Inferno

Jag har aldrig tyckt att Dan Browns böcker har varit särskilt bra eller förstått varför de blivit så populära. Däremot så tänkte jag när jag läste Da Vinci koden att detta kanske kunde fungera som film då det är ganska mycket action i boken och karaktärerna rör på sig hela tiden. Sedan kom filmen och det var en seg oinspirerad historia. Inte blev det bättre med Änglar och Demoner men nu har den fjärde boken filmatisera och tredje gången gillt?

Läs Alvas recension för handlingen, här diskuterar jag min synpunkt på filmen. Att jag har svårt för Dan Brown har mycket med att göra att han är en synnerligen medioker författare som dessutom sällan har någon bra koll på de saker han skriver om. Han gillar att ha en massa konspirationer och lösa trådar i sina böcker och sedan ösa på med action medan han skriver sämre än vad min femtonåring gör. Men han kittlar den där nerven som många har, framförallt i USA. ”Tänk om det är sant”, tänk om Jesus fick ett barn och så vidare. Och Browns fascination med gåtor och pussel lockar den typen av läsare som vill ha en quick fix, en enkel och snabb historia.

Om man gillar det så blir du inte besviken på Inferno, den innehåller allting som en Dan Brown älskar vill ha, kluriga pussel, renässansromantik, Italienska städer, mystiska karaktärer. Och allting går i 180 från första till sista rutan. Som tittare längs man in i handlingen och sedan håller Ron Howard ner gaspedalen utan att se tillbaka. Fort skall det gå och gärna skall man som tittare in riktigt hänga med utan vara lika förvirrad som Robert Langdon för att öka den paranoida känslan.

Själv har jag mest tråkigt. Howards regi känns oinspirerad och jag kunde inte bry mig mindre om handlingen eller det stora hotet™ som Langdon kämpar för att undvika. Mitt stora problem är att handlingen aldrig griper tag i mig. I Da Vinci koden fanns det i varje fall ett intresse av att se vart detta leder även om handlingen blir alltmer absurd för varje pussel som Langdon löser. Här finns inget sådant. Vi tittar på när Tom Hanks trött springer igenom vackra italienska städer med en yngre kvinna och försöker dra sig till minnes de sista dagarna och lösa de pussel som finns framför honom. När han sedan når slutet är det nästan så jag hoppas att han skall misslyckas så det inte blir en ny film.

För jag har aldrig sett Tom Hanks så här trött innan, det är nästan så att han är här bara för checken och inte kunde bry sig mindre. Felicity Jones är lite bättre i den kvinnliga huvudrollen men inte någon av hennes större filmer. Då levererar Irrfan Khan och Ana Ularu desto stabilare skurkroller och känns bäst i hela filmen. Sedan måste vi prata om Ron Howard. Jag vet att han vunnit en Oscar och många anser att han är en framstående regissör. För mig är hans karriär som regissör väldigt upp och ner. För varje Apollo 13 eller A Beautiful Mind finns det minst en EDtv eller The Dilemma. För att inte tala om alla dessa filmer som bara är, varken bra eller dåliga, Rush, Ransom, The Paper, Far and Away. Howards regi hänger mycket på manus. Rätt kan det bli magi men han kan inte vända ett mediokert manus till en intressant film.

Inferno var den värsta synden som en film kan ha. Den var tråkig, den fick mig att titta på klockan och fundera på om det inte skulle vara slut snart. Snälla säg att det är slut med filmer om Robert Langdon nu.

Jag har aldrig tyckt att Dan Browns böcker har varit särskilt bra eller förstått varför de blivit så populära. Däremot så tänkte jag när jag läste Da Vinci koden att detta kanske kunde fungera som film då det är ganska mycket action i boken och karaktärerna rör på sig hela tiden. Sedan kom filmen och det var en seg oinspirerad historia. Inte blev det bättre med Änglar och Demoner men nu har den fjärde boken filmatisera och tredje gången gillt? Läs Alvas recension för handlingen, här diskuterar jag min synpunkt på filmen. Att jag har svårt för Dan Brown har…

Review Overview

Betyg

30

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.