James Bond #6: On Her Majesty’s Secret Service

Detta är sannolikt den mest utskällda filmen i hela Bond-historien. I Bondtidningen på 80-talet låg denna film alltid längst ner på listan över bästa film och George Lazenby fick nog det mest otacksammaste jobbet någonsin när han tog över manteln från Sean Connery.

Filmen tar vid där den förra slutade, Bond har i två år jagat Blofeld utan att lyckas och hans chefer börjar tröttna. Men Bond har fått upp ett spår, han har träffat Contessa di Vicenzo vars far är gangsterbossen Marc-Ange Draco. Draco har erbjudit Bond en ledtråd till var Blodfeld befinner sig om Bond gifter sig med Dracos dotter. Spåren leder till Schweiz och greve de Bleuchamp.

Salzman och Broccoli fick problem redan innan filmen var klar. Lazenby tröttnade nämligen på de långa timmarna, allt jobb och attityden bland övriga inblandade och gick ut redan innan filmen var klar och meddelade att han inte tänkte göra fler filmer som Bond. Istället skaffade han sig långt hår och skägg och predikade fred. Men han led också av dåliga rådgivare och skall man tro andra inblandade var hans attityd inte alltid den bästa. Nåväl, hans förehavanden på duken är faktiskt inte så illa. Framförallt i de mer fysiskt krävande scenerna är han betydligt bättre än Connery och har en viss charm över sig. Samtidigt är detta hans första roll och oerfarenheten lyser igenom i ett par scener. Men som Bond rankar jag honom lika med Moore, men under Dalton och Connery.

Dock har han riktigt bra skådespelare runt omkring sig. Diana Rigg är en av de bästa Bondbrudar vi har haft, tuff, självständig och handlingskraftig. Rigg är en bra skådespelerska och fungerar väldigt bra ihop med Lazenby. Telly Savalas anlitades som Blofeld, ytterligare ett genidrag. Scenerna mellan honom och Lazenby blir så mycket bättre på grund av Savalas tyngd och skicklighet. Sedan skall man inte glömma Ilse Steppat som Irma Bunt, ytterligare ännu en av dessa ondskefulla hantlangare i SPECTREs organisation.

I denna film var Bond återigen nere på jorden. Efter de två senaste filmerna där stora scener och leksaker kom att dominera så får Bond här inte en enda sak med sig utan får klara sig med sin pistol och snabbtänkthet. Men det här är också den film där Bond känns mest som en människa, han får känslor för en kvinna och börjar fundera på sina val han har gjort i livet. Även SPECTRE känns mer genomtänkt, en liten krets med dedikerade människor som jobbar mot ett gemensamt mål. Inte någon jättearmé med soldater och galna planer.

Sedan måste jag lyfta fram musiken. John Barrys musik har alltid varit förknippad med Bond och de klassiska tonerna från den första filmen kan de flesta nynna med till. Men frågan är om inte On Her Majesty’s Secret Service är hans främsta verk. Ledmotivet är i varje fall bland det bästa Barry har gjort och är så där sextiotals-coolt som bara musik från den tidsperioden kan vara.

On Her Majesty’s Secret Service är också en av de snyggast filmade Bondfilmerna. Peter R. Hunt som bara gjorde denna Bondfilm har ett bra öga för både estetik, ljussättning och kameraplacering. Framförallt öppningsscenen då den nya Bond och Bondflickan presenteras för oss är riktigt läckert gjord, det finns nästan något drömskt över den. Detta är också en av de längsta Bondfilmerna på 2 timmar och 16 minuter. Och slutet är magnifikt bra, där vi äntligen får se en Bond som visar känslor.

Jag tillhör dem som tycker att On Her Majesty’s Secret Service har fått onödigt mycket skäll genom åren och att den idag står sig som en av de bättre Bondfilmerna där ute. En bra handling, snyggt filmad och bra skådespelare.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.