Hearts of Iron 4: Waking the Tiger

En av de saker jag verkligen har gillat med Paradox och hur de släpper spel är att de är mer fokuserade på expansioner och att de faktiskt blir något som tar spelet framåt. Det gör att deras spel utvecklas under flera år och de lär sig av misstagen och feedbacken från spelare. Jag gillade Hearts of Iron 4 när det kom ut men många gamla spelare var kritiska men med den senaste expansionen så kanske Paradox har lärt sig tillräckligt mycket för att ta spelet i rätt riktning?

Waking the Tiger är precis som det låter. Denna gång ligger fokus på Kina och det kaos som råder där under mellankrigstiden. Det är turbulent med många fraktioner och Japan som ligger precis bredvid och hetsar. Det kräver en tydlig strategi från spelare för att klara av att navigera både interna och yttre hot. Men de olika nationerna man kan spela i Kina har fått nya fokusträd som ger spelaren nya möjligheter med fokus på den gigantiska mängder soldater som Kina kan ha och deras möjlighet till diplomatisk flexibilitet genom att gå olika vägar internationellt. Att spela som Kina kan helt klart vara utmanade, fler än en gång så invaderade Japan mig och krossade mina arméer. Men när man får allt att fungera är det oväntat roligt. För som så önskar spelar Japan istället har även de fått ett nytt fokusträd men fokus på alternativ historia. Kan du göra Japan demokratiskt?

Det finns en hel del andra saker också i denna expansion och dessa saker gör att Hearts of Iron 4 verkligen tar ett steg i rätt riktning. Numera har du Chain of Command där en Field Marshall leder dina generaler och han kan nyttja de fördelar som dina generaler har. General kan nu också låsa upp Command Powers vilket skapar en ny dynamik och ger spelaren ytterligare flexibilitet. Dessa kan göra att du kan göra en kraftfullare attack, ignorerar att du går över floder och liknande. Det ger dig som spelare helt nya möjligheter och blir ytterligare ett sätt att tänka strategiskt.

Men även de diplomatiska spelet har fått sig en uppgradering. Numera kan du spendera dina politiska poäng på decisions. Dessa kan ge dig enkla bonusar, antingen för resten av spelet eller en kortare tid. Det kan vara att du håller ett tal och War Support ökar eller att du får öka stabilitet. Dessa går att kombinera med ditt fokusträd för att ge landet en oväntad bonus eller byta inriktning. Du kan också använda dessa för att aktivt försöka påverka ditt land åt en politisk inriktning. Det gör att det blir lite mer att göra åren innan kriget bryter ut och man sitter inte bara och rullar tummar och bygger fabriker. Det finns även uppdrag som kräver att du som spelare har gjort ett antal saker men ger dig bra bonusar om du lyckas.

Waking the Tiger känns som ett steg i rätt riktning. En expansion som ger spelaren fler valmöjligheter samtidigt som den fördjupar delar av hur du styr dina trupper. 2018 har börjat bra för Hearts of Iron 4.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com