Jane got a gun

Nyförtiden dyker Bechteltestet upp med jämna mellanrum som ett mått på huruvida en film har en idé om att kvinnor är tredimensionella människor. Frånvaron av detta måste inte betyda en dålig film och behöver inte generera mer än en liten suck (i värsta fall en känsla av meningslöshet inför tillvaron). I alla fall. Den på pappret feministiska western Jane got a gun finns nu ute på dvd.

jane-got-a-gun

Efter en problematisk tillkomst där regissör och skådespelare hoppade av strax innan inspelningens början har det enda beständiga varit Natalie Portman i titelrollen. Hon är Jane Hammond, en nybyggarhustru vars man en dag kommer ridande hem med ett halvt dussin kulhål i ryggen. Efter att ha lappat ihop honom och lämpat av sin dotter hos en granne tar hon kontakt med sin gamla fästman Dan Frost – och anlitar honom som revolverman. Männen som sköt hennes man är gamla bekanta och hon behöver hjälp för att skydda sitt hem. Varför dessa män är efter Jane och hennes man, och varför hon lämnade Dan berättas i återblickar från en tid när hon och Dan var unga och oskuldsfulla till skillnad från deras nuvarande trötta tillvaro.

Det är inte svårt att tänka sig att det här kunde ha varit en mycket fin western. Det finns en trio skådespelare i centrum (förutom Portman även Joel Edgerton som Dan och Ewan McGregor som skurken) som gör bra ifrån sig. Upplägget är intressant och om Jane hade varit en mer framträdande karaktär hade filmen kanske hållit hela vägen ut. Istället är den förutsägbar och stundtals alltför melodramatisk, och konversationer och replikskiften innehåller ofta för många klichéer. När filmen är uppbyggd på ett sådant sätt behövs det inte mycket petande för att blotta en western som tyvärr inte har mycket att komma med. Det är så mycket i berättelsen som verkar ske, inte för att karaktärerna naturligt nått en viss punkt, utan för att det är meningen att de ska vara på just det stället för handlingens skull.

jane-got-a-gun-photos17

Om Jane got a gun nu försöker satsa på att vara en feministisk western är det ett rejält övertramp att den inte klarar Bechdeltestet. Det är ett övertramp att Jane konstant definieras genom sitt förhållande till olika män. Det är ett övertramp att Jane – visserligen kapabel och stark – inte får vara mästare över sitt eget öde – att det är männen omkring henne som får agera beskyddare eller förövare och som bestämmer vad som ska göras. Jane Hammond är absolut en tredimensionell människa, men hon är lika sidoställd som kvinnor brukar vara i filmer av den här genren. Hon deltar i handlingen men är också den enda vuxna kvinnan i sikte med en endaste replik.

Den här filmen har något avlägset släktskap med Kill Bill och Kelly Reichardts Meek’s Cutoff från 2010. Det går inte att förneka att Quentin Tarantinos hämndepos har vissa problem (givet i ett hämndepos att hämnaren har traumatiserats, och att offret oftast är en kvinna) men han befolkade den med intressanta karaktärer och miljöer och gjorde den lekfull och underhållande. Meek’s Cutoff levde trots sitt långsamma tempo upp i det laddade bildspråket och sällsamhet. Här känns det snarare som om alla inblandade har försökt få filmen överstökad på 90 minuter. I slutet vill jag tycka om Jane got a gun eftersom filmen har modet att vara ogenerat optimistisk och en strävan att ge huvudkaraktärerna upprättelse och plåster på såren. Men det räcker inte för att täcka över bristerna.

Nyförtiden dyker Bechteltestet upp med jämna mellanrum som ett mått på huruvida en film har en idé om att kvinnor är tredimensionella människor. Frånvaron av detta måste inte betyda en dålig film och behöver inte generera mer än en liten suck (i värsta fall en känsla av meningslöshet inför tillvaron). I alla fall. Den på pappret feministiska western Jane got a gun finns nu ute på dvd. Efter en problematisk tillkomst där regissör och skådespelare hoppade av strax innan inspelningens början har det enda beständiga varit Natalie Portman i titelrollen. Hon är Jane Hammond, en nybyggarhustru vars man en dag…

Review Overview

Betyg

40

About Alva Bexell

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.