflix-exklusiva Okja respektive den engelska actionfilmen Free Fire.

Men det är “Country Road” som är den stora stjärnan eftersom den kunde hittas i en rad större filmproduktioner förra året. Först ut hade vi Alien: Covenant där den är på gränsen till oigenkännlig men tydligt belyses och ges en funktion i manus.

Sen var det dags för Steven Soderbergs heist-rulle Logan Lucky med Adam Driver, Daniel Craig och Channing Tatum i huvudrollerna. Här spelar Tatum en pappa vars favoritlåt är just “Country Road” och hans dotter gör en högst hjärtknipande sak för sin far mot filmens slut som involverar låten.

Sist ut var Kingsman: The Golden Circle. För mig personligen kommer denna rulle också vara musikaliskt minnesvärd eftersom slutstriden ackompanjerades av en spännande remix-version av ”Word Up”. Men nu var det “Country Road” det handlade om, och här är den verkligen i centrum då karaktären Merlin gör en högst minnesvärd sorti tillsammans med klassikern.

Det jag gillar med Denvers inhopp är hur de oftast fungerar väl ihop med filmen, i alla fall med “Country Road”, för i “Annie’s Song”:s fall används den väldigt ironiskt. Det känns som hans barn förvaltar sin fars arv smart. Man har inte nöjt sig med att hans musik bara skall agera bakgrundsutfyllnad utan den fyller, mer eller mindre, en klar och tydlig narrativ funktion i varje exempel. Det är smart och det är effektivt.

Jag lämnar er med min personliga favorit vad anbelangar hur en John Denver-låt använts i film. 1998-klassikern Armageddon kommer alltid vara känd för Aerosmiths “ I Don’t Want To Miss A Thing”, men i min värld är dess instick för evigt trumfad av Denvers “Leaving on a Jetplane”. När Ben Affleck väljer att ta (horribel) ton och blir uppbackad av en välstämd Steve Buscemi och Michael Clarke Duncans underbart dova stämma uppstod sann filmmagi.

About Alexander Cederholm

Alexander Cederholm
37-årig Malmöit som snart ägnat halva livet åt popkulturkritik. Spelens och filmens världar eggar fantasin och motiverar en aldrig sinande ström av ord och tankar. Denna bredd och eviga föränderlighet håller fascinationen stark än idag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com